یک جامعه شناس از کاربران فضاهای مجازی خواست تا در هنگام خواندن اخبار شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به منبع اخبار دقت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ بهرام نوابی‌فراز عصر کنونی به عنوان عصر ارتباطات یاد و اظهار کرد: با ظهور و بروز ابزارهای ارتباط جمعی، همه افراد و گروه‌ها با هر طرز فکر و نگرشی می‌توانند با گذاشتن یک کامنت در فضای مجازی شایعاتی را نشر دهند.


نوابی‌فر با تاکید بر اینکه مقابله با شایعه پراکنی در فضای مجازی تا حدود زیادی امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: البته اگر کاربران فضاهای مجازی دانش و سواد رسانه‌ای لازم را داشته باشند، تحت تاثیر اخبار بدون منبع قرار نگرفته و دچار تنش نخواهند شد، اما افراد ناآگاه چه بسا حضورشان در فضای مجازی خطرناک هم باشد.

این جامعه شناس در ادامه با تاکید بر لزوم تلاش در زمینه ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه، از اصحاب رسانه‌ و نهادهای فرهنگی خواست تا در راستای بالا بردن سواد رسانه‌ای جامعه برنامه‌ریزی کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هر خبری شنیدنی است، اما به هر خبری نباید گوش داد، اظهار کرد: در عصر کنونی که عصر انفجار اطلاعات است تنها راه برای جلوگیری از آسیب‌های شایعه پراکنی‌ در فضای مجازی تلاش در راستای بالا بردن آگاهی‌ افراد و ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه است.

نوابی فر ادامه داد: منظور از سواد رسانه‌ای داشتن دانش و مهارت‌های لازم برای برخورد آگاهانه با تولیدات رسانه‌ای و بهره‌برداری درست و عاقلانه از از پیام‌ها، تبلیغات و تولیدات گوناگون رسانه ها است، زیرا تنها در این صورت می‌توانیم از انبوه و هجمه اطلاعات و پیام‌ها و فیلم‌های گوناگون بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: سواد رسانه‌ای به شهروندان و مخاطبان می‌آموزد تا پیام‌ها و اطلاعات درست و مناسب را ازانواع نامناسب بشناسند و بهترین پیام‌ها و محتواها را از بین تولیدات رسانه‌های گوناگون انتخاب کنند تا از این طریق از تهدیدات و آثار نامطلوب رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در امان باشند.

نوابی فر با بیان اینکه آموزش صحیح استفاده از فضاهای مجازی تنها راه داشتن شهروندان هوشمند خواهد بود، افزود: گاهی خبرها از زبان افراد برجسته مطرح می شوند و به عنوان مثال مطلبی را با نام فردی شناخته شده نشر می‌دهند و همین موضوع باعث استناد تعداد زیادی از افراد جامعه به آن خبر می‌شود

این جامعه شناس ادامه داد: گنجاندن موضوعات سواد رسانه‌ای در کتاب‌های درسی مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌ها و جوانان، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌هایی مثل رادیو، تلویزیون، خبرگزاری‌هاو مطبوعات و... می‌تواند راهکارها و پیشنهادات مناسبی در جهت ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: کرمانشاه ، دقت ، منبع ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.