مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نرخ بالای معلولیت در استان، گفت: عوامل متعددی در بروز ناهنجاری و معلولیت موثر هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ سید علیرضا موسوی‌امجد گفت: بیش از 18 هزار نفر معلول در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی، حوادث، مشکلات دوران بارداری، تصادفات و عوامل ژنتیکی را از مهم‌ترین عوامل ناهنجاری در استان عنوان کرد و بیان داشت: حدود 5 هزار و 900 نفر در استان به شدت دچار معلولیت هستند.

این مسوول، تصادفات را یکی از عوامل موثر در بروز ناهنجاری‌ها دانست و یادآور شد: متاسفانه آمار معلولیت تصادفات رو به افزایش است.

موسوی‌امجد، عوامل ژنتیکی را از دیگر موارد تاثیرگذار در بروز معلولیت بیان کرد و گفت: عوامل ژنتیکی مهم‌ترین عامل در بروز معلولیت‌ها است.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد، مشاوره پیش از ازدواج را عامل موثری در پیشگیری و کاهش معلولیت عنوان کرد و بیان کرد: انجام مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند در شناسایی و کاهش آسیب‌های جسمی موثر باشد.

وی بر انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج توسط زوجین تاکید کرد و گفت: این اقدام از تولد نوزادانی دچار معلولیت و مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

این مسؤول عدم وجود آزمایشگاه ژنتیک در استان را از دیگر عوامل موثر در افزایش معلولیت دانست و بر توجه و راه‌اندازی چنین مراکزی در استان تاکید کرد.

موسوی‌امجد، راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک و اجباری کردن مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج زوجین را از عوامل مهم در پیشگیری و کاهش نرخ معلولیت در استان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه عدم وجود آزمایشگاه باعث اجبار زوجین به انجام آزمایشات ژنتیک در دیگر شهرها، تحمیل هزینه و ایجاد مانع تمایل برای این امر خواهد شد، از مسؤولان خواست جهت راه‌اندازی مراکز آزمایشگاهی، کمک به کاهش معلولیت و ارتقای سلامت در استان گام‌های موثری بردارند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.