مشهد؛

توصیه های بهداشتی در هنگام بروز آلودگی هوا

این روزها شهروندان کلان شهر مشهد به صورت مرتب و در دوره های طولانی با پدیده آلودگی هوا روبرو هستند.

توصیه های بهداشتی در هنگام بروز آلودگی هوابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بروز پدیده وارونگی دمایی، عدم امکان جابجایی عمودی توده های هوا، سکون و نبود باد جهت جابجایی افقی توده های هوا منجر به عدم برون رفت آلاینده ها از سطح شهر شده و میزان آلاینده های هوا به شکل جدی بالا می رود.
حسنی با اشاره به خطرات آلودگی هوای شهر برای کودکان، سالمندان، مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی افزود: بروز آلودگی هوا سلامت تمامی ساکنین شهر را در معرض خطر قرار می دهد و کاهش سطح اکسیژن هوا، نارسایی های تنفسی را تشدید کرده و عوارضی را متوجه سیستم های تنفسی و قلبی عروقی افراد می کند.
وی گفت: تحریک مجاری تنفسی، آبریزش و سوزش چشم و عوارض مشابه در هنگام تماس آلاینده برای افراد ملموس است اما ابتلا به طیف وسیعی از سرطان ها، سکته های قلبی و مغزی از عوارض دراز مدت آلودگی هوا است.
مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به طور کل کاهش سطح سلامت، خستگی، اختلالات جسمی، روحی روانی و نیز کاهش میزان امید به زندگی در جوامع آلوده از اثرات بارز و اجتناب ناپذیر آلودگی هوا است.
حسنی گفت: در هنگام بروز آلودگی هوا میزان حضور درمناطق مرکزی و آلوده شهر خصوصا در مورد گروه های حساس باید محدود شود.
وی افزود: با توجه به اینکه این روزها آلاینده معیار و اصلی در هنگام بروز آلودگی هوا، ذرات معلق هستند استفاده از نوع خاصی از ماسک ها (P1، P2) می تواند تا حدی استنشاق ذرات معلق را محدود کند، البته استفاده از ماسک به خودی خود تنفس فرد را تا حدودی با مشکل مواجه می کند و برای طیف خاصی از بیماران که تنگی نفس دارند توصیه نمی شود.
مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ماسک های کاغذی و پارچه ای معمولی اثر خاصی بر ذرات ۲ تا ۱۰ میکرومتر ندارند.
حسنی افزود: شهروندان در این روزها از انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی سنگین پرهیز و به مقدار کافی آب و مایعاتی از قبیل شیر استفاده کنند.
وی با اشاره به این موضوع که  بخش عمده ای از آلاینده های هوا اکسیدان ها هستند و با ورود به بدن، رادیکال های آزاد تولید می کنند، گفت: پیشنهاد می شود افراد از مواد غذایی با خاصیت آنتی اکسیدانی استفاده کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط وحرفه ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: استفاده از انواع میوه ها و سبزی ها به خصوص میوه هایی که ویتامین A,E,C دارند، می تواند بخشی از اثرات سوء آلاینده ها را خنثی کند.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.