به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) در شهرک آزمایش برگزار شد، اظهار داشت: در 8 ماهه نخست سال جاری، تعداد 236 تن کمتر در مقایسه با سال گذشته در تصادفات کشته شدند.
وی افزود: براساس آمارها در سال 84، 27 هزار و 700 تن در تصادفات کشته شدند که این عدد در پایان سال 94 به 16 هزار و 586 تن رسیده است.
رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: سه عامل جاده، ایمنی خودرو و رفتار راننده نقش مهمی را در وقوع تصادفات دارند.
سردار مهری ا اذعان کرد: مهمترین طرحی که در حال اجراست، طرح ترافیکی زمستانه است که تاکنون شاهد کاهش تلفات و اثرگذاری طرح بودیم، این طرح تا 20 اسفند ادامه دارد و بنا به شرایط جوی آن زمان، امکان تمدید این طرح وجود دارد.
وی افزود: عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم، 71 درصد علل تصادفات جرحی و فوتی را شامل می شود.
* 48 درصد اتوبوسها و 5 درصد تاکسیهای شهر تهران در سن فرسودگی قرار دارند
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: طی مصوبه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت تردد وسائل نقلیه فرسوده در 8 کلانشهر کشور، از این پس تردد خودروهایی که در سن فرسودگی قرار دارند در کلانشهرهای تهران، اصفهان، تبریز، کرج، شیراز، اهواز و اراک ممنوع است و باید این خودروها از این 8 کلانشهر خارج شوند.
سردار مهری تصریح کرد: 48 درصد اتوبوس ها و 5 درصد تاکسی های شهر تهران در سن فرسودگی قرار دارند و پلیس با توجه به این مصوبه تمام وسائل نقلیه را در هر 24 ساعت، 50 هزار تومان جریمه خواهد کرد.
وی افزود: خودروهایی که در سن فرسودگی قرار دارند، به زودی با نصب دوربین هایی به شکل سیستمی اعمال قانون می شوند.
رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد: در این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس های درون شهری 10 سال، برون شهری 12 سال، مینی بوس 10 سال، میدل باس 12 سال، تاکسی 10 سال، خودروهای شخصی 20 سال، کامیون و کشنده 20 سال، موتور 8 سال و وانت 15 سال است.
سردار مهری تصریح کرد: با توجه به این که آمریکا دست از تحریم ملت ایران بر نداشته است، ما نیز تا زمانی که دولت یک تصمیم نهایی نگیرد، خودروهایی که ساخت آمریکا هستند و یا برند آمریکایی دارند را شماره گذاری نخواهیم کرد.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بیشترین تصادفات بین خودروهای سواری و موتورسیکلت بوده است و از این بین در 55 درصد تصادفات خودروهای سواری و 31 درصد تصادفات موتورسیکلتها نقش دارند، همچنین 21 درصد جان باختگان عابران پیاده و 26 درصد موتورسواران و ترک نشینان بوده است، اما در شهرها 82 درصد کسانی که جان خود را از دست میدهند، موتورسوار و عابرپیاده بودند.
وی در ادامه بیان کرد: در 9 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شمارهگذاری خودروها 40 درصد افزایش داشته است که از 951 هزار و 820 دستگاه، 46 هزار دستگاه خودروهای وارداتی بودند که تعداد خودروهای وارداتی 13 درصد رشد و خودروهای داخلی بیش از 40 درصد افزایش یافته است.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: 1 درصد گواهینامههای جدیدالصدور کاهش یافته است، همچنین 36 میلیون گواهینامه تاکنون صادر شده است، اما تنها 25 میلیون گواهینامه فعال در کشور داریم.
سردار مهری گفت: از این پس برای آن دسته از متقاضیانی که به دنبال اخذ گواهینامه پایه سوم هستند، محدودیتهایی را از ماه آینده اجرایی میکنیم که طبق آن کسانی که از این پس گواهینامه پایه سوم دریافت میکنند تا سه ماه حق رانندگی به تنهایی را ندارند و باید یک نفر که گواهینامه پایه یک یا دو دارد، همراه فرد باشد، همچنین این افراد از ساعت 12 شب تا 5 صبح حق رانندگی ندارند و از رانندگی در خارج از شهر تا یک سال منع خواهند شد، البته به جز معابر بزرگراهی بین شهرها که آن هم ساعت معینی دارد، ضمن این که رانندگانی که از این پس گواهینامه پایه سوم اخذ میکنند، به مدت یک سال باید تابلوی احتیاط به راننده مبتدی را در قسمت جلو و عقب شیشه نصب کنند.
وی در ادامه افزود: در صورتی که بنا به دلایلی گواهینامه متقاضیان جدید ابطال شود، باید 24 ساعت کلاس عملی و 16 ساعت کلاسهای تئوری را طی کنند و پس از دریافت گواهی، گواهینامه راننده متخلف تحویل داده خواهد شد، البته برای موتورسیکلت سواران هم محدودیتهای جدیدی پیش بینی شده که از این پس متقاضیانی که اقدام به اخذ گواهینامه موتورسیکلت میکنند، حق استفاده از موتورسیکلت بیش از 125 سی سی را ندارند و از ساعت 10 شب تا 5 صبح منع رانندگی برای موتورسواران پیش بینی شده است، حتی این افراد حق تردد در خارج از شهر را ندارند و صرفاً مجاز به تردد تا 25 کیلومتری شهرها هستند.
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه عنوان کرد: 700 تا 800 دستگاه دوربین برای کنترل تخلفات تا پایان سال در جادهها نصب خواهد شد.
سردار مهری بیان کرد: در 50 درصد تصادفات فوتی، مقصر راننده و 50 درصد دیگر عوامل دیگر مقصر شمرده میشوند.
وی افزود: ترافیک این روزهای پایتخت به عوامل متعددی همچون افزایش خودروها، کوتاهتر شدن روزها و شرایط جوی بستگی دارد، ضمن این که ترافیک تهران یک موضوع چند وجهی است، برای حل این مشکل باید همه دستگاهها به کار آیند، همچنین تمرکز حمل و نقل عمومی باید در بازسازی وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوسها باشد که بخش عمده ای از وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده را شامل میشوند، حتی باید وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد، متأسفانه اغلب کارکنان از وسایل نقلیه شخصی خود به جای سرویس ادارات استفاده میکنند.
رئیس پلیس راهور ناجا در پایان گفت: برابر قانون، پلیس مدارکی که صادر میکند تحت عنوان سند مالکیت خودرو جنبه قانونی دارد و مسئولیت صدور مالکیت خودرو و صدور گواهینامه با قانون و پلیس است که در این کمیسیون از سوی نمایندگان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد و املاک هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است و کاری که پلیس اکنون انجام میدهد، بر اساس قوانین و مقررات بوده و اجباری هم برای مراجعه به دفترخانهها نیست.
انتهای پیام /
من یکسال پیش برای گواهینامه موتور ثبت نام کردم ولی به دلیل یکسری مشکلات قادر به گرفتن و حتی به اموزشگاه نبودم برم...
فقط کلاس های یه هفته اولش رو رفتم امتحانم تا حالا ندادم یکسال ازش گذشته ایا هنوز میتونم یا با ید مجددا ثبت نام کنم...؟؟؟؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.