جلوگیری از اضافه برداشت آب در ۳۶۰۰ حلقه از چاه‌های کشاورزی قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با نصب کنتور‌های هوشمند در راستای پیاده سازی برنامه‌های سازگاری با کم آبی از اضافه داشت آب در سه هزار و ۶۰۰حلقه چاه کشاورزی در استان جلوگیری شده است.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های مجاز در حال حاضر کنترل مصرف این چاه‌ها از راه دور امکان پذیر شده و از اضافه برداشت آن‌ها جلوگیری می‌شود.


این مسوول اظهار کرد: در کنار انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب این کنتور‌ها موجب کاهش افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی می‌شود و در احیای دشت قزوین که مورد تاکید مسوولان عالی کشور از جمله مقام معظم رهبری است موثر واقع خواهد شد.


وی با اشاره به گشت زنی تیم‌های بازرسی شرکت آب منطقه‌ای از دشت قزوین برای شناسایی و مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز، گفت: هرگونه دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز با همکاری دستگاه‌های قضایی، نیروی انتظامی توقیف می‌شود.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: برنامه سازگاری با کم آبی با مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و حفاظت محیط زیست در استان قزوین کلید خورده است.


ستوده اظهار کرد: در نشست‌های کارگروه سازگاری با کم آبی استان قزوین علاوه بر حضور مدیران کل و کارشناسان دستگاه‌های مختلف اجرایی از ظرفیت نخبگان و اساتید دانشگاهی نیز برای اتخاذ راهکار‌های مناسب و عملی در این حوزه و کمک به احیای دشت قزوین استفاده می‌شود.


این مسوول همچنین گفت: در کنار انسداد چاه‌های غیرمجاز که در راستای حفظ حقوق عامه و جلوگیری از آسیب بیشتر به منابع آب زیرزمینی طی سال‌های اخیر با جدیت پیگیری شده است، اجرای الگوی کشت از دیگر برنامه‌های مهم و اولویت داری است که در قالب طرح سازگاری با کم آبی دنبال می‌شود.


ستوده اظهار کرد: ایجاد بازار آب از دیگر برنامه‌های ما در این راستاست که با هدف بهره وری در مصرف آب بخش کشاورزی دنبال و پیگیری می‌شود.


وی با بیان اینکه طرح بازار آب به شکل آزمایشی و پایلوت در قزوین اجرا می‌شود، افزود: در این طرح آب تخصیصی و دارای پروانه که در بخش درنظر گرفته مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به بخش کشاورری و صنایع عرضه می‌شود و قسمتی از آن نیز جهت تعادل بخشی منابع زیرزمینی ذخیره می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار