قم؛

سرمازدگی 70 درصدی انار قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در سومین جلسه کانون کارآفرینان برتر گفت:۷۰ درصد انار قم طی یک ماه گذشته سرمازده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛طلایی،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عصر امروز در سومین جلسه هیئت امنای کانون کارآفرینان برتر استان که در تالار امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد،گفت: ۷۰ درصد انار قم طی یک ماه گذشته سرمازده شده که برای جلوگیری از ضررهای کشت باغی باید ارقام مختلف محصول کشت شود.

طلایی با تاکید براینکه باغداری مشکلات خاص خود را دارد و نمی‌توان به اجبار کشاورزان را مجبور به کشت نوع خاصی محصول کرد گفت:  70 درصد انار قم طی یک ماه گذشته سرمازده شده است که برای جلوگیری از ضررهای کشت باغی باید ارقام مختلف محصول کشت شود.

وی با اشاره به چالش آب به عنوان جدی ترین چالش استان قم اظهار داشت: در دهه 70 حدود 2500 هکتار از سطوح اراضی کشاورزی قم طرح سیستم آبیاری نوین اجرا شد که شکست خورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه روند اقلیم قم گرم و شور بود از همین رو این سیستم‌ها در قم جواب نداد افزود: از سال 89 سیستم آبیاری نوین با روش های جدید اجرا شد که در دو سال گذشته سیستم نوین آبیاری قطره‌ای و طیب در حدو 6500 هکتار برای 670 کشاورز اجراشده است.

وی با تاکید براینکه سیستم‌های آبیاری نوین هزینه زیادی برای کشاورزان ندارد تصریح کرد: 25 حلقه چاه در استان شناسایی شده که بنا بر تشخیص مسئولان ذیربط بر اساس تعادل بخشی از گردونه خارج و هزینه آن به کشاورزان واریز می‌شود.

طلایی ادامه داد: در اجرای سیستم آبیاری تأمین آب با جهاد کشاورزی و برق آن مربوط به شرکت برق است که تعرفه کشاورزی به آن تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه تغییر الگوی کشت حرف قشنگ و جالبی است اما هیچ استانی نتوانسته حتی به‌اندازه قم برسد افزود: الگوی کشت به درآمد مربوط بوده و اجرای این طرح‌ها بر مبنای افزایش درآمد کشاورز است.

وی با اشاره به اینکه ظرف 5 سال آینده گل محمدی در 1000 هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت خواهد شد خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی خاص استان قم وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای  اما کشاورزی که سالیان سال گندم کاشته بدون تضمین به سمت دیگر کشت‌ها روی نمی‌آورد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار