سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، توسط متخصصان چشم و اساتید دانشگاه پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران در خصوص «بیماری های چشمی» كه توسط هرمز شمس جراح متخصص چشم و استاد دانشگاه، محمد جعفر رستگار فوق تخصص چشم، پرویز زرین‌بخش متخصص چشم داده شده به شرح زیر است:

خشکی چشم
هرمز شمس جراح، متخصص چشم و استاد دانشگاه تهران گفت: مجاری و غدد چشم در بیماران مبتلا به خشکی چشم که وظیفه ترشح چربی و رطوبت را به سطح آن دارند، در اثر عفونت، آلودگی هوا و برخی بیماری ها مثل رماتیسم از کار افتاده که باعث کاهش ترشحات و خشکی چشم می شود.

شمس افزود: خشکی چشم می تواند ناشی از برخی بیماری های روماتولوژی یا ایمونولوژیک باشد و معمولا در بین خانم ها بیشتر مشاهده می شود. این بیماری درمان های مختلفی مانند استفاده از اشک مصنوعی، انسداد مسیر خروج اشک، داروهای ضد حساسیت و ضد ایمونولوژی دارند.

شمس بیان کرد: درمان خشکی چشم به صورت قطره های چشمی و انجام عمل جراحی انجام می شود و داروهای خوراکی تاثیر زیادی در درمان این بیماری ندارند اما در برخی بیماری های مانند رماتیسم یا بیماری های التهابی استفاده از داروهای خوراکی و تزریقی مفید است اما عموما خشکی چشم توسط  قطره ها قابل درمان است.

اختلال چشمی در افراد دیابتی
شمس اظهار داشت: عوارض دیابت منجر به خونریزی های مکرر و پیدایش عروق جدید، تورم مرکز دید و پیدایش نقطه مکولا (نقطه زرد) در این افراد می شود که توسط لیزر، جراحی و انجام تزریق قابل درمان است.

آب مروارید
شمس عنوان کرد: آب مروارید در صورت پیر شدن سلول های عدسی چشم ایجاد می شود و از علائم آن کدری و سفیدی عدسی چشم است. این بیماری در سنین پس از 50 تا 60 سالگی ایجاد می شود و به مرور گسترش پیدا می کند. آب مروارید درمان پزشکی طبی ندارد و باید جراحی شود.

شمس بیان کرد: امروزه عمل جراحی آب مروارید بسیار ساده است و در مدت کوتاهی، انجام می شود. بهترین زمان جراحی آب مروارید بستگی به احتیاج و شرایط فرد دارد؛ اگر آب مروارید به طور کامل شکل نگرفته باشد نباید آن را عمل کرد.

شمس اظهار داشت: هنگام جراحی آب مروارید تمام عدسی چشم خارج نمی شود و لایه ای از آن باقی می ماند تا لنز روی آن قرار گیرد. این لایه ممکن است بعد از مدتی کدر شود که می توان آن را توسط  لیزر پاک کرد. همچنین گاهی بر اثر آب مروارید ممکن است تورم چشمی ایجاد شود که توسط قطره ها و تزریق های درون‌چشمی قابل درمان است. لازم به ذکر است گاهی در صورت درمان آب مرواید امکان برگشت آن وجود دارد.

زرد شدن قسمت سفیدی چشم (صلبیه)
شمس تصریح کرد: زرد شدن قسمت صلبیه چشم علل مختلفی دارد. بیماری هپاتیت یک درگیری ویروسی عمومی است که موجب زرد شدن رنگ پوست، ادرار و چشم افراد می شود. گاهی زرد شدن چشم به علت التهاب های چشم و خون آلود شدن آن و در اثر جذب خون رنگ صلبیه چشم به زرد متمایل می شود. افراد باید در صورت ایجاد زردی چشم به متخصص مراجعه کنند زیرا ممکن است نشانه ای از یک بیماری خطرناک باشد.

تبخال چشمی
محمد جعفر رستگار فوق تخصص چشم گفت: همانطور که تبخال کنار لب ها ایجاد می شود، گاهی اوقات روی قرنیه هم به وجود می آید و در ریشه انتهایی اعصاب قرنیه جایگزین می شود. تبخال چشمی پس از چند روز درمان و مجدد در سال های بعد عود می کند افراد در صورت ایجاد این عارضه و مراجعه به پزشک متخصص می توانند در درمان و پیشگیری از ایجاد جای تبخال بر قرنیه پیشگیری کنند. تبخال قرنیه به صورت پماد و قطره قابل درمان است و در جایی که دسترسی به دارو نباشد پزشک می تواند از بتادین استفاده کند.

چشم لوچ
رستگار افزود: لوچی چشم می تواند به 2 صورت مادرزادی و اکتسابی ایجاد شود. در نوع مادرزادی معمولا از بدو تولد ایجاد می شود و اصلاح آن با جراحی صورت می گیرد. در حالت اکتسابی افرادی که در بچگی، به اختلال دوربینی چشم مبتلا هستند، چشم ها به طرف بینی منحرف می شوند که با عینک قابل اصلاح است و اشخاص مبتلا به نزدیک‌بینی با نمره بالا ممکن است، چشم های آنها به طرف خارج منحرف شده که با عینک قابل درمان است. اما اگر لوچی چشم در اثر ضربه حالت فلجی داشته باشد، از طریق کوتاه و بلند کردن عضلات دیگر چشم قابل جبران است. همچنین استرس هیچ ارتباطی به ایجاد لوچی چشم ندارد.

تاری دید
رستگار بیان کرد: تاری دید در جوان ها بیشتر به علت به کار نبردن عینک و در سالمندان به خاطر ابتلا به آب مروارید و بیماری های چشمی است. بیماری های چشمی و بیماری های عمومی می تواند تاری دید ایجاد کنند و تاری دید یک چشم در کودکان می تواند از نشانه های ابتلای فرد به تنبلی چشم باشد و در بزرگسالان مبتلا به تنبلی چشم بینایی یک چشم قطعا کمتر از چشم دیگر است.

وی افزود: معمولا تنبلی چشم قبل از 10 سالگی قابل درمان است ولی در سنین بالا اگر بیماری عامل ایجاد آن باشد باید ابتدا آن بیماری درمان شود، مانند آب مروارید و آب سیاه که از عوامل ایجاد تنبلی چشم در بزرگسالان است. افراد خود می توانند با نصب جدول مخصوص بینایی سنجی در فاصله شش متری در منزل، خود را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت لزوم به متخصص مراجعه و اقدامات درمانی انجام شود.

لازک یا لیزیک 
پرویز زرین بخش متخصص چشم گفت: برای درمان چشم اعمال جراحی به نام های لازک یا لیزیک و فمتو لیزیک وجود دارد. از عمل جراحی لیزیک کمتر استفاده می شود و فمتولیزیک که به دلیل استفاده از 2 دستگاه به صورت جداگانه دقیق تر است استفاده می شود. برای افرادی که تمام مشخصات خوب از جمله ضخامت کافی قرنیه، سن مناسب، شماره چشم در حال تغییر نیست، را برای عمل دارند می توان تمام عمل ها را انجام داد و بعد از عمل اگر دچار خشکی چشم شدند باید از قطره اشک مصنوعی و عینک آفتابی استفاده کنند.

قوز قرنیه
زرین بخش بیان کرد: افراد با قرنیه نازک ممکن است با عمل دچار قوز قرنیه شوند و حتی نتوانند از عینک استفاده کنند. اما اگر چشمشان ضخامت کافی داشته باشد هیچ مشکلی ندارد اما برای افراد دوربین محدودیت وجود دارد. تا نمره 5 یا 6 بیشتر نمی توان عمل لازک انجام داد و از این نمره بالاتر فرد دچار عارضه می شود. افرادی که بعد از عمل، توصیه‌های اصولی و بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است دچار عارضه عفونت چشم شوند. اما افرادی که به موقع و با رعایت بهداشت عمل را انجام دهند دچار عوارض نخواهند شد.

بهترین سن برای عمل لازک یا لیزیک
زرین بخش اظهار داشت: بهترین سن برای عمل لازک یا لیزیک 19 الی 21 سالگی است. البته در سنین 50 سالگی نیز می توان عمل کرد اما به دلیل اینکه در این سن افراد به آب مروارید مبتلا می شوند، کمتر عمل لازک یا لیزیک صورت می گیرد. افرادی که نمره چشمشان 1، 2 و 3 است، از آنجایی که باید از عینک استفاده کنند، بعد از عمل نور چشمشان خوب می شود اما باز در هنگام نزدیک بینی باید از عینک استفاده کنند.

زرین بخش تاکید کرد: اگر افراد عمل جراحی را انجام ندهند، به این معناست که دید نزدیک بینیشان خوب است اما دور را خوب نمی بینند. بنابراین بیمار باید از بین دوربینی و نزدیک بینی یکی را انتخاب کند. در چند درصد از مردم بعد از عمل به خصوص آنهایی که هنوز مهره در چشمشان ثابت نشده ممکن است نمره چشم مجددا به شماره خود بازگردد. اگر ضخامت کافی برای چشم بیمار مانده باشد، می توان مجدداً عمل کند.

معافیت سربازی
زرین بخش افزود: نمره چشم برای معافیت سربازی برای دیپلمه‌ها باید 10، لیسانسه‌ها 12 باشد. 

دانه های جوش‌مانند چشم
زرین بخش بیان کرد: ممکن است روی چشم مانند سایر اعضای بدن جوش هایی مانند زگیل تشکیل شود که قابل برداشت است اما داخل چشم زمانی که قرنیه ورم می کند، ترشحات غدد چشم جمع می شود و باعث ایجاد یک توده می شود و ممکن است عفونت ایجاد شود. در این زمان باید ابتدا عفونت را از بین برد سپس داخل چشم  را تخلیه کرد.

کدام لیزر بهتر است؟
زرین بخش اظهار داشت: لیزرها در هر نوعی قدرت درمان خوبی دارند. لیزری که کمترین میزان بافت را بردارد، مناسب است. 

استفاده از رایانه و گوشی 
زرین بخش افزود: وقتی فردی به صفحه مانیتور، گوشی و یا کتاب نگاه می کند اغلب کمتر پلک می زند و این عامل باعث می شود میزان اشک در چشم نچرخد و فضا و اکسیژن به قرنیه چشم نرسد و باعث ایجاد خشکی چشم، سردرد، قرمزی چشم و تاری دید شود. نوشیدن آب زیاد، استفاده از بخور باعث افزایش پلک زدن می شود.

مالش چشم
زرین بخش تصریح کرد: مالش چشم در صورتی که خیلی مداوم و طولانی نباشد مشکل ایجاد نمی کند. مالش چشم برای افرادی که حساسیت چشمی ایجاد می کند امکان دارد بیماری قوز قرنیه ایجاد کند.

لنز Hard (هارد)
زرین بخش اظهار داشت: معمولا لنز Hard  وقتی تجویز می شود که حدود یک الی 2 میلیمتر با پلک زدن روی چشم تکان بخورد تا مانع برهم خوردن تعادل چشم شود. ممکن است با تکان خوردن لنز گرد و خاک زیر آن نفوذ کند که با خارج کردن لنز و استفاده از قطره می توان آن را برطرف کرد.

لرزش مردمک چشم
زرین بخش تاکید کرد: در چشم هایی که به صورت مادرزادی دید خیلی کمی دارند چشم ها نیز به طور مرتب از نقطه دیدرس لرزش پیدا می کند. برای کاهش لرزش مردمک چشم باید دید را اصلاح کرد.

پرش چشم
زرین بخش افزود: چشم نیز همانند سایر اعضای بدن هنگام خستگی، بی خوابی، استرس و کاهش برخی ویتامین ها در بدن دچار پرش چشم می شود. با کاهش استرس و مصرف ویتامین ها می توان پرش چشم را کاهش داد.

عفونت چشم
زرین بخش اظهار داشت: مواد قلیایی و اسیدی به دلیل اینکه خطرناک است هنگام ورود به داخل چشم باید با آب شسته شود و سریع به اورژانس مراجعه شود. اما موادی مانند زردچوبه خطری برای چشم ندارند و فقط نیاز به شست و شوی آن است. 

شب کوری
زرین بخش افزود: افرادی که در شب دید کمتری دارند و دچار اختلال بینایی می شوند، شبکیه چشمشان به خوبی عمل نمی‌کند. در واقع قسمت هایی از چشم این افراد که دید شب را کنترل می کند دچار آسیب شده است. کمبود ویتامین A نیز منجر به شب کوری می شود. در کشور ما این کمبود دیده نمی شود اما در جهان به دلیل گرسنگی مفرط این کمبود وجود دارد. توصیه می‌شود افراد مبتلا به شب کوری در شب رانندگی نکنند و بیرون نروند.

آب سیاه
به گفته زرین بخش، وجود آب سیاه در چشم هیچ ارتباطی با عارضه قوز قرنیه ندارد.

تاثیر نور بر چشم
زرین بخش گفت: در زمان تابش نور بر چشم تا چند دقیقه چشم یک لکه می بیند و خوب می شود آن حالت طبیعی است. اما تماس چشم با نور خورشید به دلیل انتشار اشعه ماوراء بنفش خطرناک است و ممکن است باعث سوزش ته چشم، آب مرواريد و یا کدورت عدسي چشم شود.

عینک مطالعه
زرین بخش اظهار داشت: گاهی ممکن است عینک مطالعه توسط پزشک به درستی تشخیص داده شود اما همچنان فرد دید خوبی نداشته باشد. در چنین شرایطی ممکن است فرد دچار خشکی چشم و یا آب مروارید شده باشد.

انحراف چشم
زرین بخش بیان کرد: گاهی افراد دچار انحراف چشم به صورت مادرزادی و دوربینی شدید می شوند. این نارسایی‌ها از آغاز تولد تا سنین 7 الی 8 سالگی رخ می‌دهند که بهتر است کودکان در این سنین تحت نظر پزشک قرار گیرند. استفاده از عینک و عمل جراحی از راه های درمان انحراف چشم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۰۰:۰۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چروکیدگی قرنیه چگونه عارضه ای است و نام علمی ان چیست؟ ممنون
Iran (Islamic Republic of)
اسوگند
۱۳:۵۴ ۱۷ دی ۱۳۹۷
دردرمورد نوری کع دور چشم می اید بدون اینک در منبع نور باشیی
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۷:۰۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۵
درمورد لبرlca1چیزی گفته نشده
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۰:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۵
با سلام
در مورد تنبلی چشم چیزی گفته نشده؟
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۰:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۵
با سلام
در مورد تنبلی چشم چیزی گفته نشده؟
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۰:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۵
با سلام
در مورد تنبلی چشم چیزی گفته نشده؟