اصفهان؛

کاهش تولید پسماند با تفکیک زباله

۱۰ درصد از پسماندها از مبدا تفكيك و به ايستگاه هاي ثابت و يا به ناوگان بازيافت تحويل داده مي شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اصفهان گفت: پسماندها در ۳ بخش َتر، خشك و ويژه تقسيم بندي مي شود و پسماندهاي ويژه شامل پسماندهاي عفوني، خرده شيشه، لامپ هاي كم مصرف، بطري هاي اسپري، باتري موبايل ها و ... است كه بايد در نايلون هاي قرمز رنگ جمع آوري شود و به ناوگان پسماند خشك و يا به ايستگاه هاي ثابت بازيافت تحويل داده شود.

اميرحسين كميلي افزود: ۸۰ ايستگاه ثابت بازيافت در شهر براي جمع آوري پسماند خشك وجود دارد که برخی به صورت ساختماني و برخي كانكس احداث شده است و ناوگان جمع آوري پسماند در هر محله اي به صورت هفته اي يا يك هفته در ميان براي جمع آوري پسماند در محله ها حضور پيدا مي كنند.

وي با بيان اينكه وضعيت بازيافت از مبداء در شهر اصفهان نسبت به ساير شهرهاي ديگر كشور مناسب است، ادامه داد: ۱۰ درصد از پسماندها از مبدا تفكيك و به ايستگاه هاي ثابت و يا به ناوگان بازيافت تحويل داده مي شود ولی با توجه به اینکه شهروندان اصفهاني از فرهنگ بالايي برخوردار هستند، تفكيك پسماند از مبداء بايد به بيش از ۱۰ درصد افزايش پيدا كنند

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اصفهان با اشاره به اينكه روزانه حدود ۱۰۰۰ تن پسماند در كارخانه پردازش و كود عالي بازيافت مي شود بيان كرد: ۳۵درصد از پسماندهاي توليد شده در شهر اصفهان پسماندهاي خشك است كه قابليت بازيافت و تبديل به ماده و انرژي را دارد

كميلي با تاکید بر اینکه تفكيك زباله از مبدا در كنار صرفه‌جويي و بهداشت شهر، ميزان قابل توجهي سوددهي اقتصادي را در بردارد.افزود: بايد توجه داشت كه ورود مواد بازيافتي به پسماند تر، هزينه هاي سنگيني را بر شهر تحميل مي‌كند و اگر اين هزينه با تفكيك مواد كاهش يابد، در پروژه‌هاي عمران شهري مصرف ميشود.

وی با اشاره به اينكه بايد فرهنگ پسماند بين شهروندان نهادينه شود، عنوان كرد: تفكيك پسماندهاي تر، خشك و ويژه در منازل از سوي شهروندان ضروري است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اصفهان با اشاره به اينكه يكي از اصلي ترين مؤلفه هاي مديريت پسماند كاهش توليد پسماند است و شهروندان بايد توليد پسماند تر را كاهش دهند، اضافه كرد: از اين رو بهتر است مواد غذايي را به اندازه مصرف كنند تا بخش عمده آن از بين نرود و وارد پسماند نشود.

کمیلی با بيان اينكه ۷۰ درصد پسماند به چرخه طبيعت باز مي گردد، ادامه داد: مواد بازيافتي از هم جداسازي و مابقي به عنوان ضايعات در كارخانه كود آلي دفع مي شود ومواد آلي براي تبديل شدن به كود كمپوست بايد در معرض هوا قرار گيرد، ۲ ماه طول مي كشد كه مواد آلي به كود كمپوست تبديل شود و اگر اين ماده به كود تبديل نشود براي طبيعت و خاك زمين بسيار خطرناك خواهد بود و با اين فرايند مواد آلي ماده اي مفيد براي خاك مي شود.

وي در ادامه گفت: در طرح هاي توسعه سازمان مديريت پسماند، مشغول برنامه ريزي و طراحي هستيم تا پسماند آلي را در هاضم هاي بي هوازي تبديل به كود كنيم و در اين فرايند گازي توليد مي شود كه مي توان آن را به برق تبديل كرد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.