لزوم شفافیت سازی بازار سرمایه امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی، معاون بورس اوراق بهادار تهران و نماینده سهامداران حقیقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



رویه بانک مرکزی ممکن است سود برخی از شرکت ها را به زیان تبدیل کندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، لزوم شفافیت سازی بازار سرمایه امشب16 آذرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "عباس کمره ای" مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی، "حسینی مقدم" معاون بورس اوراق بهادار تهران و "زمانی" نماینده سهامداران حقیقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسینی مقدم معاون بورس اوراق بهادار تهران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون لزوم شفافیت سازی بازار سرمایه گفت: باید دارایی های مالی را بتوان به پول نقد تبدیل کرد لذا وقتی بازار به سطح کارایی قابل قبولی می رسد باید آزادی ورود و خروج داشت.

وی با بیان اینکه، بازار سرمایه بازاری شیشه ای است عنوان کرد:  اطلاعات اگر به صورت دقیق در بازار منعکس نشود این امر سبب خواهد شد تا سرمایه گذار براساس ابهامات تصمیم گیری کند و لذا ممکن است دچار اشتباه شود.

حسینی مقدم با بیان اینکه،  امروزه با شرایطی مواجه هستیم که ابهامات به حداکثر رسیده است ادامه داد: تا زمانی که شرکت ها مجمع خود را برگزار نکرده اند و هنوز تعیین تکلیفی در خصوص صورت های مالی انجام نداده باشند ، سهامداران نمی توانند تصمیم گیری درستی را اتخاذ کنند.

معاون بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه، بانک مرکزی در خصوص انضباط بخشی صورت های مالی تصمیم گرفته تا از رویه مرسوم دنیا استفاده کند اظهار داشت: رویه بانک مرکزی ممکن است سود برخی از شرکت ها را به زیان تبدیل کند.

وی با بیان اینکه، قطعیت در اطلاعات باید سریع تر اتفاق بیفتد خاطرنشان کرد: شرکت ها نباید در فضای ابهام قرار بگیرند.

حسینی مقدم با اشاره به اینکه، همه اقداماتی که از جانب بانک مرکزی انجام می شود مورد تایید است افزود:  به مدیران در مجمع تکلیف می شود تا با بانک مرکزی رایزنی کنند.

مشکل بانک ایران زمین مشکل صورت های مالی مورد نظرمان نیست بلکه این بانک مشکلات دیگری دارد

وی با بیان اینکه، در مورد نمادهای بانکی شفافیت انجام شده است اظهار داشت: مشکل بانک ایران زمین مشکل صورت های مالی مورد بحث نیست لذا این بانک مشکلات دیگری دارد.

عباس کمر ه اي  مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت: اقدامات بانک مرکزی طی3 سال گذشته در راستای قانون برنامه پنجم توسعه و قانون پولی و بانکی بوده است لذا بر این اساس شفافیت مالی انجام می شود.

وی با بیان اینکه،  صورت های مالی جدید را از بهمن ماه سال گذشته به بانک ها ابلاغ کرده ایم تصریح کرد:  مبنای گزارش دهی بانک ها مشخص شده است لذا، بانک هایی که صورت های مالی خود را بر اساس بانک مرکزی انجام داده اند  مجامع خود را نیز برگزار کرده اند.

وی با بیان اینکه، تعدادی از بانک ها صورت های مالی خود را در مرحله اول به شکل دیگری ارائه داده بودند افزود: در رایزنی های به عمل آمده صورت های مالی آنها هم نیز به شکل مورد نظر بانک مرکزی انجام شد.

کمر ه ای با اشاره اینکه، باید میان درآمد های مشا و غیر مشا تمیز قائل شد بیان کرد: بانک مرکزی برگزاری مجمع بانک ها را مجاز دانسته است به طوری که بعضا بانک ها مجامع خود را برگزار کردند.

وی با بیان اینکه،  صورت های مالی جدید را از بهمن ماه سال گذشته به بانک ها ابلاغ کرده ایم تصریح کرد:  مبنای گزارش دهی بانک ها مشخص شده است لذا، بانک هایی که صورت های مالی خود را بر اساس بانک مرکزی انجام داده اند  مجامع خود را نیز برگزار کرده اند.

وی با بیان اینکه، تعدادی از بانک ها صورت های مالی خود را در مرحله اول به شکل دیگری ارائه داده بودند افزود: در رایزنی های به عمل آمده صورت های مالی آنها هم نیز به شکل مورد نظر بانک مرکزی انجام شد.

زمانی نماینده سهامداران حقیقی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه، حفاظت از سرمایه مردم بر عهده سازمان بورس است خاطرنشان کرد: نماد 15-16 بانک به طور کامل متوقف شده است لذا باید از قوانین تبعیت به عمل آورد.

در ادامه این بحث کمره ای مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی با بیان اینکه در این رابطه بانک مرکزی تنها به وظیفه ذاتی خود عمل کرده گفت: دو سال است که اصلاحات مدنظر بانک مرکزی را پیگیری می کنیم و اگر می‌خواستیم، جاهایی خیلی سختگیرانه موضوعات را مد نظر قرار دهیم وضعیت به گونه دیگری بود.

وی ادامه داد: نمی توانم بگویم مقصر سازمان بورس بوده است، منتها می توان بگویم که ما نیز مقصر نبوده ایم، اساسا وظیفه بانک مرکزی در این مورد وظیفه شفاف سازی بوده است و این موضوع را می پذیرم که در این رابطه عده ای متضرر شده اند اما این مسئله بخاطر اقدام بانک مرکزی در این خصوص نبوده است.

بانک مرکزی عین مر قانون، وظایف خود را انجام داده است

مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی خاطر نشان ساخت: بانک مرکزی عین مر قانون، وظایف خود را انجام داده است و در این رابطه می توان به ماده ۵۶ قانون برنامه پنجم و قانون پولی و مالی کشور مراجعه کرد.

حسینی مقدم معاون بورس اوراق بهادار تهران نیز با بیان اینکه بانک مرکزی اقدامات خود را به موقع و درست انجام داده و به وظیفه ذاتی اش عمل کرده است گفت: بحث ما روی نحوه عملکرد و زمان است، در بازار سرمایه حساسیت هایی داریم که انتظار داریم نهادهای دیگر هم این حساسیت ها را درک کنند.

وی ادامه داد: همچنین امروز که بحث بودجه سنواتی کشور مطرح است، انتظار ما از مجلس این است که متوجه باشند تصمیماتشان چه اثری در این بازار می گذارد.

حسینی مقدم تصریح کرد: بانک مرکزی به درستی کار خود را انجام داده اما خواست ما این است که منافع همه ذینفعان در نظر گرفته شود.

معاون بورس اوراق بهادار تهران اضافه کرد: اگر امروز این فضای مبهم را ایجاد کنیم، یعنی شرایطی فراهم کنیم که عدم شفافیت از سایر نهادها و ارگان ها به بازار سرمایه پمپاژ شود و سپس انتظار داشته باشیم که در این شرایط عدم شفافیت ، همه خرید و فروش کنند و کسی هم متضرر نشود دور از ذهن است‌؛ است عدم شفافیت آزار دهند است و کسی آن را نمی پذیرد.

کمره ای مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی نیز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استانداردهای جدید بانک مرکزی موجب زیان ده شدن بانک ها نشده است گفت: استانداردها، همان استانداردها است و تنها یکی دو بحث صورت های مالی به صورت های مالی قبل اضافه شده است.

وی ادامه داد: بحث دوم این است که در حال حاضر که سیستم بانکی با مطالبات غیر جاری مواجه است، دستورالعمل مربوط به طبقه بندی داراهایی باید کاملا رعایت شوند ضمن اینکه اگر می خواستیم این موضوع کاملا رعایت شوند بانک ها باید به مراتب بیشتر از ذخائری که هم اکنون در صورت های مالی شان در نظر گرفته ذخیره گیری شود.

کمره ای ادامه داد: در گزارش حسابرسان نیز بسیاری از این نکات درک شده و خود بانک ها نیز به این موضوع اذعان دارند لذا کاری که کردیم با استناد به گزارش های مالی بانک ها و بحث شفافیت بوده است.

مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی نقطه نظرات خود را اعلام کرده، ضمن آنکه در نامه هایی که به بانک ها داده ایم یک سری مسائل را منوط کردیم به این که بانک ها مجوزهای لازم را داشته باشند از جمله مطالباتی که از دولت دارند و شناسایی شده را منوط به این کرده ایم که مراجع ذیصلاح نظر بدهند که اگر این موضوع را تایید کند قطعا این بخش می تواند به حساب درآمدهای بانک ها منظور شود  و وضعیت تغییر کند، بنابراین بخش نامه بانک مرکزی مکاتبه ای بوده است که دست بانک ها را در پیگیری از مراجع بازگذاشته است و ما نیز منتظر نتیجه تلاش دوستان در مذاکره با وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه بودجه هستیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در درون کشور بانک ها تقویت شوند و در مبادلات بیرونی نیز مبادلاتمان توسعه و بسط پیدا کند ناگزیر به شناسایی درآمدهای واقعی و تقویت ذخائر استاندارد بانک ها هستیم که اگر چنانچه براین اساس مناسبات بانک ها بسط پیدا کند درآمدهای بانک ها هم که عمدتا در گذشته نشان گرفته از درآمدهای کارمزدی و خدمات بوده، این درآمدها می تواند نقش قابل توجهی در صورت های مالی بانک ها داشته باشد و قطعا نیز تاثیر خود را بر قیمت سهام خواهد گذاشت.

لغو پذیرش آخرین گزینه است/ پنجاه و چهار، پنجاه و پنج شرکت از فهرست بورس تهران لغو پذیرش شده اند

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب حسینی مقدم معاون بورس اوراق بهادار تهران نیز در خصوص بسته بودن نماد پنجاه و شش، پنجاه و هفت شرکت در بازار بورس گفت: اگر عدم شفافیت در نمادی وجود داشته باشد، تصمیم گیری خیلی سخت است لذا رویه های که بورس در این حوزه دارد این است که شرکت متوقف، معلق و یا لغو پذیرش شود.

وی افزود: هم اکنون ۵۴،۵۵ شرکت به دلایل مشخصی من جمله بحث شفافیت اطلاعات از فهرست بورس اعلام لغو پذیرش شده اند؛ البته با توجه به بازخوردهای که از بازار گرفته ایم، لغو پذیرش آخرین گزینه است لذا راهی که داریم این است که این شرکت ها متوقف نگه داریم و به آن ها فشار بیاوریم تا گزارش دقیق و جدی منعکس شود تا بتوان براساس آن نماد این شرکت ها را باز کرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت توقف نماد کنتورسازی ایران در بازار بورس گفت: هم اکنون یک سری اتهامات به حسابرس وارد است که هنوز ثابت نشده و یک سری اتهامات نیز متوجه شرکت است که باید پیگیری شود لذا نباید انتظار داشت که در این فاصله این نماد مجددا فعالیت کند.

لزوم تعیین رویه اعلام اسامی مدیران متخلف در شورای عالی بورس

حسینی مقدم تاکید کرد: به تخلف مدیران متخلف برخی شرکت ها رسیدگی می شود اما ایرادی که در این جا وارد است این است که نمی توانیم اسامی آن ها را حتی اگر جرمی مرتکب شده باشند و در دادگاه به جرم او رسیدگی شده باشد، اعلام عمومی کنیم و دلیل اینکه اسامی متخلفان اعلام نمی شود این است که باید رویه این مسئله در شورای عالی بورس دیده شود لذا این موضوع که اسامی مدیران متخلف را پس از آن که تخلف آن ها ثابت شد را اعلام کنیم در شورای عالی بورس تعیین تکلیف خواهد شد.

در بخش پایانی این بحث زمانی نماینده سهامداران حقیقی اظهار داشت: درخواست دارم که نماینده سهامداران حداقل ماهی یکبار با مسئولین سازمان بورس جلسه داشته باشند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار