امروز بیست و دوم آذر مصادف با دوازدهم ربیع الاول ، سالروز ولادت فرخنده حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلوات ا... علیه ) به روایت اهل تسنن و آغاز هفته مبارک وحدت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، همزمان با آغاز ماه ربیع الاول ، آیین های مولودی خوانی و دف نوازی در مساجد ، خانقاه ها ، تکایا و دیگر نقاط شهری و روستایی مهاباد به گوش می رسد و حال و هوایی معنوی به این شهرستان بخشیده است.

آیین های مولودی خوانی و دف نوازی در ماه ربیع الاول ، ماه میلاد نبی مکرم اسلام(ص) از گذشته های دور ، در مناطق کردنشین مرسوم بوده و هنوز هم برگزار می شود.

چراغانی کردن میادین، خیابانها و کوچه های سطح شهر ، برپایی آیین های مولودی خوانی و دف نوازی در مساجد و پخش آن از بلندگو و مناره ها ، خرید وسایل برگزاری جشن مولودی خوانی و برگزاری آیین جشن مولود همزمان با 12 ربیع الاول شور و حال خاصی به این مناطق می بخشد.

شرکت در آیین مولودی خوانی ویژه نسل یا قشر خاصی نیست و پیر و جوان ، زن و مرد و هر کسی با هر سلیقه ای می تواند در این آیین ها حضور پیدا کند و به مداحی و دف نوازی گروه های مولودی خوان گوش فرا دهد.

آیین مولودی خوانی یک آیین دسته جمعی است که با دف نوازی و خواندن اشعار به زبان های عربی ، کُردی و فارسی همراه بوده و برای اجرای این جشن تدارکی خاص دیده می شود.

گروه های مولودی خوان و دف نواز معمولا' لباس های محلی کُردی می پوشند و روی پوست دف ، کلمات مبارکی از جمله اسم جلاله الله ، محمد رسول الله و آیات قرآنی خوشنویسی حک می کنند.

در ادامه آیین یکی از روحانیون یا شخصیت های مذهبی به بیان سیره و روش زندگی حضرت محمد(ص) و روایت احادیث و آیات قرآنی در مورد شخصیت پیامبر اکرم(ص) می پردازد.

برخی از مردم در این ماه برای شفای بیماران خود ذبح حیوانی را نیز نیت و گوشت آن را در بین افراد نیازمند و فقرا توزیع می کنند و برخی دیگر برای مولودی اقلام غذایی را در بین فقرا توزیع و یا سفره های مولودی را برای اطعام فقرا پهن می کنند.

در آیین های مولودی خوانی تنها از ساز دف استفاده می شود و به همین خاطر دف به عنوان یک ساز دینی و مقدس در بین مردم این منطقه شناخته شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: هفته ، وحدت ، ولادت ، رسول ، اکرم ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.