دادستان شهرستان بویین زهرا گفت: با اشخاص و ادارات متخلف بیابان زایی دشت الله آباد با جدیت برخورد خواهیم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ ابوالفضل محبی گفت: به دلیل خشکسالی های اخیر ، شکننده بودن شرایط محیطی دشت قزوین و وارد کردن خسارت از سوی برخی از شتردارانِ  پلاک های ساری قمیش ، اسدآباد و سیف آباد وضعیت بسیار بحرانی در بخش هایی از دشت بوئین زهرا ایجاد شده که از مصادیق بارز بیابان زایی است.

محبی افزود: وضعیت در این منطقه  به گونه ای بحرانی است که نهادهای متولی شهرستان اعم از ادارات منابع طبیعی ، محیط زیست و حتی شورای تأمین پیگیری جدی آنرا مطالبه کرده اند.

دادستان بویین زهرا افزود: بیابان زایی منطقه به گونه ای است که گرد و غبار تولید و حتی آسیب های آن به استان های مجاور نیز سرایت می کند.

محبی با انتقاد از استمرار تخلفهای شترداران با وجود همکاری و اعطای مهلت های مکرر گفت: بالغ بر سه سال است که تذکرات متعددی به شترداران درباره ضرورت پرهیز از چرای غیرمجاز در عرصه های ملی از طرف ادارات متولی و حتی دادگستری داده شده است و چندین بار با آنها به هر نحو ممکن همکاری و حسب تقاضای آنها مهلت های فراوانی اعطاء و به صورت مکرر تمدید شده است .

وی اضافه کرد: برخی از شترداران بخشی از شترهای خود را از منطقه خارج کرده اند اما به طور کلی بر تخلف و جرم خود اصرار می کنند.

بگفته ی دادستان بویین زهرا ، از شترداران خواسته شد تا تخلف خود را تکرار نکنند اما با توجه به سود کلانی که بهره برداری غیرقانونی از بیت المال و اراضی متعلق به آحاد ملت برای آنها دارد متأسفانه به بهانه های مختلف تا به امروز از اجرای قانون سر باز زده اند .

محبی افزود: فروردین ماه امسال اصرار یک گروه از این متخلفین بر تخلف خود موجب نارضایتی بسیار شدید اهالی روستای عصمت آباد شد  که در صورت عدم مداخله دادسرا ممکن بود فاجعه ببار آید.

وی افزود: قانون شکنی شترداران به حدی است که متأسفانه بارها با چوب و چماق به ضابطین خاص حمله ور و مانع اجرای قانون شده اند .

دادستان بویین زهرا افزود: بنا به نامه مدیر کل منابع طبیعی استان همه  پروانه های چرای شتر در محدوده شهرستان بوئین زهرا ابطال شده است و از طرفی  طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی ، هرگونه تصرف ، تخریب و تجاوز به عرصه های محیط زیست و منابع طبیعی جرم محسوب می شود .

دادستان بویین زهرا از  منابع طبیعی خواست با همکاری محیط زیست و نیروی انتظامی ، ضمن جلوگیری از چرای غیرمجاز شترها ، دستگیری مجرمین و همچنین دادن مهلت  به شترداران ، ضرورت خروج شترها را به همه شتردارانی که پروانه آنها باطل شده است ابلاغ کند .

وی همچنین تاکید کرد:  چنانچه شترها بلاصاحب رها شده اند و یا مستمراً مجهول المالک باشند در صورت نامتناسب بودن هزینه نگهداری ، با هدف حفظ حقوق بیت المال و حتی خود مالکین ، با رعایت جمیع مقررات آنها را ذبح کنند و یا به فروش برسانند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار