سفیر افغانستان در تهران گفت: دنیا اجازه ندهد کشوری پناه امن تروریست‌ها و افراطیون خشونت‌طلب باشد و از افراطی‌گری و تروریسم را ابزاری برای تحقق اهداف سیاست خارجی خود کند.

احمد نور در نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و موسسه ایست وست:
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران احمد نور سفیر جمهوری افغانستان در تهران در نشست تخصصی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی و موسسه ایست وست (EWI ) که تحت عنوان «همکاری اقتصادی منطقه‌ای؛ الزامات همکاری در افغانستان» در تهران برگزار شد، با بیان اینکه امروز مشکل امنیتی که افغانستان از آن رنج می‌برد مشکل منطقه و جهان هم است، اظهار داشت: مشکل مواد مخدر، مهاجرت‌های غیر قانونی، قاچاق انسان، جرایم سازمان یافته، افراطی‌گری و تروریسم بین الملل همه مسائلی هستند که علاوه بر افغانستان سایر کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است.

سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه حل همه این مشکلات توانمند شدن افغانستان است، افزود: افغانستان به جای اینکه باری بر دوش دیگران باشد، در ابعاد مختلف امنیتی، سیاسی، فرهنگی، همگرایی و روابط مردم بازوی قدرتمند همسایگان و منطقه خواهد بود.

وی تاکید کرد: زمانی که افغانستان وضعیت عادی داشت و در معرض تجاوز و اشغال قرار نگرفته بود و جنگهای زمان دار بر آن تحمیل نشده بود کشوری کاملا امن بود و با خود و با همسایگانش در همریستی، همکاری و همدیگرپذیری به سر می‌برد و در سرتاسر این کشور یک بوته خشخاش هم به قصد قاچاق مواد مخدر کشت نمی‌شد و در سرتاسر افغانستان هم یک نفر معتاد نداشتیم. 
  
احمد نور ادامه داد: از فرار مردم با مهاجرت‌های غیرقانونی اتباع افغانستان و افراطی گری و ترویسم خبری نبود حتی در برخی از کشورهای معتبر دنیا پاسپورت افغانستان به ویزا نیاز نداشت. چون همه دنیا می‌دانستند مردم افغانستان مردمی باوفا و صلح‌دوست هستند و اگر سفری می‌کنند یا به قصد سیاحت یا برای ادامه تحصیل وتجارت و درمان است.

سفیر افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: امروز هم اگر دنیا می‌خواهد از این همه تهدید و مشکلات رهایی یابد، باید به توانمند شدن افغانستان کمک کند.

وی با بیان اینکه نخستین اقدام برای توانمند شدن افغانستان قطع مداخلات و تجاوزهای نهان و اشکار خارجی است تا افغانستان در فضای امن و صلح و ثبات راه پیشرفت و توسعه را بپیماید و از ظرفیتهای داخلی خویش در این راه بهره ببرد.

 احمد نور تاکید کرد: دنیا اجازه ندهد که کشوری پناه امن تروریست‌ها و افراطیون خشونت‌طلب باشد و از افراطی‌گری و تروریسم به حیث ابزار سیاست خارجی و تحقق اهداف سیاست خارجی خود کار گیرد. دنیا نباید اجازه دهد تروریسم به خوب و بد تقسیم شود با طالبان معامله  کند و با داعش بجنگد.

سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه بعضی‌ها استراتژی فاجعه‌بار خود در قبال افغانستان را چنان توجیه می‌کنند که گویا به دنبال عمق استراتژیک می‌باشند، گفت:  آیا در دنیای جنگ‌افزارهای پیشرفته امروزی عمق استراتژیک را می‌توان چند هزار کیلومتر مربع زمین به شمار آورد و یا به معنای تحمیل یک رژیم مزدور و دست‌نشانده دانست؟ ایا زمان آن نرسیده است که پیروان این اندیشه از سرنوشت شوروی سابق عبرت گیرند زمانی که خواستند یک رژیم بیگانه از مردم افغانستان را با زور تحمیل کنند با سرنوشت خود بازی کردند؟

وی تصریح کرد: عمق استراتژیک با دوستی و تحکیم پیوندهای مودت و همکاری و با ایجاد فضای اعتماد با اشتراک و تبادل منافع به دست می‌اید که چنین عمق استراتژیکی به مثابه دژ مستحکم خلال ناپذیر خواهد بود که در برابر هیچ تندباد حوادث از پای در نخواهد آمد، اما آن عمق استراتژیک که برپایه سیاست فتنه‌انگیزی، جنگ افروزی، تخریب و کشتار، خدعه و فریب استوار شده باشد خانهعنکبوتی بیش نخواهد بود.

احمد نور بیان داشت: افغانستان می‌خواهد با خود و همسایگان خود در صلح و دوستی و همکاری به سر برد و به همه هم دست دوستی دراز کرده و می‌کند و هر کشوری که دوستی با افغانستان را قدر گذارد افغانستان دستش را می‌فشارد 

دوستی با یک کشور به معنای دشمنی با کشور دیگر نیست و افغانستان هیچ گاه این اجازه را به هیچ کشوری نخواهد داد که از قلمرو آن امنیت و ثبات و منافع مشروع همسایه اش در معرض تهدید قرار گیرد

 باز هم تکرار می‌کم کوتاهترین راه و کم هزینه ترین و پایدارترین راه برای حل مشکلات و پایان دادن به این همه مشکلات افغانستان توانمد است   بدون دخال خارجی و با استفاده از ظریفیت های داخلی و همکاری همسایگان میسر خواهد شد 

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار