اصفهان؛

راه اندازی پیشرفته ‌ترین سامانه تصفیه فاضلاب صنعتی در اصفهان

پیشرفته‎ ترین سامانه تصفیه فاضلاب صنعتی فردادر نیروگاه برق شهید محمد منتظری اصفهان به بهره برداری می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، این طرح که از آن به عنوان ' انقلاب سبز در صنعت آب و فاضلاب' یاد می شود، به منظور تامین آب مصرفی نیروگاه برق شهید منتظری اصفهان با استفاده از پیشرفته ‌ترین فناوری روز دنیا فردا مورد بهره برداری قرار می گیرد.
این طرح برای نخستین بار در خاورمیانه و در سطح نیمه صنعتی اجرا می شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با ابراز خرسندی از کسب دانش فنی اجرای این طرح توسط متخصصان داخلی گفت: این طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای نخستین بار در خاورمیانه و در سطح نیمه صنعتی در نیروگاه برق شهید منتظری اصفهان مورد بهره‌ برداری قرار می‌ گیرد.
سورنا ستاری با اشاره به طرح تامین آب مصرفی نیروگاه برق شهید منتظری اصفهان، گفت: با پیگیری و حمایت ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری یکی از پیشرفته ‌ترین فناوری‌های روز دنیا برای تامین آب مصرفی نیروگاه برق شهید منتظری اصفهان از فاضلاب شاهین شهر بصورت پایلوت اجرایی شد و نتایج موفقیت آمیزی داشت.
به گفته ستاری با انجام طرح پایلوت به ظرفیت 300 متر مکعب در روز، متخصصان کشورمان به دانش فنی پیشرفته ترین سیستم تصفیه فاضلاب که در سال 2012 در انحصار هلند بود، دست یافته اند و زمینه اجرای این طرح در کشور را فراهم کردند.
وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح، بیان کرد: با توجه به توسعه مدیریت مصرف آب و اهمیت بازچرخش آن و با هدف تامین آب بخش صنعت و فضای سبز شهری از طریق بازچرخش آب از فاضلاب های صنعتی و شهری، طرح مذکور در اجرایی می شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه درحال حاضرکشور با مشکل کمبود آب مواجه است و باید ازهر گونه طرحی که به تامین آب در کشور کمک کند حمایت شود، گفت: چند سالی است که کشور با معضل کم آبی مواجه شده و بیشترین سهم آب مصرفی نیز به بخش صنعت مربوط می شود که طرح مذکور راهکاری موثر برای بازچرخش فاضلاب هایی است که از بخش صنعت تولید می شود تا از این فاضلاب ها برای آبیاری فضای سبز و استفاده مجدد در صنعت استفاده شود.
ستاری بیان کرد: این طرح می تواند در تمام استان های صنعتی که میزان تولید فاضلاب های صنعتی آنها زیاد است مورد استفاده قرار گیرد و میزان مصرف آب را در این استان ها به کمترین حد ممکن برساند.
وی همچنین با اشاره به ایجاد دانش فنی پیشرفته ترین سیستم تصفیه فاضلاب (راکتور با زیست توده گرانولی)، گفت: این طرح با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و بصورت پایلوت در تصفیه خانه شاهین شهر اصفهان نصب و راه اندازی شد.
به دلیل کمبود آب، تامین آب صنعت از طریق پساب فاضلاب در استان اصفهان از جمله راهبردهای دولت تدبیر و امید در این منطقه است.
در این زمینه استاندار اصفهان 9 آذر امسال در پنجمین جلسه مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی بر قطع ارتباط صنعت استان با آب تازه تاکید کرد و گفت: بخش صنعت باید آب مورد نیاز خود را از طریق تصفیه پساب تامین کند.
رسول زرگرپور در این جلسه که در شهرستان لنجان به میزبانی شرکت ذوب آهن برگزار شد، افزود: بخش صنعت، سیاست های دولت در ارتباط با مصرف بهینه آب و جایگزینی پساب به جای آب تازه را باید با قوت پیگیری کند.
وی، افزود: در حال حاضر فولاد مبارکه چند شهر را به سیستم تصفیه جمع آوری فاضلاب مجهز کرده و از پساب به جای آب جدید استفاده می کند و ذوب آهن نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
استاندار اصفهان با اشاره به کاهش بارندگی و بروز پدیده خسکشالی در این استان، اظهارکرد: براساس الگوی اقلیم شناسی کشور ، ۸۵ درصد خاک استان در خشکسالی شدید قرار دارد و حجم سد زاینده رود نیز کاهش یافته است.
نیروگاه سیکل ترکیبی شهید محمد منتظری در شمال شهر اصفهان و در سال 1363 تاسیس شده که یکی از نیروگاه های ایران با ظرفیت تولید ۱۶۱۶ مگاوات است.
این نیروگاه شامل هشت واحد بخار ۲۰۰ مگاواتی مدل K-300-240-2 ساخت تکنوپروم اکسپورت روسیه و ۲ واحد توربین انبساطی هشت مگاواتی در زمینی به مساحت ۲٫۲ میلیون مترمربع احداث شده است.
نیروگاه شهید منتظری اصفهان 50 درصد برق استانهای اصفهان و چهار محال و بختیاری را تامین می کند.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.