معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: مهارت آموختگان سازمان فنی و حرفه ای استان در اولویت دریافت تسهیلات بانکی قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمدرضا فتوت در چهارمین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان که در سالن پیامبراعظم(ص) استانداری کرمان برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان فنی و حرفه ای استان طی دو سال گذشته در رابطه با آموزش های مهارتی گام های خوبی برداشته است، افزود: این سازمان متولی برگزاری آموزش های فنی و مهارتی است که همکاری کلیه دستگاه های اجرایی را در این حوزه می طلبد.

وی یادآورشد: سازمان فنی و حرفه ای در راستای طرح تقسیم بندی استان به هشت زون اقتصادی، قرارداد برقراری دوره های آموزشی مهارتی را در دو منطقه اقتصادی استان منعقد نموده است که امید می رود این اقدام در سایر مناطق اقتصادی استان در جهت بکارگیری توان موسسات و بنگاه های اقتصادی در مناطق بکارگیری شود.
جانشین کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان با اشاره به اینکه برنامه ریزی های صحیح می تواند در توسعه مناطق اقتصادی استان موثر واقع شود، خاطرنشان کرد: طرح شورایاری های مساجد شهری و روستایی یکی از طرح های خوبی بود که برای نخستین بار از روستای ده زیار بخش چترود کلید خورده است.
فتوت با اشاره به پیشنهاد سازمان فنی و حرفه ای استان برای انتخاب یک روستای نمونه در هر شهرستان با اقدامات آموزشی- مهارتی، گفت: می توان این پیشنهاد را در روستاهای پایلوت اقتصاد مقاومتی که نسبت به راه اندازی طرح شورایاری های مساجد شهری و روستایی اقدام نموده اند، اجرایی کرد.
وی پس از تصویب پیشنهاد تعیین درصد اعتبار مشخص از طریق سیستم بانکی برای حمایت از مهارت آموختگان آموزش سازمان فنی و حرفه ای، افزود: مهارت آموختگان سازمان فنی و حرفه ای استان در اولویت دریافت تسهیلات بانکی قرار می گیرند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان در ادامه از طرح تکاپو به عنوان یکی از طرح های اولویت دار و مهم در سطح کشور یاد کرد و یادآورشد: هماهنگی این طرح باید در سطح استان صورت پذیرد، هرچند تبادل نظر خوبی بین دستگاه ها در راستای این طرح صورت گرفته است.
فتوت خواستار تصویب کلیات طرح تکاپو استان کرمان شد و تصریح کرد: دستگاه ها می توانند پس از بررسی کامل این طرح، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را به دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان ارسال نمایند.
وی با اشاره به ابلاغ بسته حمایتی از توسعه اشتغال پایدار از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور به استانها، گفت: اجرایی شدن طرح تکاپو همکاری تنگاتنگ دستگاه های اجرایی استان را می طلبد که امید است در این راستا گام های موثری برداشته شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در ادامه این جلسه، عدم مهارت را یکی از دلایل بالا بودن نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیل دانشگاهی دانست و افزود: از وظایف کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، برنامه‌ریزی برای سال‌های آینده و ایجاد اشتغال مناسب قشر جوان است.
رضا اسماعیلی با اشاره به برگزاری دور‌ه‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی برای دانشجویان رشته‌های مختلف، یادآورشد: آموزش‌های دانشگاه باید به سمت مباحث فنی و مهارتی سوق یابد تا پس از فارغ‌التحصیلی شاهد اشتغال دانشجویان باشیم.
وی در ادامه به مطالعه طرح تکاپو در استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: طرح ملی تکاپو با توجه به نیاز بازار کار آینده است که برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبار براساس آن صورت می‌گیرد.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمان نیز در ادامه این جلسه ساماندهی مشاغل ایجاد شده در سطح استانها را یکی از وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی را به صورت غیررسمی در بیش از 5 هزار استاندارد بین‌المللی در سطح کشور ارائه می‌دهد.
محمدرضا جهانگیری از ارائه بیش از 500 استاندارد مهارت آموزشی در بخش دولتی و خصوصی در استان کرمان خبر داد و افزود: انعطاف پذیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش غیررسمی موجب طراحی سامانه های مختلفی همچون راه اندازی مراکز ثابت شده است.
وی از افتتاح مرکز ثابت فنی و‌ حرفه‌ای شهرستان قلعه‌گنج طی دو هفته آینده خبر داد و یادآورشد:149 کارگاه آموزشی ثابت و 31 کارگاه سیار شهری فنی و حرفه‌ای، 10 کارگاه شهرک های صنعتی و 14 کارگاه در جوار دانشگاه ها در سطح استان کرمان مشغول ارائه آموزش هستند.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به ارائه آموزش های رایگان به اقشار آسیب پذیر جامعه، خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی نیاز به ارتقای مهارت دارند اما جداکردن نیروها از محل کار مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، به این منظور در سه شهرک صنعتی استان مراکز مهارتی ایجاد شده است.
جهانگیری با تاکید براینکه کارگاه‌های آموزش روستایی با تکیه بر مهارت‌های کشاورزی و خدمات در 43 مرکز دهستان ایجاد شده است، تصریح کرد: در پادگان‌های استان کرمان نیز آموزش‌های مورد نیاز نیروهای نظامی و سربازان ارائه می‌شود.
وی به راه‌اندازی 30 کارگاه فنی و حرفه‌ای در هشت زندان استان کرمان و ارائه آموزش‌های مهارتی برای مددجویان اشاره کرد و گفت: آمار اداره‌کل زندان‌های استان کرمان نشان می‌دهد که درصد بازگشت زندانیان دارای مهارت زیر پنج درصد است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمان در ادامه به تعهدات دولتی سازمان فوق در برگزاری 5 میلیون و 489 هزار نفر ساعت (20 هزار نفر دوره) آموزش مهارتی در سال 95 اشاره کرد و افزود: در بخش آموزشگاه‌های آزاد مهارتی در بخش فناوری اطلاعات، خدمات و رشته‌های مختلف بیش از4 میلیون و 200 هزار نفر ساعت در 600 آموزشگاه آزاد استان با حضور 5 هزار نفر دست‌اندرکار مهارتی ارائه می‌شود.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار