قم؛

آغاز طرح غربالگری اتیسم

مدیرکل بهزیستی استان از آغاز اجرای طرح ملی غربالگری اتیسم در قم خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛سلیقه در نشست خبری اطلاع‌رسانی طرح کشوری غربال‌گری اُتیسم که صبح امروز در سالن جلسات اداره کل بهزیستی برگزار شد،گفت:این طرح از امروز در سراسر کشور برای  نخستین بار آغاز می‌شود و امیدواریم با تشخیص زودهنگام و به‌موقع این بیماری بتوانیم خدمات و آموزش‌های لازم را به کودکان و خانواده‌های آن‌ها بدهیم تا این کودکان بتوانند با کمترین اختلال روبه‌رو شوند.

 مدیرکل بهزیستی استان قم تعداد کودکان شناسایی‌شده در سطح قم را که دارای پرونده پزشکی هستند ۱۶۰ مورد اعلام کرد و گفت: تعداد ۱۰۰ نفر از این کودکان پسر و ۶۰ نفر از آن‌ها دختر هستند.
 
وی با اشاره به سن بروز این اختلال رشدی افزود:علائم این بیماری در آغاز 18 ماهگی و یا دوسالگی بروز می‌کند و علاوه بر اثرگذاری بر اغلب جنبه‌های رشدی و اجتماعی، عملکردهای آموزشی شناختی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
 
مدیرکل بهزیستی استان قم با ابراز تأسف از تشخیص دیرهنگام  این بیماری در ایران گفت:متأسفانه خانواده‌های ما هنگام ثبت‌نام بچه‌ها در مدارس متوجه این اختلال می‌شوند و حتی گاهی تا دوران بلوغ نیز تشخیص نمی‌دهند درحالی‌که دوران طلایی تشخیص این بیماری زیر 3 سال است.
 
سلیقه از توزیع 8 هزار دفترچه راهنمای شناسایی اُتیسم در  سراسر استان خبر داد و گفت:چنانچه خانواده‌ها با 3 سؤال مثبت روبه‌رو شدند حتماً به مراکز اوتیسم در شهر قم مراجعه کنند تا کودکشان مورد مشاوره و تست قرار بگیرد.

 اُتیسم به مجموعه‌ای از اختلال رشدی گفته می‌شود که مهارت‌های کلامی و غیرکلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را به‌طور معنی‌داری تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: آغاز ، طرح ، غربالگری ، اتیسم ، کشوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار