نقاشی، عکس، حجم و.... از هنرمندان مختلف در گالری ها و نگارخانه ها میزبان هنردوستان می شوند.

هنرگردی در گوشه و کنار شهر
به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛مجموعه های فرهنگی و هنری چون گالری ها، نگارخانه ها و فرهنگسراها در دومین هفته از زمستان میزبان آثار گوناگونی از ناشی و طراحی گرفته تا عکس و مجسمه می شوند.

گالری تابستان خانه هنرمندان یکی از این مجموعه ها است که با نمایشگاه "نهست" در قالب عکس و چیدمان از پنجشنبه 9دی پذیرای هنردوستان می شود.

در این نمایشگاه 24 عکس از شش عکاس؛ بابک برزویه، بهزاد استادیان، سوسن صمدی، سیاوش محسنی، احمدرضا ناطق الهی و سینا سیاوشان به نمایش در می آید. همچنین چند اثر چیدمان محیطی توسط شهرزاد اکبری در فضای گالری به اجرا در می آید.

مجموعه عکس های این نمایشگاه اشاره به نبودن هایی در محیط پیرامون دارد و مخاطب می تواند با تامل در عکس ها، مصداق این نیستی را در زندگی و پیرامون خود بیاید و نهست روایت شده در عکس را در ذهن و حتی به مرور در زندگی خود هست کند.

در بخشی از بیانه این نمایشگاه آمده است:

مسئله بودن یا نبودن و وجود یا عدم از مفاهیم بنیادی و اساسی است که از دیرباز ذهن انسان آگاه را معطوف به خود داشته و این موضوع دستمایه خلق آثاری ادبی و هنری بزرگی از گذشته تا به امروز بوده است . در هنری عکاسی نیز عکاس به دنبال ثبت واقعیات و در جستجوی حقیقت است و واقعیت جز بودن ( و نبودن ) و حقیقت جز هستی ( و نیستی ) نیست.  از این رو در نمایشگاه گروهی نهست تلاش شده است تا هنرمند با نگاهی ژرف مفهوم هستی و نیستی که بودن و نبودن در ذات آن تعریف می شود را در محیط پیرامون کشف و ثبت کند. نهست، حقیقت واقعیتی است که نیست و عکاس آن را عینیت بخشیده است.

عنوان نهست برگرفته از لیست آماری نیروهای مسلح است که اشاره به غیبت سرباز وظیفه یا نیروی کادری دارد.

گالری جرجانی

نمایشگاهی با عنوان رزولویشن از جمعه 10 دی در گالری جرجانی به نمایش گذاشته می شود.

در این مجموعه آثاری از سارا علیرضایی در قالب نقاشی وجود که وی در خصوص آن ها نوشته است: وضوح تصویر الزاما در مقوله عكاسی مطرح نیست. گاه در زندگی روزمره، تصویری كه انسان ها از خود برمی‌تابانند بسیار واضح یا به اصطلاح عكاسانه‌اش شارپ است و گاهی این تصویر زیر لایه‌ای مه‌آلود محو شده و تارنمایی می‌كند. این تغییرات در تصویر ما، حاصل سنت‌ها، فرهنگ و قوانین حاكم در جامعه یا جبر جغرافیایی است. شاید رزولوشن بالا در افكار و گفتار، روابط اجتماعی و احساسی و حتی شكل ظاهری تا دورانی بعد از كودكی قابل رؤیت است و پس از این دوره، سوژه مورد نظر چه در  لایه‌های ذهنی و چه در لایه‌های ظاهری مجبور به كم كردن رزولوشن خود و مسائل پیرامونش  است.

این نمایشگاه تا 20 دی برقرار است.

درخت ها و کلاغ ها

آثاری از رضا امیر یار محمدی در گالری ماه به نمایش درمی آید.

نقاشی- مجسمه قالب آثار این هنرمند است که برای بازدید از آن می توانید از 10 تا 25 دی به این گالری مراجعه کنید.

گالری اعتماد یک

رضا حسینی  هنرمندی است که با آثارش درقالب نقاشی از جمعه 10 دی تا 21 این ماه به گالری اعتماد یک می آید.

علی گلستانه هنرمند به نام کشورمان در خصوص آثاری وی نوشته است: اگر رضا حسینی در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در ترکیب تنش آمیز عناصرانتزاعی با عناصر بازشناختی (همچون مجسمه‌های نصفه و نیمه، انبوه مردم در حال فرار، و تل اجساد) نقاشی‌هایش را با تجربه زیست اجتماعی پیوند می‌داد، در آثار سال‌های اخیرش این تنش را در قالبی پیچیده‌تر به نمایش گذاشته است: او در این تصویرها از سویی بر قلم‌گذاری انتزاعی و وجه مادی رنگ تاکید می‌ورزد و از سویی دیگر با تکیه بر تداعی‌های فرم و رنگ، اشاره‌ای غیر مستقیم به پدیده‌های مشهود طبیعی یا انسانی دارد.

در این آبستره‌های طبیعت‌گرا قطعات دود مانند ارگانیک با بافت‌های حیوانی و سایه روشن‌های حداقل، در لبه‌هایی واضح و برنده، به سطح‌های وسیع‌تر تخت و خاکستری می‌رسند و کارزاری از نیروهای بصری را رقم می‌زنند. همزمان، حرکت پرتوان سطوح رنگی (معمولا از بالا به پایین)، هم غلتیدن بهمن، حرکت موج‌ها، توفان‌های صحرایی، و سحابی‌ها را تداعی می‌کند و هم انفجار‌های مهیب ناشی از فروافتادن بمب‌ها را. حسینی، به شیوه خود با رنگ‌گذاری برپایه الگوی جلوه‌های گوناگون ماده رنگی، عناصر و نیروهای بصری، و وجه انتزاعی و نمود طبیعی را نقاشی می‌کند. ما همچنان این تنش را به عنوان بیانی تصویری از تجربه‌ای اجتماعی معرفی می‌کنیم.

گالری شیرین

گالری شیرین از جمعه میزبان آثار دانا نهادارن می شود.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی از هنرمند مذکور با عنوان " تشنج های لذت" وجود دارد که برای بازدید از آن ها تا 22دی فرصت دارید.

نگارخانه احسان

"دوباره عشق، دوباره هوا، دوباره نفس" عنوان نمایشگاهی است که در گالری احسان برگزار می شود.

در این مجموعه آثاری از مرجان توکلی وجود دارد که در قالب اکسپرسیونیسم یا هیجان نمایی از 10 تا 15 دی به نمایش گذاشته می شوند.

گالری زیرزمین دستان

این گالری از جمعه آثار آلما سینایی را به نمایش می گذارد.

کارهای ویدئو-چاپ دستی این هنرمند با عنوان ماضی مقطع تا 21 دی قابل بازدید هستند.

نگارخانه هور

نمایشگاه نقاشی های یعقوب امدادیان از جمعه درگالری هور برپا می شود.

روبین پاکبار در خصوص این مجموعه که تا 1 بهمن برقرار است نوشته: در نقاشی یعقوب امدادیان با صراحت فرم، رنگ و وسعت فضا روبرو می‌شویم. امـدادیـان اساسا یک منظـره نگار است. اما نه در معنای متعارف آن، او طبیعت را دوست دارد، ولی صـور و ابعاد آن را در هندسـه ی خاص خود تعریف میکند. منشا رویکرد او به طبیـعت را شاید بتوان به تجربه های دیداری سالهای کودکی در چشم اندازهای اطراف تبریز دانست. جاییکه خود را ناگهان زیر آسمان روشن و پهناور و در برابر کشتزارهای گسترده تا افق می یافت.

شاید هم علاقه‌ی او به افقهای رفیع از چنین تجـربه هایی ناشی شده باشد. به هر حـال مسئله فضای باز دل مشغولی همیشگی اوست. چه در منظره هایی که از کشتزار ها یا بیابان ها کشیده است و چه در ترکیب بندیهای نیمه انتزاعی که در آنها به نشانه هایی از زمیـن و آسمان بسنده کرده است. امـدادیـان با تسلط بر وسایل تصـویری و امکانات بیانی آنها به خوبی می تواند نگرش خود به طبیعت ایران را به ما به قبولاند.

علاوه بر این ها گالری شیرین دو، فرهنگسرای ارسباران، مهروا، سایه، کبیری، مژده،ابد و ... نیز از این هفته نمایشگاه های جدیدی را برگزار می کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.