لرستان؛

ثبت ملی زمین لغزش "سیمره" لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت ملی زمین لغزش بزرگ "سیمره" لرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ غلامرضا سلیمانی با اشاره به ثبت زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی کشور بیان داشت : محدوده این زمین لغزش در شهرستان پلدختر حدفاصل بخش مرکزی، دهستانهای جایدر و جلوگیر واقع شده است.
وی افزود: این پدیده زمین ساختاری حدود یازده هزار سال قبل در دره سیمره رخ داده که این رویداد موجب رانش طبقات سنگی به ابعاد تقریبی ؛ طول 16 کیلومتر و عرض پنج کیلومتر و ضخامت 300 متر ، از دامنه شمال شرقی کبیرکوه گردیده و انرژی حاصل از آن به حدی بود که سبب خرد شدن لایه های سنگی و حرکت مصالح لغزشی به طول 25 کیلومتر در امتداد شیب و تاقدیس شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:بدین ترتیب لند اسلاید سیمره متولد و درنتیجه حرکت این واریزه ها، مسیر رودخانه های کشکان و سیمره را در دامنه کبیرکوه مسدود، سدی طبیعی ایجاد و سبب بوجود آمدن دریاچه تاریخی سیمره شد .

سلیمانی اظهار داشت : در راستای اهداف حفاظتی  و در اجرای تبصره ماده 2 قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب 23 دی ماه 1382 ، آیین نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت محترم وزیران به شماره 26975/ت / 32915 مورخه 4 مرداد ماه 1384، اثر طبیعی زمین لغزش سیمره در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

وی همچنین اعلام کرد : در گام بعدی، این اداره کل اقدام به ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی کشور و همچنین تهیه پرونده آن جهت معرفی به عنوان یک (( ژئو پارک )) در فهرست جهانی یونسکو خواهد نمود .

به گفته اسدی معاون مدیر کل میراث فرهنگی لرستان ،برخی از ویژگیهای منحصر به فرد این اثر عبارتند از : وسعت محدوده زمین لغزش، عوارض بدیع به جای مانده از زمین لغزش مانند؛ تالاب ها و سایر پدیده های ناشناخته، چشم انداز و حضور تمامی عناصر منظر، کم نظیر بودن رخداد زمین لغزش سیمره، تنوع زیست جانوری و گیاهی، بکر بودن پدیده زمین لغزش، قرار گرفتن میان سه استان لرستان، ایلام و خوزستان به لحاظ موقعیت مکانی .

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.