معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از نیمی از دشت های کشور ممنوعه و بحرانی اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ محمد مجابی در پانزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران تاکید کرد: از 609 دشت کشور در سال 47، پانزده دشت ممنوعه بود که در حال حاضر این میزان به  355 دشت ممنوعه و بحرانی  رسیده است.

مجابی گفت : پهنه ای از کشور در دشت ممنوعه قرار گرفته است، دشت های ما در مرحله بحران و ممنوعه هستند.

مجابی افزود: با توجه به افت آب های زیرزمینی نباید آب برداشت شود و این نشان می دهد از مرحله حساسیت عبور کرده ایم و در واقع وقتی نشست رخ می دهد اجازه برداشت دیگر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تکیه بر برداشت آب های زیرزمینی موجب شده است آبخوان ها نشست کنند و در بسیاری از دشت ها شاهد فرو نشست زمین هستیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت :  میزان استحصال آب از منابع زیرزمینی بیش از استحصال آب از منابع آب سطحی است و 52 درصد آب استحصالی برای مصارف کشاورزیست.

مجابی نشست زمین و عدم امکان جذب آب، خشک شدن چشمه ها، قنوات، چاه ها، خشک شدن باغات و مزارع و حرکت آب های شور به سمت آب های شیرین را از جمله خسارت های ناشی از افت آب های زیرزمینی بیان کرد.

وی افزود: اگر سازگار با اقلیم حرکت نکنیم پروژه های انتقال آب مشکل ایجاد خواهد کرد و انتقال آب فقط در حوزه آب شرب می تواند قابل توجیه باشد. معاون سازمان حفاظت محیط زیست ، نصب کنتورهای هوشمند ،  تنظیم الگوی توسعه کشور، اصلاح الگوی مصرف آب، ترویج محصولات کم آب بر و توجه به موضوع آب مجازی  را از جمله راهکارهای کاهش اثرات کم آبیست.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.