در صحن علنی مطرح شد؛

صادقی: مثل آدم‌ربایان در مقابل منزل من کمین کردند/لاریجانی: اتهام زدن به افراد آزادی بیان نیست

لاریجانی در پاسخ به تذکر صادقی گفت: اتهام زدن به افراد اسمش آزادی بیان نیست،  ما باید از حرف حق دفاع کنیم نه حرف ناحق.

صادقی: مثل آدم‌ربایان در مقابل منزل من کمین کردند/لاریجانی: اتهام زدن به افراد آزادی بیان نیستبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد دهقان نماینده مردم چناران طی تذکری در صحن علنی مجلس با اشاره به نقض برجام از سوی دولت آمریکا بیان داشت: تاکنون با استناد به گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس 11 مورد نقض برجام صورت گرفته است.

وی افزود: الحمدالله رئیس جمهور هم امروز در دفاع از لایحه بودجه سال 96 به نقض برجام اشاره کردند و ما تقاضا داریم براساس ماده 3 قانون اقدام متقابل در برجام موارد عملیاتی انجام شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان داشت: دولت باید براساس بند 3 قانون مذکور تحریم‌های جدید را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل و همچنین اجرای 190 هزار سو را در دستور کار خود قرار دهد.

دهقان تأکید کرد: از ریاست مجلس تقاضا می‌کنیم به عنوان عضو هیئت ناظر بر برجام در مجلس این موضوع را هرچه سریعتر مورد پیگیری قرار دهد.

**دهقان:  اتهام به رئیس قوه قضائیه دروغ بزرگی بود

نماینده مردم چناران در ادامه با اشاره به تذکر دیگری درباره موضوع حساب‌های بانکی دستگاه قوه قضاییه بیان داشت: این موضوع دروغ بزرگی بود که متأسفانه درباره رئیس قوه قضاییه در مجلس بیان شد، بنده خود از نزدیک اسناد مربوطه را مشاهده کردم، هزار میلیارد تومان به نام قوه قضاییه است و من تعجب می‌کنم چرا در مجلس برخی با انگیزه‌های سیاسی می‌آیند و رئیس قوه قضاییه را متهم می‌کنند.

دهقان تصریح کرد:  ما نباید به اتهامات زشتی که عوامل خارج‌نشین ضد انقلاب به آن دامن می‌زنند، بپردازیم.

دهقان در ادامه با اشاره به بودجه سال 96 و ارائه آن ازسوی رئیس جمهور در جلسه صحن علنی امروز گفت: تاکنون یک ریال از بودجه عمرانی به استان خراسان رضوی داده نشده است و واقعا دولت باید پیش از ارائه گزارش بودجه سال 96 گزارشی از تخصیص بودجه در سال گذشته به استان‌ها، ارائه می‌داد تا مشخص شود بودجه سال گذشته به چه نحوی به استان‌ها تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: معتقدم بودجه باید با توجه به برنامه‌های 5 ساله به مجلس ارائه شود.

در ادامه اما علی لاریجانی در واکنش به تذکر بودجه‌ای دهقان گفت: درباره بودجه آقای نوبخت در جلسه حاضر هستند و ما از ایشان خواهش می‌کنیم بگویند که چه مقدار منابع بودجه به استان‌ها ارائه شده است.
 
لاریجانی در ادامه در واکنش به تذکر برجامی نماینده مردم چناران تأکید کرد: ما این بحث را صبح هم داشتیم. مجلس یک مصوبه غنی دارد که از ابعاد مختلف روی این موضوع توجه کرده است که اگر کسی در مسیر کار نقض برجام کند و تحریم‌های دیگری بیاورد، باید حتما اقدام متقابل انجام شود لذا اقداماتی از قبیل تأسیس کارخانه هسته‌ای از جمله موارد مصوبه مذکور است که به آن اشاره شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بند 7 قانون اقدام متقابل در برجام تأکید کرد: البته بنده دیدم برخی از سناتورهای آمریکایی حرف‌های زیادی از خودشان زده‌اند و گفته‌اند که چون ایران در زمینه موشکی نیروی مسلح خود را تقویت می‌کند ما باید موارد سنگین‌تری علیه ایران تصویب کنیم.

وی ادامه داد: اتفاقا باید بنده در پاسخ به این موضوع بگویم که در بند 7 مصوبه اقدام متقابل در برجام آمده است که دولت موظف است نیروهای مسلح را در زمینه موشکی و پیشران‌ها مورد تقویت قرار دهد. لذا ما هر دو بخش را از دولت خواسته‌ایم و شورای نظارت حتما این موارد را مطابق قانون به اجرا در می‌آورد.

**لاریجانی: به آقای صادقی گفتم که نکته مطرح شده درباره رئیس قوه قضائیه درست نبود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تذکر دیگر نماینده چناران درباره حساب‌های قوه قضاییه تصریح کرد: در مورد تذکر دیگر آقای دهقان باید بگویم من هم قبول دارم و قبلا هم که آقای صادقی، مازنی و رحیمی جلسه‌ای با بنده داشتند، بنده به آنها گفتم که این نکته‌ای که گفته شده نکته‌‌ درستی نیست که البته ایشان هم گفتند رسانه‌ها این موضوع را بیان کردند. ولی به هر حال این مسئله از تریبون مجلس گفته شد و هیچ کدام از این موارد به حساب شخصی نیست.

لاریجانی ادامه داد: همچنین بنده به آقای صادقی و سایر دوستان گفتم که ما با اطلاع به شما می‌گوییم و نباید یک سوء تفاهم در جامعه به وجود بیاوریم چرا که این موضوع معطوف به حساب‌های قوه قضاییه می‌شود. البته باید بگویم این بودجه در سایر دستگاه‌ها و حساب‌های آنها هم وجود دارد و نمی‌‌تواند به نام شخص باشد بنابراین این سوء تفاهم به وجود آمده این بود و بنده هم قبلا گفته‌ام که این موضوع باید اصلاح شود.

صادقی: ماموران دادستانی شبانه مانند دزدان و آدم ربایان در جوار منزل بنده کمین کرده بودند
 
بعد از این اظهارات، محمود صادقی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: جلب غیرقانونی اینجانب در روز یکشنبه گذشته برخلاف نص صریح اصل 86 قانون اساسی و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان بوده و صرفا به تذکر اینجانب به وزیر اقتصاد در خصوص افتتاح سپرده های بانکی قوه قضاییه بوده است.

وی ادامه داد: قوه قضاییه مدعی است که بنده در نطق خود به رئیس قوه تهمت زدم، خواهش می کنم متن دقیق اظهارات اینجانب را در تاریخ 24 آبان ماه سال جاری را ملاحظه بفرمایید.

صادقی تاکید کرد: کجای اظهارات بنده تهمت است، من از وزیر اقتصاد خواهش کردم که شما در مصاحبه خودتان گفته اید این حساب ها مطابق موازین شرعی بوده است بنابراین سوال کردم که توضیح بدهید مبانی قانونی و شرعی افتتاح این حساب ها چیست؟

وی اضافه کرد: ماموران دادستانی شبانه مانند دزدان و آدم ربایان در جوار منزل بنده کمین کرده بودند و می خواستند به زور بنده را شبانه به دادستانی ببرند پس چرا از شان مجلس دفاع نمی کنید؟ من از شخص خودم هیچ نمی گویم اما فقط به خاطر دفاع از حریم مجلس که میراث مشروعیت و خون پدر شهیدم است دفاع می کنم.

صادقی تاکید کرد: آرامش در جامعه را کسانی به هم می زنند که نیمه شب با یک بازپرس نابخرد این گونه نماینده مجلس را جلب می کند و اگر بنده به دنبال ناآرامی بودم ادامه می دادم اما با وجود اینکه این احضاریه را خلاف تمام موازین قانونی می دانم در روز سه شنبه در دادسرا حضور پیدا کردم فقط برای اینکه به ساختارهای نظام احترام بگذارم.

لاریجانی: اتهام زدن به افراد اسمش آزادی بیان نیست، ما باید از حرف حق دفاع کنیم نه حرف ناحق

در ادامه علی لاریجانی ضمن ارائه توضیحات لازم اظهار داشت: آقای صادقی اظهاراتی که فرمودید مناسب با روابط بین قوا نیست.

وی ادامه داد: گفتید که خطاب شما به وزیر اقتصاد این بود  که کدام ماده قانونی این دخل و خرج ها را انجام دادید؟، اما شما یک چیزی هم اضافه کردید گفتید که بر اساس کدام قانون به یک حساب شخصی این مبالغ داده می شود؟! دقیقا اینجا نکته اتهام است.

لاریجانی تاکید کرد: وقتی وزیر اقتصاد می گوید که آن سایت ضد انقلاب دروغ گفته است و این حساب برای قوه قضاییه است، و به شما گفتیم که این حرف نادرست است و این پولها به نام قوه قضاییه است پس چرا اصلاح نکردید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اتهام زدن به افراد اسمش آزادی بیان نیست، ما باید از حرف حق دفاع کنیم نه حرف ناحق، وقتی شما آبروی یک مسلمانی را می ریزید همان طور که در روایات آمده است آبروی یک مسلمان مانند حفظ حرمت کعبه است و هنگامی که بنده به شما گفتم که حرف وزیر اقتصاد درست است باید اظهارات خود را اصلاح می کردید.

وی افزود: به کار بردن عبارات چون بازپرس بی خرد درست نیست و ما نباید فضای مجلس و قوه قضاییه را تخریب کنیم و قطعا قضات ما شریف هستند و در جای خود استقرار دارند.

لاریجانی اضافه کرد: این که شما به دادسرا  رفتید، کار درست و سنجیده ای بود و به هیئت نظارت توصیه کردیم که جلسه ای بگذارند تا حرف های شما و دادستانی را بشنوند و قضاوت درستی انجام دهند بنابراین بگذارید این روال ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: نباید تضادها را زیاد کرد شرایط کشور ما شرایط حساسی است و می بینید که آمریکایی ها چه خباثت هایی را انجام می دهند، نمایندگان حق دارند سوال کنند و نظرات خود را بگویند اما با یک ادبیات و روش معقولانه نه اینکه اتهام زده شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار