براساس قراردادی که دولت افغانستان و بریتانیا امضا کرده اند، بریتانیا متعهده شده تا سال ۲۰۲۳ میلادی، افغانستان را از وجود مین پاکسازی کند.

تا شش سال دیگر افغانستان از وجود مین پاک می شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، این قرارداد بین دولت افغانستان و بریتانیا امضا شده و ارزش آن ۷ میلیون پوند می باشد.

ویس برمک، وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی می‌گوید که وجود ماین در مناطق مسکونی بسیار خطرناک و چالش برانگیز است و سبب شده تا دولت و نهادهای بین‌المللی نتوانند به خوبی برای رفاه و توسعه‌‎ی پروژه‌‎ها در کشور کار کنند.

بر بنیاد این قرارداد، دستکم صد هزار شهروند افغانستان از خطرهای ماین حفاظت شوند.

آمارهایی که اخیراً از سوی موسسه هلوترست منتشر شده، به گونه عمومی روزانه درافغانستان ۱۴۲ نفر در افغانستان کشته می‌شوند که پنجاه درصد آن را قربانیان ماین تشکیل می‌دهد.

تلویزیون یک نوشته است که بر بنیاد قرارداد امضا شده، نه میلیون متر مربع زمین در ولایات لوگر، خوست، سمنگان، بلخ، بغلان و کابل از وجود ماین پاکسازی خواهد شد.

دامینیک جرمی، سفیر برتانیا در کابل اما دیروز گفت: "این پروژه افزون بر این که بیش از نه میلیون متر مربع زمین را از وجود ماین پاکسازی می‌کند بلکه زمینه‌ی اشتغال را برای ۴۱۶ نفر افغان نیز فراهم می‌کند و همکاری‌های بریتانیا در پاک سازی ماین‌ها ادامه خواهد داشت ما تلاش خواهیم کرد افغانستان را تا سال ۲۰۲۳ از وجود ماین به گونه کامل پاک سازی کنیم".

او تاکید کرد که افغانستان تا سال ۲۰۲۳ به گونه کامل از وجود ماین پاک‌سازی خواهد شد.
در همین حال داکتر فریدون همایون، مدیر موسسه هلوترست گفته است که پاک سازی ماین در کشورهای عقب مانده‌یی چون افغانستان مهم است.

او تاکید کرد که پاکسازی ماین، زمینه زندگی بهتر و با رفاه را برای شهروندان افغانستان فراهم خواهد کرد.

موسسۀ هلوترست با همکاری دولت بریتانیا در ۲۸ سال اخیر در افغانستان دست کم ۸۰۰ هزار حلقه ماین را از بیش از ۱۱۴ هزار هکتار زمین پاکسازی کرده است.

این نهاد از آغاز فعالیت هایش تاکنون بیش از ۱۰۸۰۰ روستا را در ۲۹ ولایت پاک ساخته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، مین ، بریتانیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار