یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: دانش‌آموزان و طلاب در برخی مدارس دینی دولتی و غیردولتی افغانستان تحت آموزش اساتید و کتبی هستند که تندروی را ترویج می‌کنند.

سیستم آموزشی
فرزاد رمضانی‌بونش تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، ترویج خشونت و افراط‌گرایی در جامعه افغانستان را مرهون عوامل گوناگون دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل ترویج خشونت در جامعه افغانستان این است که دانش‌آموزان و طلاب در برخی مدارس دینی دولتی و غیردولتی تحت آموزش اساتید تندرو هستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به اینکه در برخی کتب درسی دانشگاه‌های افغانستان افراط‌گرایی ترویج می‌شود، اضافه کرد: باید راهکاری در مورد محتوای کتاب‌هایی که به این امر دامن می‌زنند اندیشیده شود و بسترهای رفع خشونت در جامعه افغانستان مهیا شوند.

 وی با بیان اینکه سال گذشته برخی دانشجویان دانشگاههای استان‌های شرقی افغانستان پرچم گروه تروریستی داعش را در این مراکز برافراشتند، اضافه کرد: اگر این موضوع مورد بی‌توجهی مسئولان افغانستانی قرار بگیرد، ممکن است موضوع ابعاد این قضیه پیچیده‌تر شود.

رمضانی بونش با اشاره به اینکه فقر و بیکاری هم از عوامل ترویج خشونت در افغانستان است، خاطرنشان کرد: مقامات افغانستانی علاوه بر محتوای کتب آموزشی مدارس و دانشگاهها باید نگاه ویژه‌ای نیز نسبت به بسترهای فقر و بیکاری که باعث پیوستن مردم به گروه‌های خشونت طلب می‌شود داشته باشند.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.