معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان گفت: پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی که تاکنون اقدام نکرده اند، مورد بازنگری قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی استانداری کرمان، ابوالقاسم سیف الهی صبح پنجشنبه در نوزدهمین جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی که در سالن پیامبراعظم(ص) در خصوص مسائل و مشکلات دسترسی و واگذاری زمین جهت اجرای پروژه های سرمایه گذاری استان برگزار شد، افزود: سازمان منابع طبیعی استان باید پیگیری های لازم را جهت اخذ منابع ملی و اعتبارات مربوطه و تعیین و تکلیف طرح کاداستر و سنددار شدن اراضی ملی شمال و جنوب اقدام نماید.
وی یادآورشد: اداره کل راه و شهرسازی استان، امور اراضی و منابع طبیعی استان مجدد سیکل و مسیر واگذاری زمین به سرمایه گذاری را بررسی و فرآیند مربوطه را برابر ضوابط و مقررات در حد مطلوب اصلاح نمایند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان می تواند در خصوص کارشناسی و ارزیابی زمین های وقفی به گونه ای عمل کند که سرمایه گذاران در این زمینه تشویق شوند.
سیف الهی با اشاره به اینکه برخی از سرمایه گذاران از سوی دولت زمین دریافت نموده اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده اند، گفت: باید قبل از موافقت اصولی برای امر سرمایه گذاری و مبادله موافقت نامه، اتاق بازرگانی و مراجع صادرکننده موافقت نامه اصولی، نسبت به موارد فنی و صلاحیت سرمایه گذاران اقدام نمایند.
وی با تاکید براینکه پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی که تاکنون اقدام نکرده اند، مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: در صورتی که سرمایه گذار مربوطه صاحب صلاحیت تشخیص داده نشود، نسبت به فسق قراردادهای اجاره اراضی برابر مقررات اقدام خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در ادامه این جلسه موانع دسترسی به زمین را از عوامل اصلی برای سرما‌یه‌گذاری در استان دانست و یادآورشد: پیچیدگی‌هایی همچون تعدد دستگاه‌های داخلی و قوانین متناقص به صورت ذاتی در دریافت زمین وجود دارد.
سیدمهدی طبیب‌زاده گفت: متاسفانه سرمایه گذاران باید از سوی سازمان های متعدد استعلام شوند بنابراین میتوان دو سازمان امور اراضی و راه و شهرسازی که متولیان واگذاری زمین هستند را برای انجام استعلامات لازم محور کار قرار داد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: نرخ رشد اقتصادی متاثر از نفت است و این در حالیست که نرخ رشد اقتصادی پنج درصدی به تولید برنگشته است.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اقدام تاثیرگذار وزارت نفت در اوپک و بازگشت جمهوری اسلامی ایران به بازار فروش نفت، یادآورشد: عربستان که این اتفاق را برای جمهوری اسلامی ایران رقم زده بود تا علارغم تحریم های ظالمانه با کاهش قیمت نفت مواجه شود، با کسری بودجه سنگین مواجه شد.
وی با تاکید براینکه عربستان سعودی با کسری بودجه در مقابل پیشنهادات ایران در اجلاس اوپک زانو زد، خاطرنشان کرد: سرجمع درآمد بودجه ناشی از نفت، مالیات و فروش خدمات دولت و فروش اوراق بهادار و مورد سوم یک نوع استقراض است.
نماینده مردم شهرستان های کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد شش ماهه وضعیت بودجه امسال کشور، گفت: تحقق میزان درآمد 65 درصد از میزان بودجه مصوب و در مالیات و فروش خدمات دولت حدود 85 درصد و فروش اوراق بهادار حدود 25 درصد است که حدود 43 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت را در 6 ماهه نخست نشان می دهد.
پورابراهیمی ترکیب بودجه ای را یکی از چالش‌ها عنوان کرد و افزود:320 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی سال آینده بوده که کمتر از آن حدود 20 درصد بودجه عمرانی است.
وی با اشاره به بازگشت بخشی از درآمدهای واریزی ادارات استان به خزانه، خاطرنشان کرد: باید حوزه درآمدزایی استان تقویت شود که در این راستا می پیشنهاداتی ارائه داد که این امر با بودجه گره نخورد و رویکرد توازن استانی به خود بگیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز به واگذاری زمین به پروژه های سرمایه گذاری استان اشاره کرد و گفت: مساحت اراضی ملی شمال استان بیش از 13 و نیم میلیون هکتار است و این در حالیست که بیش از 16 میلیون هکتار از این اراضی دارای سند مالکیت می باشند و یقینا اجرای مقررات موازی موجب این وضعیت شده است.
مهدی رجبی زاده با تاکید براینکه 85 درصد صدور اسناد کاداستر کشور باید در حوزه منابع طبیعی انجام گیرد، افزود: باید محدوده پلاک ثبتی از نقشه و کروکی به نقشه های مختصات دار تبدیل شود تا تداخلی با پلاک های مجاور نداشته باشد و طرح کاداستر آن را بپذیرد.
وی از رتبه نخست منابع طبیعی استان در سطح کشور، در اجرای طرح کاداستر طی سه سال اخیر با اخذ سند کاداستر بیش از 3 میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و یادآورشد: طرح ممیزی اراضی یکی از مشکلات عمده است که اعتبارات آن به موقع تخصیص نمی یابد.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: صلاحیت ، اراضی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار