به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سی سی تی وی، اولین خط قطار پکن که دارای فناوری تعلیق یا شناوری با استفاده از نیروی الکترو مغناطیس است، هم اکنون تحت آزمایش قرار دارد.
بر اساس این گزارش، این خط قرار است در اواخر سال 2017 به صورت کامل، عملیاتی شود و مورد استفاده عموم قرار گیرد. این فناوریِ مبتکرانه برای حرکت قطارها که به «مَگ لِو» (maglev) معروف است و دارای کمترین اصطکاک یا سر و صدا است، ابتدا به دست ژاپنی ها ابداع شد و اکنون شمار معدودی از کشورهای جهان از آن بهره مند هستند.
با استفاده از این فناوری، قطار با قدرتِ نیروی الکترومغناطیس از روی ریل بلند می شود (به حالت معلق در می آید) و سپس به سمت جلو یا عقب، شروع به حرکت می کند.
این خط جدید که اخیراً در شهر پکن احداث شده است، حدود ده و نیم کیلومتر طول دارد و قرار است قطارهای آن فقط از سرعت های کم و متوسط استفاده کنند. البته قطارهای «مگ لو» کلاً دارای قابلیت حرکت با سرعت های بسیار بالا نیز هستند. این در حالی است که قطار مگ لو پکن، از آنجایی که قرار است بین مناطق پرجمعیت شهری حرکت کند، فقط از سرعت های کم و متوسط بهره خواهد برد.
احداث این خط قطار الکترو مغناطیسی بخشی از تلاش های شهرداری پکن برای مقابله با مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوای ناشی از استفاده ی بی رویه و بیش از حد از خودروهای شخصی است. حداکثرِ سرعت مجاز برای این قطار، 105 کیلومتر در ساعت تعیین شده است، که با حرکتی آرام و بی سر و صدا، زمان سفر میان دو منطقه منتوگو و پینگویان در حومه پکن را به کمتر از بیست دقیقه تقلیل خواهد داد و با توجه به ترافیک شدید بزرگراه های پکن، به مراتب کمتر از زمان سفر با خودروهای شخصی میان این دو منطقه خواهد بود.
برای این خطِ قطارِ ده و نیم کیلومتری، شش ایستگاه در نظر گرفته شده است، که پس از پایان موفقیت آمیزِ تمام آزمایش ها و حصول اطمینان از امنیتِ این خط مگ لو، مورد بهره برداری عمومی قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/