خاویار به عنوان یک ماده غذایی پر انرژی، که مزه شور و بوی آن برای بعضی افراد مطبوع و برای برخی دیگر ناخوشایند است.


خاویار، مروارید سیاه پر خاصیتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ آسیه امیری کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: به طور عمده، پروتئین موجود در خاویار از اسید های آمینه آرژنین، هیستامین، ایزولوسین، لیزین و میتونین تشکیل شده است و از ویتامین های آن، می توان به ویتامین های B12،  B6، B2، PP، A، C، پانتوتنیک اسید و اسید فولیک اشاره کرد.
امیری با بیان اینکه چربی موجود در خاویار به دو دسته، 25 درصد کلسترول و 75 درصد لستین، تقسیم می شود و از آنجا که غلظت اسید های چرب امگا3 در این ماده غذایی بسیار بالا است، افزود: مصرف آن از ابتلا به بیماری افسردگی و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.
وی ادامه داد: خاویار، سرشار از ترکیبی به نام  Ctacosand ، که نوعی الکل چرب با زنجیره بلند است، در بدن به اسیدهای چرب تبدیل می شود و این اسیدهای چرب به دست آمده، در سنتز میلین(پوشش سلول عصبی) نقش بسزایی ایفا می کند، به همین دلیل مصرف خاویار در سلامت سلول های عصبی بسیار موثر است.
او تصریح کرد: مصرف خاویار در پیشگیری از ابتلا به بیماری های آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل)، بیماری های دستگاه گوارش و برخی از انواع سرطان ها، تاثیر زیادی دارد.
امیری خاطر نشان کرد: خاویار از سرشار از عنصر آهن است و به همین دلیل، مصرف آن به افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن، توصیه می شود.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار