شاعران جوان به خصوص کسانی که آثارشان پرفروش است در شعر خود بیشتر از حرکت های فرمی به محتوا توجه می کنند.

حمیدرضا شکارسری، شاعر در گفتگو با خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به تمایل بیش از حد شاعران به فرم در قالب های نو و غزل در دهه هفتاد و هشتاد گفت: هم اکنون قضیه نسبت به دهه هفتاد و هشتاد به طور کامل برعکس شده است و شاعران جوان به خصوص کسانی که آثارشان پرفروش است در شعر خود بیشتر از حرکت های فرمی به محتوا توجه می کنند. در روزگار ما به دلایل مختلفی تمایل به فرم در بین شاعران عقب نشینی کرده و به سمت محتوا رفته است. 

وی افزود: مخاطب امروز کم حوصله است و نمی تواند وقت زیادی برای رویارویی با شعر بگذارد. شاعران جوان نیز به این نیاز جواب می دهند و از آن پیچیدگی های صوری و فرمی در شعر خود دوری می کنند. این افراد شعر کوتاه می سرایند و ساده نویسی می کنند. این جریان نسبت به فرم گرایی معکوس است و بیشتر به سمت محتواهای اجتماعی و سیاسی با فرم هایی ساده روی آوردند. به هر صورت شاعران می بینند برای همراهی با مخاطب باید با وضعیت فرهنگی و اقتصادی آنها همراه شوند. تا حدی این خصلت مصلح بودن و برخورداری از حکمت و سطح علمی و فرهنگی بالاتر از سطح مخاطب عام واگذاشته شده است 

این شاعر با اشاره به کنار آمدن شاعران جوان با مشکلات خودشان بیان کرد: نمی شود شاعران جوان را یک تار جدا بافته ای از مردم دانست این شاعران با نیازهای مردم هماهنگ می شوند این مسئله را نه ارزش می دانم و نه از آن به عنوان یک ضد ارزش یاد می کنم. این در واقع توصیف مسئله است. اینکه فضای مجازی و افرادی که به این فضاها مراجعه می کنند نمی توانند در این فضا اقامت طولانی مدت داشته باشند و در واقع فضای مجازی محل بیان حرف های بسیار جدی و عمیق نیست به همین دلیل شعر نیز از آن حالت فرمالیستی خود فاصله می گیرد و بیشتر به نیاز عام جامعه پاسخ می دهد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار