واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت حرکت غیر علمی است

رییس دانشگاه روانشناس و علوم تربیتی دانشکده تهران، گفت: در صورت واگذاری رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت به وزارت علوم شاهد تنزل زیادی در حوزه روانشناسی در کشور هستیم.

کمبود نیروی مشاور مجرب ایرانی در کشور / واگذاری روانشناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت سهم مهلک رشد علمی کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس علی الهیاری رییس دانشگاه روانشناس و علوم تربیتی دانشکده تهران در مراسم هم اندیشی بررسی آسیب شناسی رشته بالینی که صبح امروز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه برگزار شد، بیان کرد:  علت مخالفت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در خصوص واگذاری رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم، تحقیقات، فناوری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که اگر این واگذاری تحقق پیدا کند رشته روانشناسی با وجود همه پیشرفتی که کسب کرده بود با تنزل شدیدی روبرو می‌شود. 
 
وی اظهار داشت: کشور توسعه یافته و پیشرفته است که نیروی انسانی متخصص و سالم داشته باشد. 
 
رییس دانشگاه روانشناس و علوم تربیتی دانشکده تهران،با اشاره به اینکه 80 درصد سلامت نیروی انسانی در گرو سلامت اجتماعی، روانی و معنوی است، عنوان کرد: تنها حدود 20 درصد سلامت نیروی انسانی به سلامت جسمانی تعلق پیدا می‌کند، البته این نکته حائز اهمیت است همین 20 درصد نیز تحت تاثیر اختلالات روحی و روانی است از آنها تحت عنوان بیماری‌های روان تنی یاد می‌شود. 
 
الهیاری تصریح کرد: روانشناسی بالینی و سلامت وقتی از نگاه سنتی خارج شد جایگاه خوبی در سلامت خانواده‌ها و افراد پیدا کرد. 
 
وی افزود: امروزه در همه عرصه‌ها خانواده‌ها به این نکته واقف شده‌اند که علاوه بر سلامت جسمانی برای بهره مندی از زندگی سالم باید مهارت‌های زندگی و مدیریت بحران نیز فرا گرفته شود. 
 
رییس دانشگاه روانشناس و علوم تربیتی دانشکده تهران، یادآور شد: در صورت واگذاری رشته‌های روانشناسی بالین و سلامت به وزارت بهداشت ضربه هولناکی به رشد علمی، پژوهشی و فناوری کشور وارد می‌شود و از نظر علمی به حدود 80 سال قبل برمی‌گردیم. 
 
الهیاری تاکید کرد: روانشناسی بالینی سلامت درخت اصلی روانشناسی کشور محسوب می‌شود و انتقال این رشته‌ها به وزارت بهداشت هم از نظر حقوقی و قانونی و هم از نظر علمی و کارشناسی محل ایراد و اشکال است. 
 
وی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته دنیا به اعضای هر 500 خانواده یک روانشناس و مشاور خانواده وجود دارد ولی در ایران به طور تقریبی به اعضای هر 4500 خانوار یک مشاور و روانشناس خانواده وجود دارد که این آمار در شهرهای دور افتاده ایران در حدود یک روانشناس به اعضای هر 15 هزار خانوار است. 
 
رئیس دانشگاه روانشناس و علوم تربیتی دانشکده تهران، بیان کرد: باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکانات خود را در اختیار دانشجویان بین رشته‌ای مانند (روانشناسی بالینی و سلامت) بگذارند  و نهاد علم و فناوری در کشور باید وحدت اصلی خود را حفظ کند. 
 
الهیاری عنوان کرد: اگر وزارت بهداشت بخواهد با نگاه‌اش این دو رشته را از وزارت علوم جدا کند پس باید رشته‌های دیگری مانند عرفان و اخلاق اسلامی که  به حوزه علمیه تعلق دارد به وزارت بهداشت واگذار شود، همچنین باید رشته‌های دیگری مانند جامعه شناسی، آسیب شناسی اجتماعی، مددکاری اجتماعی، علوم تغذیه و مهندسی پزشکی نیز زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد. 

وی افزود: متاسفانه بنا به ضرورت آن دوران حدود 38 سال پیش آموزش پزشکی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جدا شد که الان باید این وزارت خانه نگاه وحدت آمیز و یکپارچه داشته باشد.

اللهیاری عنوان کرد: اکنون باید آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد.

در ادامه این مراسم محمد خدایاری فرد رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اظهار داشت: واگذاری رشته های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خسران جبران ناپذیری را به حوزه روانشناسی کشور وارد می کند.

وی بیان کرد: چون وزارت بهداشت هم مسئول آمورش و پژوهش و هم وظیفه اجرایی دارد ولی واگذاری رشته های روانشناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت تنها از نگاه اجرایی صورت گرفته است و این انتقال اشتباه استراتژیک است.

در ادامه این مراسم غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران یاد آور شد: وزارت بهداشت بهتر است فارغ التحصیلان رشته های روان شناسی بالینی و سلامت را به کار گیرد و از واگذاری این رشته ها منصرف شود.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار