دبیر کانون نخبگان افغانستان از تأسیس صندوق حمایت از پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان افغانستانی در آینده نزدیک خبرداد.

دبیر کانون نخبگان افغانستان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران
«موسی حسینی» دبیر علمی فرهنگی کانون نخبگان افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره چگونگی شکل‌گیری این کانون گفت: کانون نخبگان افغانستان از سال 1384 با هدف پر کردن خلأهای موجود بین مجموعه‌های دانشجویی مهاجر و نیاز کشور افغانستان فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد.

دبیر علمی فرهنگی کانون نخبگان افغانستان اضافه کرد: پیش از این شرایط به گونه‌ای نبود که تشکل‌ها بتوانند میان دانشجویان مهاجر در ایران و پروژه‌های اشتغال در داخل افغانستان ارتباط برقرار کنند و دانشجویانی که درسشان تمام می‌شد این نگرانی را داشتند که نتوانند از تخصصی که کسب کرده‌اند در راه معاش استفاده کنند؛ به همین دلیل برخی از آنان دچار یک خلأ روانی می‌شدند، لذا سازماندهی و کم کردن این خلأها در دستور کار این کانون قرار گرفت.

* افغانستانی‌ها بزرگترین مجموعه دانشجویان خارجی در ایرانند

وی با بیان اینکه حدود 15 هزار دانشجوی افغانستانی در ایران مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: بزرگترین مجموعه دانشجویان خارجی در ایران مربوط به افغانستانی‌هاست و می‌توان با ارتباط دهی این قشر به جامعه افغانستان فرصتی را برای خدمت هم به ملت افغانستان و هم به خود دانشجویان فراهم کرد.

دبیر کانون نخبگان افغانستان با بیان اینکه نخبه تعاریف مختلفی دارد گفت: ما نخبگان را براساس شرایط جامعه مهاجر تعریف می‌کنیم و هر کسی با توجه به شرایط سخت مهاجرت توانسته به تحصیلات عالی برسد و کاری در خور ارائه تحویل دهد، از نظر ما نخبه محسوب می‌شود.

موسوی با بیان اینکه کانون نخبگان افغانستان یک تشکل دانشجویی اجتماعی برای توانمند‌سازی دانشجویان مشغول تحصیل در داخل ایران و برقرار کردن ارتباط آنان با جامعه افغانستان است، گفت: تلاش می‌کنیم فردی که به کانون می‌آید با توجه به تخصص خود بتواند با افغانستان ارتباط بگیرد و مسیر پیشرفت خود را فراهم سازد.

* تلاش برای برقراری ارتباط با بنیاد ملی نخبگان ایران

دبیر کانون نخبگان افغانستان سعی داریم ارتباط‌های خود را با بنیاد ملی نخبگان ایران نیز ارتقا دهیم، گفت: ما باید برای برقراری این ارتباط بخش‌های کاری خود را توسعه دهیم؛ چرا که کامل بودن ساختار داخلی به هدفمند شدن این ارتباطات کمک خواهد کرد. به همین دلیل اکنون در حال ساختارسازی داخل کانون هستیم تا در آینده بتوانیم ارتباطات گسترده‌ای با انجمن‌های نخبگان ایران برقرار کنیم.

* شناسایی دانش‌آموزان مهاجر نخبه قبل از ورود به دانشگاه

دبیر کانون علمی فرهنگی نخبگان افغانستان بیان داشت: جامعه هدف کانون نخبگان بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که ساماندهی دانش‌آموزان نخبه دبستانی تا قبل از دوران دانشگاه بخشی از این فعالیت‌هاست. بخش دیگر مربوط به دانشجویان در مراکز آموزش عالی می‌شود و بخش سوم را نیز فارغ‌التحصیلان تشکیل می‌دهند که برای هر کدام برنامه خاصی داریم.

موسوی با تاکید بر اینکه کار گروه مدارس به مشکلات فراروی دانش آموزان مهاجر افغانستانی با حضور کارشناسان به ارائه راهکارها می‌پردازند، گفت: یک کارگروه دیگر نیز تحت عنوان «صدای دانشجویان مهاجر» به بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان در جامعه مهاجر می‌پردازد.

* ازدواج خوب و دوام زندگی دانشجویان در دستور کار کانون نخبگان

وی اضافه کرد: یک کارگروه هم پیرامون مسائل ازدواج جوانان و دانشجویان فعالیت می‌کند. چرا که در شرایط فعلی که جامعه صنعتی و مدرن شده یک انتخاب خوب برای تداوم زندگی و جلوگیری از افزایش آمار طلاق در میان جوانان افغانستانی بسیار مهم است.

موسوی کارگروه روانشناسی و کمیته پزشکی را از دیگر بخش‌های کانون نخبگان افغانستان عنوان کرد که در آن متخصصان در مقوله آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش عمومی به جامعه مهاجر فعالیت می‌کنند.

* کانون نخبگان افغانستان نیازمند تأمین منابع مالی

دبیر کانون نخبگان افغانستان فعالیت‌ تشکل‌های دانشجویی نیازمند ساختارهای قانونی هستند که ضوابط آن بسیار زمان‌بر است، تصریح کرد: یکی دیگر از موانعی که بر سر راه کانون قرار دارد، مشکلات مالی است که برای برگزاری برنامه‌های مد نظرمان نیازمند تأمین منابع هستیم.

وی با ابراز تأسف از این مسأله که برخی دانشجویان نخبه افغانستانی به لحاظ شرایط بد اقتصادی‌ مجبور به ترک تحصیل می‌شوند، تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات بر سر راه دانشجویان برقراری ارتباط آنان با داخل افغانستان است و ما نیز با مشکلات بعضا بروکراسی در داخل افغانستان و ایران دست به گریبانیم.

* تأسیس صندوق حمایت از پروژه‌های دانشجویان

موسوی در ادامه از تأسیس صندوقی درآینده نزدیک خبرداد که با تأسیس آن نخبگانی که در مسیر تحصیل و پروژه‌هایشان دچار مشکل مالی هستند حمایت می‌شوند و خاطرنشان کرد: بعضی پروژه‌های دانشجویان که قرارست در افغانستان اجرا شود به علت نبود پشتوانه مالی به شکل محدود و مختصر در ایران اجرا می‌شوند و اگر ما بتوانیم این پایان نامه‌ها را هدفمند کنیم و برایشان پشتوانه‌های مالی ایجاد کنیم برای جامعه افغانستان مؤثر خواهند بود از طرفی فرد نخبه نیز با ورود به جامعه افغانستان بیشتر می‌تواند آینده شغلی خود را تضمین کند.

دبیر کانون نخبگان افغانستان تأکید کرد: این صندوق می‌تواند از این پایان‌نامه‌ها، پروژه‌ها و همچنین رفت و آمدهایی که دانشجویان برای سنجیدن شرایط کار به افغانستان انجام می‌دهند حمایت کند.

موسوی با ابراز خرسندی از تغییر رویکرد جامعه و رسانه‌های ایران نسبت به مهاجرین افغانستانی خاطرنشان کرد: پیش از این چنین بود که ساختارها برای مهاجر بسیار دارای محدودیت باشد، اما اکنون هدف جامعه و مسئولان ایرانی کمک به رشد جامعه مهاجر است که امیدواریم این مسیر هرچه پویاتر ادامه یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار