اردبیل؛

کاروانسرای قانلی بولاغ مشگین شهر یادگار تمدن سه هزار ساله

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت:‌ کاروانسرای قانلی بولاغ در دوره آرامش سیاسی عهد صفوی و به احتمال زیاد در زمان شاه عباس، به سبک چهار ایوانی ساخته شده و به کاروانسرای شاه عباسی معروف است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ کاروانسرای قانلی بولاغ در روستای مرزی قانلی بولاغ (سرباز وطن) و در بخش ارشق شهرستان مشکین شهر واقع شده است.این کاروانسرا از شمال و شرق به جمهوری آذربایجان از غرب به جاده آسفالته اردبیل، بخش رضی- گرمی و روستای آغ بولاغ، از جنوب به روستای آلیشان‌سویی و آقابیگلو محدود می‌شود.

کاروانسرای قانلی بولاغ در ابتدا به عنوان پناهگاهی برای استراحت کاروانیان بوده و تا حدود 80 سال پیش عشایران منطقه از این مکان به صورت دسته جمعی به عنوان خانه مسکونی قشلاقی استفاده می کرده اند. مساحت کل بنا 20247 متر مربع و مساحت حیاط مرکزی آن 640 متر مربع است و درب ورودی آن از ایوان جنوبی باز می شود. دور تا دور حیاط 24 اتاق رو به حیاط جهت تبادل کالا و استراحت مسافرین طراحی شده و 8 شترخان و بارانداز برای نگهداری شتر ها و کالاها و 4 فضا برای خدمت رسانی و 3 حجره در بین هر دو شتر خان جهت استقرار همراهان و نگهبانان طراحی شده است.

در حال حاضر این کاروانسرا از جاده‌های اتومبیل‌رو دورافتاده و برای یک مسافر طی چند کیلومتر از کوره راه صعب‌العبور برای دیدن این کاروانسرای تاریخی به اندازه‌ای خستگی‌آور است که گویی مسافت طولانی را طیکرده است.

کاروانسرای «قانلی بولاغ» مشگین شهر یادگار تمدن سه هزار ساله

کاروانسرای «قانلی بولاغ» مشگین‌شهر ساماندهی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت:‌ با برنامه‌ریزی‌های اساسی و انجام شده ۱۰ میلیارد ریال برای توسعه و ساماندهی کاروانسرای «قانلی بولاغ» مشگین‌شهر اختصاص می‌یابد.

کریم حاجی‌زاده افزود:‌ این کاروانسرا یکی از بناهای تاریخی و مهم استان اردبیل است که نقش بسیار اساسی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

وی گفت: در صورت تامین به موقع اعتبارات این کاروانسرا تا پایان امسال به شکل بسیار ویژه‌ای ساماندهی می‌شود تا علاوه بر توسعه بخش ارشق شاهد شکوفایی و پویایی اقتصاد منطقه باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود:‌ مطالعات اولیه برای احیای کاروانسرای رضی نیز انجام شده و این کاروانسرا به شکل بسیار ویژه طراحی و ساماندهی می‌شود.

کاروانسرای «قانلی بولاغ» مشگین شهر یادگار تمدن سه هزار ساله

اجرای عملیات ناحیه صنعتی رضی با سرمایه گذاری بخش خصوصی

بخشدار ارشق گفت:‌ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرای عملیات ناحیه صنعتی رضی آغاز شده و این ناحیه صنعتی نقش بسیار ویژه‌ای در توسعه منطقه ارشق خواهد داشت.

ظاهر نوری با اشاره به اینکه ناحیه صنعتی رضی تا پایان امسال توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود:‌ با راه‌اندازی این ناحیه صنعتی برای 150 نفر در بخش ارشق مشگین‌شهر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد:‌ بخش ارشق مشگین‌شهر دارای ظرفیت‌های بسیار فوق‌العاده‌ای در حوزه صنایع دستی، بخش کشاورزی و گردشگری بوده که با اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید در این راستا اقدامات بسیار اساسی انجام شده است.

کاروانسرای «قانلی بولاغ» مشگین شهر یادگار تمدن سه هزار ساله

نقش بانوان ارشق در تولید صنایع دستی و پرورش دام

بخشدار ارشق با اشاره به اینکه بانوان ارشق نقش بسیار ویژه‌ای در تولید صنایع دستی و پرورش دام و تولید قارچ و زعفران دارند، اظهار کرد:‌ در این راستا دولت تسهیلات ویژه‌ای را در سقف‌های مختلف و بدون ضامن و با سود بسیار کم به متقاضیان ارائه می‌دهد.

نوری از برگزاری جلسه طرح توانمندسازی و اشتغالزایی بانوان در بخشداری ارشق خبر داد و گفت:‌ این طرح برای نخستین بار در سطح استان در راستای اشتغالزایی برای بانوان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.