به گزارش
گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،
"روز نهم دی در تاریخ ماند". این جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ایشان
فتنه ۸۸ را حاصل برنامهریزی چندین سالهی دشمنان و در ادامهی قضایایی
چون فتنهی سال ۷۸ تحلیل میکنند و راهحل علاج آن را حرکت عظیم مردمی
همانند آنچه در ۹ دی سال ۸۸ اتفاق افتاد میدانند.
از نگاه رهبر
انقلاب روح دیانت حاکم بر دلهای مردم و توجه به فرهنگ عاشورا از خصوصیات
مشترک حماسهی ۹ دی و حوادث دوران پیروزی انقلاب اسلامی است. آیت الله
خامنه ای رهبر انقلاب حرکت ۹ دی را عامل در هم پیچیدهشدن بساط فتنه و
فتنهگران و حادثه ای ماندنی در تاریخ معرفی میکنند.
آنچه در ادامه میخوانید برگزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره «حماسه نهم دی» و «فتنه» است: **
وقتی در داخل محیط فتنه، کسانی با زبانشان صریحاً اسلام و شعارهای نظام
جمهوری اسلامی را نفی میکنند، با عملشان هم جمهوریت و یک انتخابات را زیر
سؤال میبرند، وقتی این پدیده در جامعه ظاهر شد، انتظار از خواص این است که
مرزشان را مشخص کنند،
موضعشان را مشخص کنند.(بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ۱۳۸۸/۱۰/۲۹)
**
مهمترین هدف از حوادث دوران فتنهی بعد از انتخابات ۸۸ این بود که بین
آحاد ملت شکاف بیندازند؛ سعیشان این بود. میخواستند بین آحاد مردم شکاف
بیندازند، و نتوانستند. (بیانات در دیدار فرمانده و پرسنل نیروی هوائی ارتش
۱۳۸۸/۱۱/۱۹)
** روز
نهم دی شما دیدید در این کشور
چه اتفاقی افتاد و چه حادثهای پیش آمد. دشمنان انقلاب که همیشه سعی میکنند
راهپیمائیهای میلیونی را بگویند چند هزار نفر آمدهاند - تحقیر کنند،
کوچک کنند - اعتراف کردند و گفتند در طول این بیست سال، هیچ حرکت مردمیای
به این عظمت در ایران اتفاق نیفتاده است؛ این را نوشتند و گفتند.
آن
کسانی که سعی در کتمان حقائق دربارهی جمهوری اسلامی دارند، این را گفتند.
علت چیست؟ علت این است که
مردم وقتی احساس میکنند دشمن در مقابل نظام
اسلامی ایستاده است، میآیند توی میدان. این حرکتِ ایمانی است، این حرکتِ
قلبی است؛ این چیزی است که انگیزهی خدائی در آن وجود دارد؛ دست قدرت
خداست، دست ارادهی الهی است؛ این چیزها دست من و امثال من نیست. دلها دست
خداست. ارادهها مقهور ارادهی پروردگار است. وقتی حرکت خدائی شد، برای خدا
شد، اخلاص در کار بود، خدای متعال اینجور دفاع میکند. لذا میفرماید: «انّ
اللَّه یدافع عن الّذین امنوا».(۱) این را دشمنان نظام اسلامی نمیفهمند، تا
امروز هم نفهمیدند؛ لذا تهدید میکنند، حرف میزنند، روشهای گوناگون را به
کار میگیرند، به خیال خودشان میگردند نقطه ضعف برای جمهوری اسلامی پیدا
کنند؛ گاهی اسم حقوق بشر را میآورند، گاهی اسم دموکراسی را میآورند؛
ترفندهائی که امروز برای مردم دنیا حقیقتاً ترفندهای مسخره است. میگویند
افکار عمومی؛ اما افکار عمومی اگر این حرفها را از آمریکا و صهیونیسم باور
میکرد، اینجور در دنیا، در کشورهای مختلف، ملتهای مختلف، در مواقع گوناگون،
نفرت خودشان را از این سران مستکبر نشان نمیدادند، که میبینید نشان
میدهند. هر جا سفر میکنند، گروهی از مردم علیهشان شعار میدهند. پیداست که
افکار عمومی دنیا فریب ترفندهای اینها را نخورده است.(بیانات در دیدار
فرمانده و پرسنل نیروی هوائی ارتش ۱۳۸۸/۱۱/۱۹)
** شما دیدید فتنهای به وجود آمد، کارهائی شد، تلاشهایی شد،
آمریکا از فتنهگران دفاع کرد،
انگلیس دفاع کرد، قدرتهای غربی، منافقین و سلطنتطلبها دفاع کردند؛ نتیجه
چه شد؟ نتیجه این شد که در مقابل همهی این اتحاد و اتفاق نامیمون، مردم
عزیز ما، ملت بزرگ ما در روز نهم دی، در روز بیست و دوی بهمن، آنچنان عظمتی
از خودشان نشان دادند که دنیا را خیره کرد. (خطبههای نماز جمعهی تهران
در حرم امام خمینی (ره)۱۳۸۹/۰۳/۱۴)
** روزهای سال، به طور
طبیعی و به خودی خود همه مثل همند؛ این انسانها هستند، این ارادهها و
مجاهدتهاست که یک روزی را از میان روزهای دیگر برمیکشد و آن را مشخص
میکند، متمایز میکند، متفاوت میکند و مثل یک پرچمی نگه میدارد تا راهنمای
دیگران باشد. روز عاشورا - دهم محرم - فی نفسه با روزهای دیگر فرقی ندارد؛
این حسین بن علی (علیه السّلام) است که به این روز جان میدهد، معنا میدهد،
او را تا عرش بالا میبرد؛ این مجاهدتهای یاران حسین بن علی (علیه السّلام)
است که به این روز، این خطورت و اهمیت را میبخشد. روز نوزدهم دی هم همین
جور است، روز نهم دیِ امسال هم از همین قبیل است. نهم دی با دهم دی فرقی
ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان
عواملی است که نوزدهم دیِ قم را تشکیل داد؛ یعنی
برخاسته ی از بصیرت است،
از
دشمنشناسی است، از
وقتشناسی است، از حضور در عرصه ی مجاهدانه
است - روز نهم دی را هم متمایز میکنند.
مطمئن باشید که روز نهم
دیِ امسال هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا
بشود گفت که در شرائط کنونی - که شرائط غبارآلودگیِ فضاست - این حرکت مردم
اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر
میکند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی
(علیه السّلام) را میبیند. این کارها کارهائی نیست که با ارادهی
امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که
امام در یک موقعیت حساسی - که من بارها این را نقل کردهام - به بنده
فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم».
درست دید آن مرد نافذِ بابصیرت، آن مرد خدا.
در شرایط فتنه، کار
دشوارتر است؛
تشخیص دشوارتر است. البته خدای متعال حجت را همیشه تمام
میکند؛ هیچ وقت نمیگذارد مردم از خدای متعال طلبگار باشند و بگویند تو حجت
را برای ما تمام نکردی، راهنما نفرستادی، ما از این جهت گمراه شدیم. در
قرآن مکرر این معنا ذکر شده است. دست اشاره ی الهی همه جا قابل دیدن است؛
منتها چشم باز میخواهد. اگر چشم را باز نکردیم، هلال شب اول ماه را هم
نخواهیم دید؛ اما هلال هست. باید چشم باز کنیم، باید نگاه کنیم، دقت کنیم،
از همه ی امکاناتمان استفاده کنیم تا این حقیقت را که خدا در مقابل ما قرار
داده است، ببینیم.
نهم دیِ امسالِ آحاد مردم کشور - که حقیقتاً
این حرکت میلیونی فوقالعاده ی مردم حرکت عظیمی بود - از همین قبیل است، و
قضایای گوناگونی که ما در طول انقلاب از این چیزها کم نداشتیم. این
مجاهدت، راه را به ما نشان میدهد. ( بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد
قیام ۱۹ دی ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ )
**
قویترین و آخرین ضربه را ملت در روز نهم دی و بیست و دوی بهمن وارد کرد.
کار ملت ایران در بیست و دوم بهمن، کار عظیمی بود؛ نُه دی هم همین جور.
یکپارچگی ملت آشکار شد. همهی کسانی که در عرصهی سیاسی به هر نامزدی رأی
داده بودند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است، وقتی فهمیدند اهداف پلید دشمن
چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدید نظر
کردند؛ فهمیدند که راه انقلاب این است، صراط مستقیم این است. در بیست و دوی
بهمن، ملت همه با یک شعار وارد میدان شدند. خیلی تلاش کردند، شاید بتوانند
بین ملت دودستگی ایجاد کنند؛ اما نتوانستند. و ملت ایستاد؛ این پیروزی ملت
بود. از بیست و دوم خرداد تا بیست و دوم بهمن - هشت ماه - یک فصل پرافتخار
و پرعبرتی برای ملت ایران بود؛ این یک درس شد. آگاهی جدیدی به وجود آمد.
فصل تازهای در بصیرت ملت ایران گشوده شد. این یک زمینهی بسیار مهمی است.
باید بر اساس این زمینه، حرکت کنیم.( بیانات در اجتماع زائران و مجاوران
حرم مطهر رضوی ۱۳۸۹/۰۱/۰۱)
** باید حواسمان را جمع کنیم، بفهمیم که: «من نام لم ینم عنه»؛ اگر ما اینجا
خواب برویم، جبههی دشمن، پشت سنگر خودش معلوم نیست خواب رفته باشد؛ او
بیدار است،
علیه ما توطئه خواهد کرد. به نظر من، فتنهی سال ۸۸ هم همین
بود؛ برای ما یک زنگ بود، یک زنگ بیدارباش بود.(بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۸۹/۰۶/۲۵)
** بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال ۸۸ به
وسیلهی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین(ع) انجام گرفت، دو روز فاصله نشد
که مردم در روز ۹ دی توی خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز
کردند. دستهای دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات
دینی عقب بنشاند، بلکه روزبهروز این احساسات تندتر و این معرفت عمیقتر
شده است. ( بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم ۱۳۸۹/۰۷/۲۷)
** دشمنان ما تصور میکردند با رحلت
امام(ره)، آغاز فروپاشی این نظام مقدس کلید زده خواهد شد. بعد، مراسم تشییع
جنازهی امام(ره)، آن احساسات مردم، آن حرکت عظیم مردم در حمایت از کاری که
خبرگان کردند، اینها را مأیوس کرد. یک برنامهریزی ده ساله کردند - این
تحلیل من است، این به معنای اطلاع نیست؛ تحلیلی است که قرائن آن را برای ما
اثبات میکند - ده سال بعد امیدوار بودند که نتیجه بدهد. سال ۷۸ که آن
حوادث پیش آمد،
آن کسی که این حوادث را خنثی کرد، مردم بودند. روز بیست و
سوم تیر سال ۷۸ مردم آمدند در خیابانها، توطئهی دشمن را که سالها برایش
برنامهریزی کرده بودند، در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت.
موج
دوم، باز یک برنامهریزی دهساله بود تا سال ۸۸ . به نظرشان فرصتی به دست
میآمد. به خیال خودشان زمینهها را آماده کرده بودند. مطالباتی هم مردم
داشتند - مردمی که وابستهی به نظامند،
وفادار به نظامند - فکر کردند از
این مطالبات بتوانند استفاده کنند؛ لذا آن قضایای سال ۸۸ به وجود آمد. دو
سه ماه تهران را متلاطم کردند - البته فقط تهران را - دو سه ماه توانستند
دلها و ذهنها را به خودشان مشغول کنند. اینجا هم مردم آمدند توی میدان. بعد
از آنکه باطنها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست،
در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواستههاشان تا کجاست، مردم عزیز ما
به میدان آمدند و حماسهی نُه دی را به راه انداختند. نه فقط در تهران،
بلکه در سراسر کشور، میلیونها نفر در روز نهم دی، بعد هم بلافاصله در بیست و
دوی بهمن آمدند توی میدان،
غائله را ختم کردند. این، هنر مردم است. درود
به مردم ایران. درود به ملت مؤمن و مبارز و بصیر و آگاه ایران.
انشاءاللَّه به توفیق الهی، مردم همین راه را و همین خط را و همین آرمان
را و همین عزم و همت را تا آخر ادامه خواهند داد.( بیانات در بیست و دومین
سالگرد امام خمینی(ره) ۱۳۹۰/۰۳/۱۴)
** کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اعتمادی را که مردم
ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، نسبت به نظام حکومتی خود داشته
باشند. دلیل این اعتماد هم همین پدیدههای روشنی است که جلوی چشم همه است.
باز
یک عدهای اینها را نمیبینند،
هی دم از بیاعتمادی مردم میزنند؛ نخیر،
مردم به نظام اعتماد دارند. یک دلیل، همین انتخابات دو سال قبل است که بیش
از هشتاد درصد از مردمی که حق رأی داشتند و قادر به رأی دادن بودند، در
انتخابات شرکت کردند. کجای دنیا چنین چیزی هست؟ یک نمونه، همین دو
راهپیمائیای است که ما هر سال داریم؛ راهپیمائی بیست و دوی بهمن و
راهپیمائی روز قدس. این راهپیمائیها مربوط به نظام است؛ مربوط به هیچ
دولتی، مربوط به هیچ جریان خاصی نیست؛ مال نظام است.
شما ببینید مردم در
این حرکت عظیم چه میکنند؛ در سرمای بیست و دوی بهمن، در ماه رمضان با دهان
روزه؛ چه اوقاتی که هوا سرد بود، چه حالا که هوا گرم است. انشاءالله
خواهید دید روز قدس باز مردم چه عظمتی را از خودشان نشان میدهند. این نشان
دهندهی علاقهمندی و دلبستگی مردم به نظام است. اعتماد به نظام، از این
بهتر و روشنتر نمیشود. این حضور، حضور بسیار پرمعنایی است. علاوه بر این،
در موارد خاص، مثل نهم دی سال ۸۸، بمجرد اینکه مردم احساس کردند حرکتی که
شروع شده است، متوجه به نظام است، متوجه به انقلاب است، متوجه به شخص خاص و
دولت خاصی نیست، آن حرکت عظیم را از خود نشان دادند. اینجور نبود که فقط
جوانهای پرشور به میدان بیایند؛ همه آمدند.
حادثهی نهم دی یک حادثهی
عجیبی است؛ به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود. اینها نشان دهندهی اعتماد
مردم است. متأسفانه میشنویم همین طور در اظهارات مصلحتجویانه، مکرر
میگویند: آقا اعتمادِ از دست رفتهی مردم را برگردانید! کدام اعتمادِ از
دست رفته؟!
مردم به نظام اعتماد دارند، نظام را دوست دارند، از نظام دفاع
میکنند؛ اینها نمونههایش بود که عرض کردیم.( بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
** در فتنهی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، قضیهی عظیم نهم دی به
راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در
مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران
پیش آمد، جز در تشییع جنازهی امام(ره)، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده
بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینجوری است.(بیانات در اجتماع بزرگ
مردم کرمانشاه ۱۳۹۰/۰۷/۲۰)
** یکی از خصوصیات دیگری که در
حادثهی ۹ دی هست، که باز آن را کاملاً به حوادث انقلاب نزدیک میکند،
مسئلهی عاشوراست. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرّم پیش آمد و امام آن
نکتهی عظیمِ عجیبِ تاریخی را بیان کردند: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز
است». این حرف کوچکی نیست: پیروزی خون بر شمشیر. ماها عادت کردهایم، این
حرفها را هی تکرار میکنیم؛ کأنه عمقش گاهی از یادمان میرود. خون بر شمشیر
پیروز میشود، مظلوم بر ظالم فائق میآید، کشته بر کُشنده فائق میآید؛ این
همان چیزی است که در عاشورا پیش آمد. امام این را در محرّم سال ۵۷ مطرح
کردند.
** در قضیهی ۹ دی هم باز پای امام حسین در میان بود،
پای
عاشورا در میان بود. اگر آن حرکات سخیف و در واقع گریهآور از سوی این
گروههای ایضاً سخیف، در عاشورا پیش نمیآمد، این حرکت عظیم و این تحرک
عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در
میان بود.(بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت ۹ دی ۱۳۹۰/۰۹/۲۱)
**
فتنهی ۸۸ تنها آن چیزی نبود که توی خیابان به وسیلهی تعدادی آدم دیده
شد؛ این یک چیز ریشهداری بود، یک بیماری عمیقی درست کرده بودند، اهدافی
داشتند، زمینهها و مقدمات فراوانی برایش چیده شده بود، کارهای بزرگی شده
بود و هدفهای بسیار خطرناکی دنبال این کار بود، که با این برخوردهای
گوناگون سیاسی و امنیتی و اینها حل نمیشد؛ یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛
که این حرکت، حرکت ۹ دی بود؛ آمدند
بساط فتنه و فتنهگران را در هم
پیچیدند. لذا حادثهی ۹ دی یک حادثهی ماندنی در تاریخ ماست. من آن سال هم
گفتم - پارسال بود یا پیرارسال بود - که این حادثه، حادثهی کوچکی نیست.
این حادثه، شبیه حوادث اول انقلاب است. این حادثه بایستی حفظ شود، بایستی
گرامی داشته شود. (بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت ۹ دی ۱۳۹۰/۰۹/۲۱)
** در
قضیهی ۹ دی سال ۸۸ یک نکته اساسی است و آن نکته برمیگردد به
هویت انقلاب و
ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور
عظیمِ بینظیرِ تاریخی در سال ۵۷، همان روح در ماجرای ۹ دی نشان داده شد؛
کمااینکه در قضایای گوناگونِ دیگر هم نشان داده شده، لیکن در ۹ دی به شکل
بارزی نشان داده شد؛ به طوری که جای انکار و تردید و تأمل برای هیچ کس از
بدخواهان و دوستان و دشمنان و دیگران باقی نگذارد. آن روح چه بود؟ روح
دیانتِ حاکم بر دلهای مردم بود. پس اینجا ما دو تا عنصر در کنار هم داریم:
یک عنصر، عنصر مردم است؛ که مردم در هر کشوری، در هر جامعهای، اگر چنانچه
همت کنند، بصیرت به خرج بدهند، عمل کنند و وارد میدان بشوند، می توانند
همهی مشکلات را حل کنند. یعنی بزرگترین کوهها در مقابل حضور مردم از بین
میرود؛ میتوانند کوههای بزرگ را جابهجا کنند. این یک حقیقت آشکاری است که
بسیاری از تحلیلگران اجتماعی در کشورهای اسلامی و دیگر کشورها آن را درست
لمس نکردند، درک نکردند؛ ما این را لمس کردیم. هنر بزرگ امام بزرگوار ما هم
همین بود.( بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت ۹ دی ۱۳۹۰/۰۹/۲۱)
** دشمنان
ما در خارج، بیچارهها در فكر اینند كه از این انتخابات تهدیدی درست كنند
علیه نظام اسلامی؛ در حالی كه انتخابات فرصت بزرگ نظام اسلامی است. آنها
امید دارند كه انتخابات یا سرد باشد، تا بتوانند بگویند مردم به نظام
اسلامی علاقهای ندارند؛ یا دنبال انتخابات، فتنه به وجود بیاورند؛
كمااینكه در سال ۸۸ به دنبال آن انتخابات پرشور، فتنه درست كردند. دشمنان
این ملت، دنبال این چیزهایند. اما آنها اشتباه می كنند، مردم ما را
نشناختهاند. دشمنان این ملت، روز نهم دی را فراموش كردهاند. آن كسانی كه
فكر می كنند در این كشور یك اكثریتی خاموش و مخالف با نظام جمهوری
اسلامیاند، یادشان رفته است كه سی و چهار سال است كه هر سال در بیست و دوم
بهمن، در همهی شهرهای این كشور، جمعیت های عظیم به دفاع از نظام جمهوری
اسلامی بیرون میآیند و «
مرگ بر آمریكا» می گویند. (بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی ۱۳۹۲/۰۳/۱۴)
**
نهم دى را همین جوانها، همین
نسل سوّم انقلاب به راه انداختند؛ آن حادثهى
عظیم را به وجود آوردند؛ آن سیلى محکم را به صورت کسانى نواختند که سعیشان
این بود که مسیر حرکت اسلامى را با ایجاد فتنه منحرف بکنند؛ این کار را چه
کسى کرد؟ جوانها کردند، نسل سوّم انقلاب کردند.(بیانات در دیدار مردم
قم ۱۳۹۳/۱۰/۱۷)
انتهای پیام/