قزوین؛

تحقق 94 درصدی سهم صادرات استان از اقتصاد مقاومتی

استاندار گفت : 94 درصد از سهم صادرات اقتصاد مقاومتی استان در سطح ملی محقق شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ فریدون همتی در کار گروه توسعه صادرات غیر نفتی استان افزود: سهم در نظر گرفته شده برای استان ۴۵۰ میلیون دلار است که در ۸ ماه امسال٬ ۴۰۵ میلیون دلار از آن محقق شده است.

تحقق 94 درصدی سهم صادرات استان از اقتصاد مقاومتی

استاندار هدفگذاری استان را هم ۸۰۰ میلیون دلار صادرات بیان کرد که نیمی از آن تحقق یافته است.

همتی افزود: در کنار محصولات صنعتی با صادرات محصولات کشاورزی ، صنایع دستی و بویژه فرش این میزان صادرات دست یافتنی است.

استاندار با بیان اینکه پیش از برجام صادرات فرش به آمریکا در تحریم قرار داشت افزود: پس از برجام 120 هزار دلار فرش از استان به کشورهای مختلف از جمله آمریکا صادر شده است.

*رشد 9 درصدی صادرات

رئیس سازمان صنعت٬ معدن و تجارت استان هم دراین جلسه از رشد 9 درصدی صادرات استان به نسبت مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: میزان صادرات پارسال استان در 8 ماهه ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

پرزحمت افزود: پلاستیک و نایلون های رولی٬ مواد شوینده٬ چیپس و سیب زمینی سرخ شده نیمه آماده٬ کاشی و سرامیک٬ انواع شیشه از قبیل شیشه های ساختمانی٬ ظروف شیشه ای٬ شیشه های دارویی و همچنین پارافین٬ زرین٬ تخم مرغ٬ کشمش٬ پسته٬ پریفرم٬تریلی کشنده٬ انواع مواد شیمیای٬ روغن موتور و عسل کالاهای صادراتی استان است.

وی افزود: کالاهای استان به بیش از ۵۰ کشور جهان از جمله عراق٬ ترکیه٬ افغانستان ٬پاکستان٬ آذربایجان ٬امارات٬ ایتالیا٬ ارمنستان٬ هلند و آلمان صادر شده است.

بگفته پرزحمت سهم بخش صنعت از صادرات استان٬ ۳۴۴ میلیون دلار بوده که حدود ۸۵ درصد کل صادرات استان را شامل می شود که در ۸ ماه امسال ۷۶ درصد از هدفگذاری تعیین شده استان در این حوزه محقق شده است.

پرزحمت اضافه کرد: سهم بخش کشاورزی از صادرات استان نیز ۴۰۵ میلیون دلار بوده که ۶۱ میلیون دلار٬ و حدود ۱۵ درصد کل صادرات بوده که تاکنون ۲۴ درصد آن تحقق یافته است.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت افزود: در بخش خدمات نیز بنابراعلام سازمان میراث فرهنگی استان٬ در آمد این بخش از جذب گردشگرخارجی حدود یک میلیون دلار بوده است که توانسته ۲ درصد از هدفگذاری ۵۰ میلیون دلاری را محقق کند.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان همچنین از برگزاری سه طرح ملی کشمش٬ شوینده و شیشه در سال آینده خبر داد و گفت:این طرح ها بصورت ملی و به میزبانی استان برگزار می شود .

* تحقق ۶۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: با توجه به هدفگذاری ۲۵۰ میلیون دلاری صادرات محصولات کشاورزی استان ٬ تاکنون ۶۰درصد از آن محقق شده است.

علی اکبر متقی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان افزود: در ۸ ماه امسال از ۱۳ محصول کشاورزی٬ 61 میلیون دلار محصول خام کشاورزی و 69 میلیون دلار در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی صادر شده است .

وی افزود: کشمش٬ گوجه فرنگی٬ تخم مرغ٬ پسته٬ محصولات خشکباری و صیفی جات بیشترین میزان محصولات صادراتی کشاورزی است.

متقی اضافه کرد: محصولات استان راهی بازار کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس شده اند.

*نمایشگاه اتاق بازرگانی استان در آفریقا

رییس اتاق بازرگانی استان گفت: این اتاق بهمن ماه در کنیا نمایشگاه برپا می کند.

کشاورز قاسمی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گفت : این نمایشگاه 15 تا 18 بهمن برپا و در آن خدمات فنی مهندسی٬ محصولات غذایی٬ کشاورزی٬ شوینده٬ کاشی و سرامیک عرضه می شود.

وی افزود: در این نمایشگاه به دنبال ارائه خدمات فنی و مهندسی٬ ساخت وساز٬ انبوه سازی ، پل سازی و همچنین به دنبال تولید کالا در ایران و بسته بندی آن در کنیا هستیم.

رییس اتاق بازرگانی اضافه کرد : با تشویق صادر کنندگان و سرمایه گذاران و همچنین فعال کردن گمرک و ترغیب تولید کنندگان به صادرات از گمرک استان می توان بخش صادرات را شکوفا کرد.

*پرداخت تسهیلات به صادر کنندگان

سرپرست بانک توسعه و صادرات استان از پرداخت تسهیلات به صادر کنندگان با دو درصد کمتر از
تسهیلات شورای پول و اعتبار خبر داد.

انیسی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گفت: تسهیلات شورای پول و اعتبار حداکثر با نرخ ۱۸ درصد است که این تسهیلات با اعمال تخفیفات بانک توسعه با نرخ ۱۶ درصد در اختیار صادرکنندگان استان قرار می گیرد.

انیسی افزود: تاکنون۸۲ واحد تولیدی صادراتی در استان ۲۸۵میلیون دلار صادرات داشته اند که به ۴۵واحد از آنها ٬ ۱۱۸۲ میلیون ریال تسهیلات به آنها پرداخت شده است.

وی همچنین از اختصاص خط اعتباری به روسیه و عراق برای صادرکنندگان خبر داد که آنان می توانند با مراجعه به کارگزاری های این بانک از این خط اعتباری استفاده کنند.

انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار