حدود 30 تا 40 درصد سرطان ها، 50 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 80 درصد دیابت نوع 2 با تغذیه صحیح قابل پیشگیری است.

زهرا عبداللهی مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: به طور کلی مطالعات انجام شده در جهان نشان می‌دهد حدود 30 تا 40 درصد سرطان‌ها با تغذیه صحیح و اصلاح الگوی غذایی قابل پیشگیری است.

وی اظهار داشت: همچنین حدود 50 درصد بیماری های قلبی و عروقی و 80 درصد دیابت نوع 2 با تغذیه صحیح و کاهش مصرف قند، نمک، چربی و افزایش مصرف سبزی ها، میوه ها و دریافت فیبر کافی قابل پیشگیری است.

مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: در مقایسه با کشور های جهان ارگانهای مختلفی در کشور وظیفه سلامت غذا و ایمنی غذا را از مرحله مزرعه تا سفره مردم کنترل می کنند و ما در حوزه سلامت غذا وضعیت مطلوبی را در کشور داریم. البته مشکلاتی نیز وجود دارد که در قالب تفاهم‌نامه ها و همکاری مشترک با وزارتخانه های دیگر در حال رسیدگی است.

عبداالهی اشاره کرد: بحث مصرف بی رویه سموم، دفع آفات و کودهای شمیایی مشکلی هست که وجود دارد و در حال حاضر با همکاری های مشترک وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی برنامه ها و پروژه هایی برای کنترل میزان مصرف سموم تعریف شده است.

وی افزود: برای آگاهی رسانی به مردم در خصوص آگاهی بخشی تغذیه ای در برنامه های جاری شبکه های بهداشت کشور، آموزش و مشاوره تغذیه و ارائه خدمات تغذیه ای به مردم و همه مراجعه کنندگان وجود دارد.

مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: در طرح تحول سلامت حدود هزار و 300 کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت خدمات آموزش و مشاوره تغذیه به مردم ارائه می دهند، همچنین ایجاد طرح سفیران سلامت به کمک آموزش و پرورش در سطح مدارس، موضوع ایجاد الگوی غذایی صحیح به صورت بسیج های آموزش همگانی، همکاری با بهزیستی و حتی مهدکودک ها از جمله اقدامات مهم در این زمینه بوده است.

عبداللهی یادآور شد: وزارت بهداشت هر پنج سال یکبار آگاهی تغذیه ای و عملکرد مردم را طی بررسی ملی ارزیابی می‌کند و مطالعات نشان می دهد که وضعیت آگاهی مردم و نگرش آنها نسبت به غذا و تغذیه به طور قابل ملاحظه ای ارتقا یافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.