متولی موقوفات شیخ علی خان زنگنه گفت: افرادی که مال الاجاره موقوفه را پرداخت نمی کنند موجب خلل در اجرای نیات واقف می شوند.

نپرداختن حق و حقوق موقوفه، نیت واقف را مشکل ساز می کندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مرتضی متولی زنگنه با اشاره به اینکه شیخ علی خان زنگنه واقف مدرسه علمیه زنگنه در همدان است، اظها کرد:  شیخ علی خان زنگنه350 سال پیش املاکی را در شهرستان همدان و در روستا های اطراف همدان وقف کرده است.

وی با بیان اینکه موقوفه شیخ علی خان زنگنه دارای وقفنامه دقیق و منظم است، ادامه داد: 10 شاهد وقفنامه موقوفه شیخ علی خان زنگنه را تایید کرده اند که در این میان می توان به پدر مرحوم علامه مجلسی اشاره کرد.

متولی موقوفات شیخ علی خان زنگنه ادامه داد: برابر نیت  شیخ علی خان زنگنه بعد از فوت اولاد ذکور اکبر تولیت را بر عهده می گیرد که وظیفه اجرای دقیق نیت واقف را دارد.

وی ادامه داد: متولی موقوفه زنگنه باید درآمد های موقوفه را کسب کرده و صرف نگهداری مدرسه علمیه و تحصیل طلاب شبانه روزی حوزه علمیه زنگنه کند.

متولی زنگنه با بیان اینکه هم اکنون 145 مغازه تجاری در مرکز شهر و 6 روستا در اطراف شهرستان بهار، ادامه داد: برخی از موقوفات مزروعی، برخی صنعتی، برخی مسکونی و تجاری را شامل می شود.

وی با بیان اینکه در خصوص وقف، ادامه داد: افرادی که به اسم واقف وقفی را انجام می دهند دو مسئله را مد نظر دارند، یکی درامد و دیگری هزینه است.

متولی موقوفات شیخ علی خان زنگنه با بیان اینکه هزینه ها براساس نیت انجام می شود، ادامه داد: موقوفه مرحوم زنگنه به عنوان موقوفه غیر متصرفی در شهرستان همدان موقوفه بزرگی است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات عمده موقوفه زنگنه مربوط به روستا ها است، افزود: کشاورزان نسبت به پرداخت حق و حقوق موقوفه اقدام نمی کنند که این مسئله به صورت شرعی و قانونی مشکل دارد.

متولی زنگنه ادامه داد: از مقام معظم رهبری سئوال کردند که اگر اشخاصی که می دانند زمین وقفی است و آنها متصرف هستند حق و حقوق موقوفه را پرداخت نکنند عبادت این افراد چگونه است؟ ایشان فرمودند عبادت اشکال دارد.

وی ادامه داد: راه های پیگیری حق و حقوق موقوفه از طریق مراجع قضایی فراهم است اما نمی خواهیم از طریق دستگاه قضا وارد شده و قصد مماشات و همکاری با متصرفان موقوفه را داریم.

متولی موقوفات شیخ علی خان زنگنه با بیان اینکه افرادی که مال الاجاره موقوفه را پرداخت نمی کنند موجب خلل در اجرای نیات واقف می شوند، تاکید کرد: فردی که حق و حقوق موقوفه را نمی دهد از همه نظر مسؤول است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدابیر زیادی در راستای احیای موقوفات داشته است، بیان کرد: فعالیت سازمان اوقاف پس از انقلاب موقوفات را دگرگون کرده است.

متولی زنگنه از سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قدر دانی کرد و ادامه داد: شیخ علی خان زنگنه 350 سال پیش وقفی انجام داده که در این مدت 5 حکومت در ایران تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم اجرای دقیق نیت موقوفه شیخ علی خان زنگنه را به خوبی انجام داده و موجب شادمانی ایشان شویم، ادامه داد: در کشور افراد خیر زیادی وجود دارد اما این افراد با ایجاد وقف جدید می توانند بعد از مرگ هم از خیرات و مبرات برای فرد واقف و نسل، مردم و نسل آینده دارد.

وی با بیان اینکه بیماران خاص، بیماران  سرطانی، بیماران کلیوی، دانشگاه ها، مسائل هسته ای نیازمند وقف هستند، ادامه داد: وقف در مرحله اول معامله با است و در مرحله دوم مردم از موقوفه بهره مند می شود.

متولی موقوفات شیخ علی خان زنگنه وقف را توشه ای برای آخرت واقف دنست و افزود: صدا و سیما باید در رابطه با ترویج فرهنگ وقف در جامعه بیشتر فعالیت کند چراکه یکی از پر مخاطب ترین رسانه ها است.

وی با اشاره به اینکه درخصوص وقف در جامعه ابهاماتی وجود دارد، بیان کرد: برخی می گویند اگر وقف کنیم بعد از مدتی موقوفه از بین می رود، در حالی که اگر وقف نامه دقیقی داشته باشند که نیاز روز جامعه را تشخیص دهد نه تنها از بین نمی رود بلکه به حکومت نیز کمک می کند

انتهای پیام/ د
برچسب ها: نیت واقف ، موقوفه ، زنگنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار