مقام های سفارت اتحادیه اروپا در کابل اعلام کردند که سهم بیشتر زنان افغان در روند گفتگوهای صلح حکومت با مخالفان مسلح به این روند کمک می کند.

زنان و مهارت های میانجیگری در پروسه صلح؛ اتحادیه اروپا خواستار سهم ۵۰ درصدی زنان شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، جورج کاننگهم معاون سفیر اتحادیه اروپا در کارگاه آموزشی که درباره گفتگوهای صلح برگزار شده بود، گفت: جنسیت یک بحث محوری در تمامی برنامه‌‌های توسعه‌ ای ماست، ما می ‌کوشیم که در حکومت افغانستان به این موضوع به‌ گونۀ شفاف پرداخته شود و جایگان آن در بودجۀ ملی افغانستان باید روشن و شفاف باشد.

در همین حال اندرس شوبرگ، سفیر سوئد در این نشست گفت که حکومت افغانستان در گفتگوهای صلح به زنان باید سهم بیشتر بدهد.

آقای شوبرگ گفت: برای پیروزی در صلح ما دیگر نمی ‌توانیم ببینیم که نیم جامعه از گفتگوهایی که به آیندۀ آنان اثر می ‌گذارند، محروم بمانند. سهم‌ دادن به زنان در جامعه، تنها موضوع انصاف و عدالت نیست، بل سیاست هوشمند نیز هست.

او در ادامه گفت: ما مصمم هستیم برای کمک برای افغانستان و همچنان برنامه های مختلف در ۲۰۱۷ برای زنان داریم و می توانم بگویم که ۴۰ سال جنگ در افغانستان نیاز به زمان دارد تا صلح بیاید ولی ما در اروپا یک شعار داریم که (زنان بیشتر صلح بیشتر).

کارگاه آموزشی سه روزه در باره گفتگوهای صلح از سوی سفارت سویدن در کابل روز گذشته برگزار شد. زنان از ۳۴ ولایت در این نشست اشتراک کردند و در مورد مهارت های میانجیگری در پروسه صلح و زنان بحث و گفتگو می کنند.

در همین حال رولا غنی، بانوی اول کشور در این کارگاه آموزشی گفت: زنان در آوردن صلح نقش اصلی و اساسی را بازی می کنند، من اطمینان دارم که زنان افغانستان مبارز و قهرمان استند.

بانوغنی خطاب به بانوان حاضر در این کارگاه گفت: آمدن شما ها از ۳۳ ولایت افغانستان نماینگر تغییر است، می دانم وقتی برای مبارزه قدم میگذارید حرف و ها و سخن های از سوی مردم می شنوید اما شما ناراحت نشوید و هدف تان را فراموش نکنید.

در همین حال تمنا جهش که به نمایندگی از زنان کابل در این کارگاه سه روزه اشتراک کرده است می گوید که آنها خواستار حضور بیشتر زنان در حکومت و به خصوص سهم بیشتر زنان در تصمیم گیری و روند گفتگوهای صلح حکومت با مخالفان مسلح اند.

ایجاد باورم باورمندی اعتماد به زنان از برنامه های فرهنگی و  اجتماعی اورپا برای افغانستان در ۲۰۱۷ خوانده شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، کابل ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.