شاعر طنز باید حرف دل مردم را بزند و در این راستا پیدا كردن سوژه‌ها و واژه‌هایی كه مخاطبان شعر نیز با آن‌ها درگیر باشند، دست خود شاعر است.

شاعر طنز باید حرف دل مردم را بزند
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ شعبانی شاعر و طنزپرداز پیشكسوت كشور با تاكید بر اهمیت سوژه‌یابی در طنز اظهار كرد: پیدا كردن سوژه طنز كار بسیار دشواری ست. اشعار طنز باید به گونه‌ای باشد كه هم مخاطب را بخنداند، هم بهره مند كند و هم این كه دلش را خنك كند.
 
وی افزود: شاعر طنز باید حرف دل مردم را بزند و در این راستا پیدا كردن سوژه‌ها و واژه‌هایی كه مخاطبان شعر نیز با آن‌ها درگیر باشند، دست خود شاعر است و باید موضوعات را پیدا كند و با ذوق ورزی آن‌ها را تبدیل به شعر طنز كند.
 
شعبانی (بانی) همچنین گفت: شاعران طنزپردازی كه نمی‌توانند مخاطب را بخندانند، خشك هستند و در واقع این ضعف را با تحلیل‌هایی همچون این كه رسالت طنز خنداندن مخاطب نیست، می پوشانند. البته پیامی كه شاعر طنزپرداز ارائه می‌دهد هم باید خوب باشد.
 
این شاعر پیشكسوت خاطرنشان كرد: به تازگی كمرم را عمل جراحی كرده‌ام و در این باره شعری سروده‌ام كه به این شرح است: «خدایا پیكری تب دار دارم /  تنی آلوده و بیمار دارم / خدایا درد پشتم را دوا كن / كه حالا حالاها باهاش كار دارم».
 
وی همچنین در پایان سخنانش از در دست چاپ بودن مجموعه شعر طنز تازه‌اش خبر داد و گفت: این مجموعه را پسرم به دست ناشر سپرده و به همین دلیل هنوز اطلاع ندارم توسط كدام نشر به چاپ رسیده است.
 
گفتنی‌ است نهمین جشنواره طنز سوره با هدف كشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان كوتاه، مقالات پژوهشی، عكس، كاریكاتور و استندآپ كمدی (مكتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد، 25 و 26 دی‌ماه 95 برگزار می‌شود.



انتهای پیام/



برچسب ها: علی شعبانی ، شاعر ، شعر طنز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.