معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جهان باید به سمت نظام آموزش عالی و پژوهش محور حرکت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چهارمین جشنواره هفته پژرهش وتقدیر از پژوهشگران، فناوران و مولفان برتر دانشگاه پیام نور که بعداز ظهر امروز در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد با بیان اینکه دانشگاه، استاد و علم و فناوری باید وارد زندگی مردم شوند، گفت: علم و علم آموزی، تفکر و مفاهیم جایگاهی بالاتر از عبادت دارد.

وی با بیان با اشاره به اینکه  مردم باید تاثیر جایگاه علم در زندگی را بدانند، اظهار داشت: اگر دانشگاه و عالمان را از جامعه حذف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

وی با بیان اینکه در دنیای امروز علم در حال پیشرفت است عنوان کرد: یک دانشگاه از نظر علمی جایگاه بالایی دارد.

به گفته احمدی، اگر مسیر دنیا که تدریس مفاهیم جدیدی است را دنبال کنیم مسیر علم دانشگاه های ما درست  است.

وی با بیان اینکه جوانان واساتید از علم و دانشگاه بهرمند شوند، تاکید کرد: مردم با وجود علم و دانشگاه احساس حیات می کنند و در این زمینه نیز مسیر علم ما درست است.

معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در ادبیات بعضی مسایل در حال تغییر است، بیان کرد: در زمان رده بندی دانشگاه ها به تعداد پروژه ها، فناوری، اساتید و دانشجویان خارجی و تعاملات و همکاری در زمینه های آموزشی و پژوهشی اهمیت داده می شود.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی باید تغییر کند، افزود: باید در میان جوانان تحولات جدیدی از جمله استفاده از شبکه های ملی ایجاد شود.

احمدی با بیان اینکه  ابزار، مدل و فکر جدید باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، افزود: اگر موارد فوق را از چهار چوب تفکرات ذهنی خود بیرون آوریم، یک تغییر نگرش در حوزه علم و فناوری داریم.

احمدی با بیان اینکه در هفته پژوهش قراردادهایی بین مراکز فناوری و متقاضیان بسته شده است، تصریح کرد: مجموعه علمی ما جهاد علمی می کند.

به گفته وی، با وجود مشکلات در زیرساخت های علمی کشور همچون آزمایشگاه ها و کتابخانه ها و غیره کشور به یک جایگاه بلند علمی رسیده است.

احمدی با بیان اینکه دنیا باید به سوی نظام آموزش عالی و پژوهشی محور و فناور حرکت کند، گفت: نظام کشور ما باید خلاقیت محور و اثر گذار در جامعه باشد. 

معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه رشد و جهت دانشگاه نشان دهنده ظرفیت دانشگاهی کشور است، تصریح کرد: باید پژوهش برای همه و همه برای پژوهش و در خدمت یکدیگر باشند و این نگرش در زندگی مردم دخیل شده تا هر فردی خلاقیت خود را بشناسد. 

به گفته احمدی، باید فرهنگ و گفتمان ما به سمت علم و فناوری و پژوهش حرکت کند.

در ادامه مراسم علی اصغر ابوسعیدی ریاست دانشگاه پیام نور با اشاره به گرامیداشت هفته پژوهش گفت: بر اساس آمار پایگاه اطلاعاتی نرخ رشد پژوهش در کشور به 15 درصد رسیده است که این رقم در جهان حدود 13 درصد است.

وی با بیان اینکه ما بیشترین رشد پژوهشی را در کشور داشتیم، اظهار داشت: در سال 2015 رشد پژوهش کشور به یک و چهاردهم درصد رسیده است.

رییس دانشگاه پیام نور در خصوص سیاست های جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: کشور هنوز در ابتدای راه است و باید اقدامات و گام های موثرتری در پژوهش برداشته شود.

به گفته ابوسعیدی، در شرکت های دانش بنیان و مقالات علمی از نظر کیفی و کمی رشد خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه در کارهای پژوهشی نیاز به برنامه ریزی است، تصریح کرد: رشته های سنتی باید جایگزین رشته های جدید دانشگاهی شوند.

رییس دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه با حضور جوانان ایده پرداز می توان در پژوهش رشد داشت، تصریح کرد: برای دستیابی اهداف خودباوری و توانایی در جوانان باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه جوانان کشور در زمینه های نانو و سلول های بنیادی کارهای ارزشمندی انجام داده‌اند، اظهارداشت: 25 درصد از دانشجویان ما جزو برترین های دانشگاهی هستند و حتی دانشگاه پیام نور فعالیت های برون مرزی نیز انجام داده است.

ابوسعیدی به تجهیزات دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: این تجهیزات در اختیار پژوهشگران برای انجام کارهای تحقیقاتی قرار می گیرد.

وی در پایان یادآور شد: دانشگاه پیام نور به یک مرکز علم و فناوری ویژه نیاز دارد.

گفتنی است؛ در پایان مراسم از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری تقدیر به عمل آمد و از دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری رونمایی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار