ارجاع 2 تا 3 درصدی بيماران به خارج از بيمارستان با طرح تحول سلامت/ حداقل 2 هزار و 500 داروساز بيمارستانی در كشور نياز داريم/ با حمايت بيمه ها سال 96 نسخه پيچی الكترونيک می شود

رییس سازمان غذا و دارو، گفت: طرح تحول سلامت با ارائه خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی بیمارستانی هزینه‌های القايی به کشور وارد نکرده است.



به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در نخستین همایش داروسازی بیمارستانی که صبح امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با اشاره به تعداد داروسازان بیمارستانی و کمبودها در این زمینه گفت: 900 بیمارستان در کشور وجود دارند که 580 مورد آن دولتی بوده و در مجموع 700 داروساز بیمارستانی در این مراکز درمانی فعالیت می‌کنند. 
 
وی ادامه داد: اکنون در کشور 85 هزار تخت بیمارستانی وجود دارد که به ازای هر 115 طرح یک داروساز بیمارستانی داریم که از حد استانداردهای بین المللی بسیار پایین تر بوده و این میزان باید به چهار برابر و به عبارتی حداقل 2500 داروساز افزایش پیدا کند. 
 
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از ایرادهای که به طرح تحول سلامت وارد می‌کنند هزینه‌های القايی خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی است، افزود: تا قبل از طرح تحول سلامت یکی از مشکلات حوزه دارویی در بیمارستان‌ها این بود که همراهان بیمار برای تامین دارو و لوازم پزشکی باید به خارج از بیمارستان مراجعه می‌کردند و خدمات دارویی در مراکز درمانی مورد غفلت قرار گرفته بود که با طرح تحول سلامت این میزان برای بیماران برای تامین لوازم مورد نیاز پزشکی به 3 درصد رسیده قیمت واقعی افزایش مصرف دارو در هر سال حدود دو تا سه درصد شده است. 
 
وی عنوان کرد: در گذشته خدمات دارویی بیمارستانی و دارو ساز در این بخش جایگاه ویژه‌ای نداشت دارو ساز بیمارستانی کاری متفاوت از دارو سازان داروخانه‌های شهری دارند و خدمات دارویی ارائه شده در بیمارستان‌ها حتی با دارو سازی بالینی تفاوت عمده ای می‌کند. 
 
دیناروند ادامه داد: خدمات دارو سازی بیمارستانی در 20 اخیر آسیب دیده و با معضلات جدی ناشی از عدم تعیین تعرفه‌های واقعی و جا ماندن بیمه‌ها مواجه بودیم برای آنکه خدمات دارویی به خوبی ارائه شوند باید همکاری بیمه‌ها پیش از بیش ادامه پیدا کند. 
 
رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه نسخه پیچی در بیمارستان‌ها بسیار متفاوت است، گفت: 90 بیمارستان در کشور خدمات شیمی درمانی ارائه می‌کنند برای بیماران سرطانی معمولا باید چند دارو با هم ترکیب شده و این کار به عهده دارو سازی بیمارستانی بوده، اما متاسفانه خیلی به آن توجه نمی‌شود ما در تلاشیم در طرح تحول سلامت برای ارائه خدمات به بیمار و کنترل هزینه‌ها به جایگاه دارو ساز بیشتر توجه شود. 
 
وی با اشاره به تعداد فارغ تحصیلان دارو سازی در کشور گفت: هزار و 100 فارغ تحصیل دارو سازی تربیت شده در کشور داریم که عمدتا در داروخانه‌های شهری فعالیت می‌کنند در شبکه بهداشتی و درمانی بخش‌های نظارتی در معاونت‌های غذا و دارو و بسیاری بخش‌ها کمبود دارو ساز وجود دارد، البته توسعه دارو سازی از نظر کمی نیاز نیست. 
 
دیناروند با بیان اینکه 50 هزار پرونده الکترونیک در شبکه بهداشت و درمان تشکیل شده، افزود: از افراد تحت پوشش 50 درصد از پرونده‌های الکترونیک تکمیل شده و در حوزه دارو زیر ساخت‌های مورد نیاز را تکمیل کردیم با همکاری بیمه‌ها می‌توانیم در سال 96 نسخه پیچی به شکل الکترونیک انجام شود. 
 
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: همانطور که در گذشته گفتیم نسخه الکترونیک 4 تا 5 سال زمان نیاز دارد تا در کشور به طور کامل اجرایی شود از فرآیند 5 ساله تاکنون یک سال و نیم آن طی شده و برای ادامه مسیر نیاز داریم تمام فرآیندهای درمانی مثل نسخه پیچی و آزمایشگاه‌ها به صورت الکترونیک در بیایند که در نتیجه آن مدیریت هزینه برای سازمان‌های بیمه گر نیز آسان‌تر می‌شود. 
 
دیناروند با اشاره به بدهی سنگین بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و آسیب دیدن خدمات دارویی و از بین رفتن زحمات دارو سازان و معاونت های غذا و دارو برای تامین دارو گفت: بیمارستان‌های طلب‌های سنگینی از بیمه‌ها دارند و به همین دلیل بدهی آنها به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا کرده  ما به سختی این حوزه را مدیریت می‌کنیم امیدوارم با کمک بیمه‌ها و دولت مطالبات تسویه شده و بیمارستان‌ها با مشکل مواجه نشوند. 
 
وی ادامه داد: در صورت ادامه این مسیر و افزایش بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها این خطر وجود دارد که زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی قطع شود پس از قطع این زنجیره زمان زیادی برای بازگشت به شرایط عادی نیاز است تا زخم ناشی از این آسیب التیام پیدا کند. 
 
دیناروند اظهار داشت: 20 قلم داروی پر مصرف در کشور شناسایی شده و معاونان غذا و دارو با کنترل هزینه‌ها و توسعه خدمات افزایش هزینه‌ها ناشی بار القايی را از بین بردند و مصرف دارو و قیمت واقعی آن هر سال حدود دو تا سه درصد افزایش پیدا کرده که با توجه به نرخ تورم و افزایش ارز میزان زیادی محسوب نمی‌شود. 

ديناروند گفت: تيتر برخى روزنامه ها مبنى بر افزايش بار القايى به خاطر اجرايي شدن طرح تحول سلامت به هيچ عنوان تاييد نمى شود.

 رييس سازمان غذا و دارو عنوان كرد: ٢٠ سال پيش داروسازان بيمارستانى را به بيمارستان ها راه نمى دادند اما اكنون با عملكرد خوب آن ها بيمارستان از حضور داروساز بيمارستانى استقبال مى كند.

وی افزود: براي ما غيرقابل تصور است كه داروخانه اى در بيمارستان بدون داروساز بيمارستانى كار كند. به همين دلیل طى سال هاى اخير تلاش كرديم داروسازى بيمارستانى تعريف و مطرح شود.

دیناروند با اشاره به حضور 700 نفر داروساز بيمارستانى در نخستين همايش گفت: بايد اين حرفه و كار را تقويت كرد و اين علاقه مندى مى تواند نقطه عطفى براى جايگاه داروسازى بيمارستانى باشد.

ديناروند اظهار داشت: اكنون به ازاى 100 تخت يك داروساز بيمارستانى نداريم و هدف ما اين است كه به ازاى هر 30 تخت يك داروساز بيمارستانى داشته باشيم.

 رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به حضور بيشتر داروساز بيمارستاني در بيمارستان گفت: در اين بين فقط بحث حيف و ميل اقتصادى مطرح نيست، بلكه مديريت و بهره مندى بيمار نيز مطرح است.به همين دليل در سازمان غذا و دارو اعتبار ويژه اى را براى بخش مراقبت دارويى در نظر گرفتيم.

ديناروند بيان كرد: داروساز بالينى نگاهش بيشتر به بيمار بوده و داروساز بيمارستانى به دارو اما چون با پزشك و بيمار فاصله دارد متاسفانه جايگاه او كمتر ديده مى شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار