قائم مقام رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری گفت: طرح استراحت جنگل به معنای رهاسازی نیست بلکه طی بهره برداری های بی رویه در نظر داریم با اجرای این امر چه شاخص های کمی و کیفی پایداری جنگل را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،ناصر مقدسی قائم مقام رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری در نشست خبری تبیین سیاست های سازمان جنگل ها با اشاره به نحوه اجرایی ساختن طرح استراحت جنگل اظهار داشت: در دولت یازدهم تصمیمات کلان و راهبردی برای امنیت جامعه و حفظ منابع ملی همچون حفاظت جنگل ها، رفع تهدید، برخورد با تجاوزات، اعتمادسازی مردم و مدیریت برای جنگل های شمال اتخاذ شده است.

وی افزود: طی 50 سال اخیر بهره برداری های بی رویه از جنگل های شمال موجب شده که از سوی صاحب نظران و نهاد های علمی تحولی عظیم شکل بگیرد.

مقدسی با اشاره به اینکه تنفس جنگل به معنای رهاسازی نیست، گفت: در واقع تنفس جنگل های شمال به معنای مدیریت تهدیدات، کاهش فشارها برای مقاوم سازی است و پایداری جنگل و همچنین ارتقا شاخص های کمی و کیفی است.

به گفته وی در کشورهای شرق آسیا، ویتنام، چین، تایلند، سریلانکا، توقف بهره برداری از جنگل ها پیاده سازی شده که همواره لازم است کشور ما نیز به این سمت و سو حرکت کند.

قائم مقام رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: با اجرای طرح تنفس جنگل به مدت 10 سال بهره بردای چوب به شکل صنعتی و تجاری از جنگل های شمال متوقف می شود و باید گفت که این 10 سال زمان زیادی برای پایداری جنگل نیست.

وی با اشاره به اینکه در بحث حفاظت جنگل ایراداتی مطرح است، افزود: با این وجود دخل و تصرف به این منافع ملی وجود دارد از این رو می بایست با بالا بردن ضریب حفاظتی تجهیزات و استاندارد سازی برای سازمان دخل و تصرف و قاچاق چوب را به حداقل برسانیم.

مقدسی با اشاره به واردات چوب از آمریکا بیان کرد: با توجه به واردات چوب از روسیه، گرجستان و ارمنستان و دیگر کشورهای واردات چوب از آمریکا به سبب طولانی بودن مسیر صرفه اقتصادی ندارد، از این رو لازم است با تجهیز بنادر و مقررات سختگیرانه قرطینه ای بحث واردات را ساماندهی نماییم.

استراحت جنگل امری ضروری است

در همین راستا؛ مهاجر عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه غدمت جنگل های شمال مربوط به یک میلیون سال گذشته است ، اظهار داشت: با وجود آنکه جنگل های اروپایی قدمتی 10 الی 12 هزار سال ندارند اما جنگل های شمال به سبب ویژگی های ارزشمند قدمتی بیش از یک میلیون سال دارد که این نسبت به این امر بسیاری از کشورهای خارجی اظهار شگفتی می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه اروپایی ها از جنگل های شمال به عنوان مدل استفاده می نمایند، افزود: با این وجود لازم است که بهره برداری از جنگل های توسط افراد متوقف شود چرا که طی 50 سال اخیر الگوبرداری از اروپا در علم جنگل به سبب انسان ساخت بودن آن در سایر کشورها اشتباه بوده است؛ که خوشبختانه امروزه علم و نگرش کافی برای استراحت جنگل های شمال داریم.

مهاجر ادامه داد: طی 50 سال اخیر بهره برداری بی رویه از جنگل ها موجب کاهش تاج پوششی، تنوع زیستی گونه های گیاهی، جانوری و انحطاط اکولوژی شده با این وجود استراحت جنگل یک امر ضروری است.

وی با اشاره به اینکه مسئله استراحت جنگل برای 10 سال پیشنهاد شده است، افزود: در ابتدا باید آمایش سرزمین جنگل های شمال را انجام دهیم چرا که طبق برآوردهای اولیه 10 درصد این جنگل ها در نیم کره شمالی منحصر به فرد هستند.

مهاجر با اشاره به اینکه جنگل تنها پرورشگاه چوب نیست، بیان کرد: جنگل های شمال تولیدات و خدمات با ارزشی دارند که بهره برداری بی رویه از چوب آن موجب تخریب بیش از حد جنگل های شمال و تبدیل آن به جنگل های زاگرس خواهد شد.

عباسعلی نوبخت معاون سازمان جنگل ها مراتع و آبخیرداری با بیان اینکه حفظ و حراست و جنگل های شمال از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: در شمال 80 گونه درختی و 50 گونه غیر درختی موجود است که این میزان قابل توجه سالانه  2 و نیم تن اکسیژن تولید می کند؛ از این رو حفاظت از این منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به آنکه 3 میلیارد و 6 میلیون متر مکعب آب در جنگل های شمال ذخیره می شود، افزود: این میزان در مقایسه با ذخیره آب پشت سدها قابل توجه است، از این رو با استراحت جنگل می بایست این منابع را برای کشور قرق کند.

معاون سازمان جنگل ها مراتع و آبخیرداری با اشاره به اینکه صنایع چوبی 13 میلیون و 42 هزار و 698 متر مکعب در سال 97 چوب نیاز دارند، عنوان کرد: در حال حاضر این صنایع چوبی تنها 10 میلیون و 591 متر مکعب چوب نیاز دارند که 13 درصد آن توسط سازمان جنگل های هدفگذاری شده و مابقی معادل 4 میلیون و 796 هزار و 521 یک متر مکعب اعم از چوب سنوبر از طریق واردات تأمین می شود.

نوبخت با بیان اینکه طرح تنفس جنگل به صورت کامل اجرا خواهد شد، افزود: برای تحقق این امر 15 قراردادی که در سال 95 به پایان می رسد مجددا طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی انعقاد قرارداد نشد تا با این وجود بتوانیم عرصه را حفظ و عملیات احیایی را ادامه داد.

مدیریت جنگل نیازمند اعتبار 300 میلیارد تومانی است

کیادری رئیس انجمن علمی جنگل مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه استراحت جنگل برای مبارزه با آفات بیماریها و جلوگیری از قطع درختان سالم یک ضرورت به شمار می رود، بیان کرد: طی 10سال اخیر شاهد افزایش آتش سوزی 190 هزار هکتار و از دست دادن گونه های کلیدی، بومی، فرسایش شدید خاک و غیره بوده ایم که این امر در آینده ای نه چندان دور در صنعت گردشگری و توریست تأثیر به سزایی خواهد داشت که از این رو استراحت جنگل به معنای مدیریت و عدم رهاسازی جنگل امری ضروری است.

وی ادامه داد: طی 5 سال اخیر 45 گونه آفات در سطح 350 هزار هکتار از جنگل های شمال طغیان کرد که این امر برای سلامتی انسان ها و صنعت گردشگری خطرناک است.

رئیس انجمن علمی جنگل مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه تنفس و استراحت جنگل اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان نیازمند است، گفت: این میزان اعتبار در مقایسه با ذخیره سازی بالای آب در این جنگل ها و ارزش های بالای آن بسیار ناچیز است.

کیادری با اشاره به آنکه استراحت جنگل تنها محدود به این دوران 10 ساله نباید باشد گفت: با وجود آنکه از نظر چوبی حداقل یک دوران 150 ساله زمانی به قبل از تخریب نیاز است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار