رشد و توسعه پایدار کشاورزی از اولویت های مهم وزارتخانه به شمار می رود که تحقق آن تنها از طریق تحولات بنیادی همه جانبه در ساختار کشاورزی،مدیریت و بهره برداری مطلوب از منابع و امکانات پذیر است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رشد و توسعه پایدار کشاورزی از اولویت های مهم وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود که تحقق آن تنها از طریق تحولات بنیادی همه جانبه در ساختار کشاورزی،مدیریت و بهره برداری مطلوب از منابع و امکانات ، سازماندهی و هدایت سنجیده فعالیت ها در چارچوب برنامه ریزی های دقیق امکان پذیر است.

 

احمد کبیری رئیس سازمان نظام مهندسی و کشاورزی منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به عوامل موثر در توسعه پایدار بخش کشاورزی اظهار داشت: استفاده از دانش و تکنولوژی های روز دنیا توسعه پایدار در این حوزه را به همراه دارد.
 
وی افزود:طی سال های اخیر شرایط اقلیمی کشور، برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی را به همراه داشته، این درحالی است که برای رسیدن به خودکفایی و افزایش تولید به هر قیمتی نباید منابع پایه را از دست داد.
 
کبیری با اشاره به اینکه بیش از 4 هزار نفر در حوزه های مختلف بهره بردار داریم، گفت: برای توسعه پایدار این بخش باید شرایطی ایجاد نماییم که با ورود دانش به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.
 
 رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: در صورت عدم استفاده از دانش روز دنیا تنها ممکن است در برخی از سال های زراعی به سبب شرایط جوی با افزایش تولید روبرو شویم.
 
ارتقای مکانیزاسیون امری مهم در توسعه پایدار
 
همچنین عباسعلی عامری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال زراعی جاری به سبب بهبود شرایط جوی،همت کشاورزان و اقدامات مدیریتی از سوی وزارت جهاد شاهد افزایش تولید محصولات مختلف کشاورزی بوده ایم.
 
وی افزود: برای استمرار پایداری تولید در سال های آتی در چارچوب  سیاست های اقتصاد مقاومتی،  برنامه ویژه ای تعریف شده که با جدیت تمام در حال پیگیری است.
 
عامری همچنین عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع آب و خاک باید مدیریت لازم درجهت پایداری تولید و رفع محدودیت‌ها به کار گرفته شود چرا که بخش کشاورزی نقش اساسی در جهت توسعه اقتصادی کشور دارد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران  ادامه داد: در جهت رفع محدودیت منابع آبی  پروژه های سامانه های نوین آبیاری و تولید در محیط بسته و گلخانه ای مورد توجه قرارگرفته است.
 
وی با اشاره به دیگر عوامل موثر در پایداری تولید بخش کشاورزی بیان کرد: ارتقا ضریب مکانیزاسیون، به کارگیری ماشین آلات و ادوات پیشرفته می تواند افزایش عملکرد در واحد سطح را به همراه داشته باشد.
 
 ضرورت توسعه پایدار بدون آسیب به محیط زیست

علیرضا بزرگی رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: توسعه پایدار به معنای ارتقای کارایی و بهره وری  بدون آسیب به محیط زیست و به خطر انداختن منافع نسل های آینده است.
 
وی افزود: علی رغم پیشرفت ، بهره وری در بخش کشاورزی، آن چنان که باید و شاید بالا نبوده  چرا که در تولید برخی محصولات موفق و در مقابل تولید و بازار برخی محصولات را از دست داده ایم.
 
بزرگی ادامه داد: ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی با استفاده از سموم و کودهای شیمیایی همراه بوده که این امر سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: برای تحقق پایداری تولید به معنای واقعی لازم است که قانون افزایش بهره وری به درستی اجرا شود چرا که در غیر اینصورت با مشکلات متعددی در منابع پایه روبرو خواهیم شد.
 
انتهای پیام/
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار