طبق پژوهش‌های جدید، نیمی از مظنونین اعمال تروریستی در آمریکا، پیش از داعش از رقبای این گروه افراطی حمایت می‌کرده‌اند.

نیمی از مظنونین تروریستی آمریکا حامی گروه‌های افراطی رقیب داعش هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ای‌بی‌سی نیوز در مطلبی نوشت: طبق یک تحقیق جدید، تقریباً نیمی از افرادی که مظنون انجام اعمال تروریستی در آمریکا هستند فعالیت خود را پیش از شعله‌ور شدن آتش جنگ در سوریه و روی کار آمدن داعش آغاز کرده‌اند. این متهمان پیش از آشنایی با داعش با رقبای دیگر این گروه تروریستی مانند القاعده در ارتباط بوده‌اند و از ایدئولوژی گسترده آن به سود اعمال تروریستی خود بهره برده‌اند.

پژوهش‌های جدید دانشگاه جورج واشینگتن درباره افراط‌گرایی، حاکی از رشد رادیکالیزه (افراط‌گرایی) و استقبال افراد ازاین‌گونه ایدئولوژی در غرب است؛ مسئله‌ای که به‌مراتب فراتر از روی کار آمدن داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است.

این پژوهش تحت عنوان "غیر از خلافت" به سفارش شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز تهیه شده و نتایج آن پس از بررسی 178 پرونده تروریستی از سال 2011 اعلام شد. محققان دریافتند در کنار افرادی که از دو سال گذشته به خلافت خودخوانده ابوبکر البغدادی در سوریه و عراق اغوا شده‌اند، عده‌ای نیز پیش از روی کار آمدن داعش، تحت تأثیر ایدئولوژی سلفی برخی از گروه‌های تروریستی همچون القاعده و طالبان قرار داشته‌اند و به‌گونه‌ای با عملیات خونین این گروه‌های تروریستی در عراق، افغانستان و شمال آفریقا خو گرفته‌اند.

لورنزو ویدینو، ناظر این پژوهش می‌گوید: شبه‌نظامیانی که از میان طبقات متوسط جامعه غرب به این گروه‌های افراطی پیوسته‌اند، اطلاعات چندانی درباره اختلافات بین داعش و القاعده ندارند. آن‌ها تنها جذب یک ایدئولوژی شده‌اند که کشتن در رأس آن است. به عقیده آن‌ها، گروه‌های تروریستی-افراطی تمایز چندانی با هم ندارند.

در بخش دیگری از مطلب آمده است: داعش چندین عملیات تروریستی در پاریس و بروکسل را از رقه در سوریه هدایت کرد. با این حال، تاکنون نشانی از این که چگونه سلول‌های داعش از داخل خاک آمریکا به صورت انفرادی یا جفت به برنامه‌ریزی و اجرای عملیات می‌پردازند، کشف نشده است. نمونه آن التون سیمپسون از آمریکا است که به دلیل حمایت از ایدئولوژی افراطی‌گری، به مدت یک دهه تحت تعقیب اف بی آی بوده است. ارتباط وی با محمد عبداللهی حسن معروف به "میسکی"، سرکرده داعش در سومالی تأیید شده است. افراطی‌گری در کشورهای غربی صرفاً محدود به افرادی مانند سیمپسون نمی‌شود. 

از سال 2011 ده‌ها نفر از حامیان ایدئولوژی افراطی‌گری در آمریکا کشته شده‌اند و عده‌ای نیز با فرار از این کشور به خدمت گروه‌های تروریستی درآمده‌اند. از سوی دیگر، با تمرکز بر جرائم افراد و انگیزه آن‌ها برای ارتکاب به جرم در دادگاه‌های آمریکا می‌توان ریشه‌های افراطی‌گری را در آن‌ها یافت. یک‌سوم این افراد آشنایی چندانی با داعش نداشته‌اند؛ چراکه داعش در سال 2014 برای نخستین بار معرفی شد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بذر افراطی‌گری را سال‌ها قبل، گروه‌های تروریستی همچون القاعده و طالبان در این افراد پرورش داده‌اند.

در انتهای این پژوهش آمده است: بسیاری از آمریکایی‌هایی که از القاعده، طالبان و یا 10 گروه تروریستی دیگر حمایت می‌کردند، شهروند دائمی آمریکا با میانگین سنی 26 سال بوده‌اند و تقریباً نیمی از آن‌ها موفق به خروج از آمریکا شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار