یک روزنامه آمریکایی نوشت: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، ولادیمیر پوتین احتمالا در قلب اروپا یک متحد بدست می‌آورد.

وال استریت ژورنال: احتمال بهبود روابط مسکو-پاریس پس از انتخابات ریاست‌جمهور فرانسهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: «فرانسوا فیون» و «مارین لوپن» مهم‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، هر دو از مخالفان قسم خورده تحریم‌های روسیه هستند. هدف از این تحریم‌ها، مجازات روسیه به‌دلیل الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک این کشور، [ادعای] حمایت مسکو از شورشیان در شرق اوکراین و همچنین حملات هوایی روسیه علیه مواضع [تروریست‌ها] در سوریه است. فیون و لوپن را از اینکه خواستار برقراری روابط نزدیک تر بین مسکو و پاریس شوند، باز نداشته است.

در ادامه گزارش آمده است: پیروزی هر کدام از این نامزدها در انتخابات ماه مه 2017، این تهدید را به همراه دارد که موجب بوجود آمدن شکاف در تحریم‌های اروپا بر ضد روسیه شود. این تحریم‌ها، مهم‌ترین ابزار در راهبرد اروپا برای مهار قدرتنمایی نظامی روسیه محسوب می شود.

از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، نیز خواستار گسترش روابط دوستانه تر با روسیه شده است. بنابراین، توافق در خصوص تحریم های روسیه، ممکن است فرو بپاشد.

پیروزی نامزدهای طرفدار روسیه در انتخابات فرانسه همچنین می‌تواند مخالفت اروپا با  «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، را تعدیل کند. فرانسه در زمان ریاست جمهوری «فرانسوا اولاند» خواستار کناره‌گیری اسد شده است. این موضوع، تنش‌ها با پوتین را افزایش داده است. 

فیون، نخست وزیر سابق فرانسه، مدت کوتاهی پیش از پیروزی در دور مقدماتی انتخابات حزب راست میانه فرانسه که ماه گذشته برگزار شد، به شدت از تحریم‌های روسیه انتقاد کرده بود. فیون در یک مناظره با اشاره به ممنوعیت‌های وارداتی تلافی جویانه‌ای که مسکو بر صادرات محصولات کشاورزی اروپا تحمیل کرده است، گفت: «آیا سیاست تحریم‌ها که مطلقا هیچ چیزی جز ویرانی کشاورزان فرانسوی انجام نمی‌دهد، برای فشار بر روسیه برای اینکه اشتباه دیپلماتیک انجام دهد و در همان زمان، به سمت آسیا روی بیاورد، اقدامی هوشمندانه است؟ من فکر می کنم این سیاست شکست خورده است.» 

       
 از زمانی که روسیه، در مارس 2014 کریمه را ضمیمه خاک کرد، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» برای تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا بر مسکو فشار آورده‌اند. با توجه به اینکه مرکل و اولاند به حمایت قاطع بیست و شش کشور دیگر اتحادیه اروپا نیاز داشتند، این دو نفر با وجود نگرانی‌هایی که در سراسر اروپا در خصوص زیان‌های اقتصادی ناشی از تحریم روسیه وجود داشت، توانستند پایتخت های اروپایی را در خصوص این اقدامات متحد کنند.

در حالی که تحریم‌های روسیه مخالفانی در پاریس دارد، ممکن است تحریم‌ها در ماه ژوئن که کشورهای اتحادیه اروپا برای تمدید آنها رای‌گیری می کنند منقضی شود. اگر ترامپ تصمیم بگیرد به تحریم‌های آمریکا پایان دهد که عمدتا موجب تجدید‌نظر در تحریم‌هایی می شود که اتحادیه اروپا تصویب کرده است، اروپا ممکن است برای لغو تحریم‌ها، انگیزه مضاعف داشته باشد.

از بین این دو نامزد، لوپن طرفدار سرسخت تری برای پوتین است. با وجود این، احتمال اینکه فیون رئیس جمهور شود، بیشتر است. نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد فیون، لوپن را به‌راحتی در دور دوم شکست می‌دهد. دیپلمات‌های سراسر اروپا اکنون تلاش می کنند حدس بزنند زمانی که فیون واقعا به ریاست‌جمهوری برسد، چه اقداماتی انجام می دهد. روابط با روسیه موجب برانگیختن بحث هایی داغ در فرانسه شده است.

«آلن ژوپه»، رقیب اصلی فیون، در انتخابات مقدماتی، به وی در خصوص نزدیک شدن بیش از اندازه روابط پاریس و مسکو هشدار داده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار