به دنبال کنترل و عدم انتشار برخی اطلاعات در خصوص جنگ افغانستان توسط ارتش آمریکا، پرسنل سازمان ملل از حضور در یک پایگاه نظامی در کابل منع شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روزنامه گارین، ارتش آمریکا در افغانستان قویا سعی در کنترل اطلاعات عمومی در خصوص جنگ افغانستان دارد که این مسئله منجر به ممنوعیت حضور پرسنل سازمان ملل در یک پایگاه در کابل شده است.

این اقدامات ارتش آمریکا در افغانستان منجر به تیرگی روابط این کشور با سازمان‌های غربی شده که به شکلی دیگر وقایع را برای گزارش‌های نظامی رسمی ارائه می‌دهند.

در یکی از تازه‌ترین اقدامات ارتش آمریکا، جان نیکلسون، بالاترین مقام فرماندهی آمریکا در افغانستان، ممنوعیت یا ایجاد محدودیت در دسترسی سازمان ملل به یک پایگاه نظامی در کابل را در نظر گرفته است.

این اقدام وی پس از آن صورت گرفت که سازمان ملل در اواخر ماه سپتامبر با انتشار گزارشی اعلام کرد حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا جان 15 غیرنظامی را گرفته است.

این در حالی است که آمریکا مدعی شده تنها 2 تن از اعضای داعش در این حمله کشته شده‌اند.

مقام‌های آمریکا و سازمان ملل از ارائه توضیحات به گاردین در این خصوص خودداری کردند، اما برخی منابع اعلام کردند روابط کاری این دو تیره و تار شده است.

این اختلاف نشانه آن است که ارتش آمریکا می‌خواهد هم‌چنان مسئول جزئیات عملیات خود و شرایط کلی در افغانستان و اعلام مسائل تنها به صورت رسمی از سوی خود باشد.

در اواخر سپتامبر، یک  پهپاد آمریکایی به یک منزل شخصی در منطقه آچین در ولایت ننگرهار افغانستان حمله کرد. این مکان مقر شبه نظامیان وفادار به داعش بوده است.

مقام‌های افغان در ابتدا اعلام کردند در پی این حمله 15 شبه نظامی و 3 غیرنظامی کشته شدند، اما روز بعد سازمان ملل آمار کشته‌شدگان غیرنظامی را 15 تن اعلام کرد.

گاردین در یک بیمارستان در ننگرهار با چندین مرد جوان که در پی این حمله مجروح شدند مصاحبه ای صورت داد. این افراد پایین‌تر از سن قانونی برای شرکت در جنگ بودند و یکی از آنها تنها 12 سال سن داشته است.  

یکی از موارد عمیق اختلافی میان ارتش آمریکا و یک سازمان بین‌المللی، مربوط به سال گذشته است که یک  هلیکوپتر آتش بار آمریکایی بیمارستانی را که تحت اداره پزشکان بدون مرز بود، نابود کرد که طی آن 42 تن کشته شدند.

یک گزارش ارتش آمریکا در این خصوص که شش ماه بعد در این زمینه منتشر شد، هم‌چنان برخی سوالات این سازمان را بی پاسخ گذاشته بود. دولت آمریکا نیز از پذیرش درخواست‌ها این سازمان و بان کی‌‎مون دبیر کل سازمان ملل برای تحقیق در خصوص این حمله خودداری کرد.

پرسنل حقوق بشر سازمان ملل که در زمینه حمله هوایی پهپاد آمریکایی به ننگرهار تحقیقات انجام دادند نیز از ارائه توضیحات به گاردین خودداری کردند.




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار