نگاهی به بودجه وزارتخانه تعلیم و تربیت در سال 96/ آیا وعده‌های دولت برای مطالبات فرهنگیان عملی شده است؟

اختصاص بودجه وزارتخانه آموزش و پرورش در سال 96 درحالی است که برخی کارشناسان این دستگاه معتقدند بودجه سال جاری پاسخگوی نیازهای این وزارتخانه نیست.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یک روز مانده به موعد قانونی تقدیم لایحه بودجه سالانه)14 آذرماه) حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در آخرین سال فعالیت دولت یازدهم سند دخل ‌و‌خرج کشور را به خانه ملت برد و لایحه بودجه سال 1396 را با سقف بیش از 1000 تریلیون تومان و منابع عمومی 320 هزار میلیاردی به مجلس تقدیم کرد.

در میان وزارت آموزش و پرورش در سال پایانی کار دولت یازدهم دست خوش تغییر شد، پس از استعفای علی اصغر فانی مجلس شورای اسلامی به فخرالدین دانش آشتیانی اعتماد کرد و سکان هدایت این وزارتخانه را به وی داد.

با مقایسه اختصاص بودجه این وزرات خانه نسبت به سال گذشته، متوجه می‌شویم که بودجه این وزارتخانه افزایش قابل توجهی نداشته و تنها با افزایش حدود 10 درصدی به 31 هزار و 681 میلیارد تومان رسیده است در حالی که در بودجه وزارت آموزش و پروش در سال 1395 معادل 28 هزار و 690 میلیارد تومان بوده است.

بر اساس لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، سهم بودجه وزارت آموزش‌وپرورش 316.815.621 (میلیون ریال) تعیین شده  که این رقم معادل 31 هزار و 681 میلیارد و 562 میلیون تومان است.

بودجه سایر بخش‌های وزارت آموزش‌وپرورش بدین شرح است:‌

دبیرخانه شورای عالی آموزش‌ و پرورش 50.926 (میلیون ریال) که این رقم معادل 5 میلیارد و 926 میلیون تومان است.

سازمان مدارس غیردولتی 337.700 (میلیون ریال) که این رقم معادل 33 میلیارد و 770 میلیون تومان است.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی 1.043.680 (میلیون ریال) که این رقم معادل 104 میلیارد و 368 میلیون تومان است.

پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش 84.680 (میلیون ریال) که این رقم معادل 8 میلیارد و 468 میلیون تومان است.

سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور 8.140.580 (میلیون ریال) که این رقم معادل 814 میلیارد و 58 میلیون تومان است.

سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی 862.791 (میلیون ریال) که این رقم معادل 86 میلیارد و 279 میلیون تومان است.

سازمان نهضت سوادآموزی 3.130.908 (میلیون ریال) که این رقم معادل 313 میلیارد و 908 میلیون تومان است.

دانشگاه فرهنگیان 4.033.909 (میلیون ریال) که این رقم معادل 403 میلیارد و 390 میلیون تومان است.

 


در بررسی و تطبیق لایحه بودجه وزارت آموزش‌ و پرورش سال 96 با لایحه بودجه سال 95 مشخص شد که این رقم در بودجه سال جاری معادل 28هزار و 690 میلیارد تومان بوده و بیشترین رقم را در میان 18 وزارتخانه دولتی به خود اختصاص داده است.

ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش پیرامون بودجه پیشنهادی آموزش‌ و پرورش برای سال 96 گفت: بودجه آموزش و پرورش برای سال 95 حدود 31 هزار و 680 میلیارد تومان تعیین شده و به نظر می‌رسد سال 96 سال سختی برای آموزش‌ و پرورش باشد با توجه به اینکه حداقل بودجه مورد انتظار برای ادارات کل استان‌ها 30 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: اگر 10 درصد افزایش حقوق که حداقل درنظر گرفته شده از سوی دولت است را پیش فرض مصوب شدن بدانیم انتظار بود بودجه دولت در بند «و» و حقوق 10 درصد افزایش یابد یعنی هزینه‌های آموزش‌وپرورش در بحث حقوق و دستمزد افزایش یابد.

معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ بودجه سال جاری پاسخگوی نیازهای این وزارتخانه نیست و اگر آموزش‌وپرورش به طور متوسطه ماهیانه 2500 میلیارد تومان حقوق پرداخت کند تا پایان اسفند حتی بودجه‌ای برای پرداخت عیدی ندارد و این یک کسری پنهان است.

سحرخیر تصریح کرد:‌ آموزش‌وپرورش با هزینه‌های اجتناب ناپذیر مواجه است که این صرفاً حقوق نیروهای رسمی نیست بلکه بحث اضافه تدریس را داریم که با اضافه کار متفاوت است در بحث اضافه کار چون دولت هرسال اعتبار پیش بینی می‌کند می‌تواند آن را افزایش یا کاهش دهد اما اضافه تدریس قابل کاهش نیست یعنی یک معلم علاوه بر خود به جای یک فرد دیگر نیز کار کند، معلم برای این موضوع الزامی ندارد و آموزش‌وپرورش موظف است جایگزین تعیین کند.

معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: در آموزش‌وپرورش علاوه بر اضافه تدریس معلمان، نیروهای قراردادی وجود دارند که آنها نیز حقوق می‌خواهند و این موضوع نیز جزو هزینه‌های اجتناب ناپذیر است که برای سال 95 لحاظ نشده و بودجه سال 96 را نیز بر‌اساس سال 95 در نظر گرفته‌اند.

با توجه به نقش و جايگاه معلمان در سرنوشت جامعه، رسيدگی به نيازهای اين قشر بسيار مهم و حياتی است، بودجه 96 آموزش‌ و‌ پرورش فرصتی مناسب برای راستی آزمایی وعده‌های دولتمردان در خصوص پاسخ گويی به مطالبات فرهنگيان و اصلاح ساختار ناكارآمد آموزش‌ و‌ پرورش است، چرا که همسان‌سازی و ارتقاء‌ سطح معيشت فرهنگيان نيازمند تدابيری ویژه است، بنابراین ضروریست که مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه این وزارتخانه نگاه ویژه ای داشته باشد تا از مشکلات آن کاسته شود.


وزارتخانه تعلیم و تربیت چه سهمی از بودجه 96 دارد؟/ رقمی دور از وعده دولت در تامین مطالبات فرهنگیان

انتقاد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بودجه پیشنهادی دولت برای سال 96


میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس  در پاسخ به این پرسش که «در بودجه پیشنهادی دولت در خصوص آموزش و پرورش، فقط 10 درصد افزایش برای سال 96 پیش بینی شده است، آیا این میزان کافی است؟»، اظهار داشت: هنوز بودجه آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش بررسی نشده است، اما قطعاً آموزش و پرورش با توجه به بدهی‌هایی که اکنون دارد، وضعیت مشخصی ندارد و بودجه این دستگاه باید بر اساس عملکرد و نه مصوب ارائه و تهیه شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این شرایط معوقات فرهنگیان قابل پرداخت نیست و قطعا آموزش و پرورش دچار مشکل خواهدشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار