متولی اصلی تعزیه مردم كوچه و بازار هستند

عضو هیئت مدیره انجمن تعزیه ایران گفت: تعزیه متولی خاصی ندارد و متولی اصلی این هنر آیینی مردم كوچه و بازار هستند.

متولی اصلی تعزیه مردم كوچه و بازار هستند
به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سید محسن هاشمی در گفت‌وگویی اظهار كرد: به طور كلی تعزیه پایگاه مردمی بسیار خوبی دارد و اقبال خوبی از این هنر ایرانی – اسلامی صورت می‌گیرد اما آن گونه كه شایسته و بایسته است جایگاه خود را پیدا نكرده است و با وجود علاقه‌ مردم به آن در جامعه، غریب مانده است.
 
وی با بیان اینكه مشكلاتی بر سر راه تعزیه وجود دارد، ادامه داد: یكی از عمده مشكلات تعزیه، نداشتن مكان مناسب برای اجرا است. در تهران به عنوان پایتخت هنوز یك جای ثابت و یك حسینیه‌ اختصاصی برای اجرای تعزیه نداریم در حالی كه برگزاری تعزیه مكان خاص خود را می‌طلبد و صحنه‌ تئاتر برای اجرای تعزیه مناسب نیست اما عمده مشكل ما این است كه تكیه مخصوص تعزیه نداریم اما در برخی روستاها و شهرهای كوچك جایی برای اجرای تعزیه در نظر گرفته شده اما متاسفانه همه‌گیر نیست.
 
عضو هیئت مدیره انجمن تعزیه ایران تصریح كرد: تعزیه متولی خاصی ندارد و متولی اصلی این هنر آیینی مردم كوچه و بازار هستند و اگر تا حالا سر پا مانده است به مدد كمك همین مردم و عشق آنان به اربابمان حسین بن علی(ع) است اما دفتر تعزیه‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی گاه كمك‌های خوبی از نظر اعتباری، سخت افزاری و نرم افزاری می‌كند اما در حد توقع نیست.
 
هاشمی با تاكید بر اینكه خیلی از سازمان‌ها باید به این موضوع كمك كنند، گفت: مثلا بسیاری از املاك وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه  وقف مجالس تعزیه و شبیه‌خوانی هستند اما به دست تعزیه‌خوانان نمی‌افتد و در مجموع تعزیه با كمك های مردمی سرپا مانده است.
 
وی تاكید كرد: بسیاری از برنامه‌هایی كه در ایلام به عنوان تعزیه برگزار می‌شود یك مدل و گونه شبیه‌خوانی است كه به صورت صامت بوده و یك نفر در آن راوی و تعدادی با لباس تعزیه یك سری حركات دارند كه تعزیه محسوب نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تعزیه‌ی ایران ادامه داد: از نظر محتوایی بسیاری از اشعاری كه در تعزیه‌ها خوانده می‌شود وزین و محكم هستند و محتوایی خوب و منطبق با رویدادهای تاریخی دارند؛ هر چند ممكن است در برخی تعزیه‌ها برخی مشكلات وجود داشته باشد اما تعدادشان بسیار كم و قابل اصلاح است.
 
هاشمی با تاكید بر اینكه تعزیه هنری ایرانی – اسلامی و فاخرترین هنر آیینی است، تصریح كرد: انجمن تعزیه‌ ایران تعداد زیادی عضو از مناطق مختلف ایران دارد اما واقعیت این است كه هر حركتی در جهت اعتلای تعزیه نیازمند بودجه و اعتبار است و آمادگی داریم مشكلات موجود بر سر راه این هنر را برداریم اما دولت هم باید قدری وقت بگذارد و هزینه كند.
 

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار