مَثَل علم بهتر است یا ثروت،از سئوالاتی است که بسیاری از اقشار و گروه ها و افراد جامعه آن را به کَرات شنیده اند و بخش قابل توجهی از بدنه اجتماعی جامعه نیز در دوران تحصیل با نگارش انشا به آن پرداخته اند،موضوعی که در شرایط فعلی بخش قابل توجهی از جامعه،به غلبه و چَربِشِ ثروت بر علم معتقد هستند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مَثَل علم بهتر است یا ثروت، از عباراتی است که به کرات در نظام آموزشی و رسانه های جمعی مکتوب و مجازی مطرح شده و در دو سطح عوام و کارشناسان نیز به آن پاسخ داده شده است.
به واقع، مجادله میان برتری اندیشه و علم و اندخته های مالی، از موضوعاتی است که نسل جوان جامعه به دفعات آن را استماع کرده و البته در مقام پاسخگویی، بر برتری ثروت تاکید می کند.
اگر چه آمار دقیقی از میزان اعتقاد و باور افراد به غلبه مسائل مالی و ثروت بر علم و دانش و جود ندارد،اما با یک بررسی و تحقیق میدانی، به روشنی پی می بریم که بخش قابل توجهی از افراد جامعه،معتقدند،ثروت و برخورداری از آن، شرطی اصلی و اساسی موفقیت در شرایط کنونی به شمار میرود.
منصور حاجی بابایی،استاد دانشگاه در گفتگو با
خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دوگانه علم و ثروت اظهار داشت: به واقع باید گفت هم علم بهتر است و هم ثروت، و کسر هر کدام از مولفه های مذکور،زندگی و حیات اجتماعی را با نارسایی هایی مواجه می سازد.
وی افزود: در صورت انتخاب رشته مورد نیاز جامعه، قطعا تحصیلات، مولد ثروت نیز خواهد بود و امروز بخش قابل توجهی از مشکلات اشتغال جامعه،معطوف به تحصیل در رشته هایی می شود که اشباع شده اند و ظرفیت چندانی برای پذیرش آن و جود ندارد.
حاجی بابابی عنوان کرد:یکی از چالش های کنونی جامعه،معطوف به این و اقعیت تلخ می شود که متاسفانه قضاوت اجتماعی در خصوص افراد بر مبنای رشته تحصیلی آنها انجام می پذیرد.
این استاد دانشگاه گفت:در جوامع توسعه یافته،مهم نقش افراد در پیشبرد اهداف جامعه است و ملاک عمل برای ارزیابی صرفا به مولفه های ظاهری خلاصه نمی شود و یا حداقل اینکه به آن میزانی که در جامعه ایرانی به ظواهر توجه می شود،در جوامع توسعه یافته،چنین مولفه هایی مد نظر قرار نمی گیرد.
وی افزود:همین ذهنیت نادرست باعث می شود،جوانان متقاضی ادامه تحصیل در مقاطع عالی دانشگاهی،قضاوت عمومی را در انتخاب رشته مد نظر قرار دهند و با توجه کمتر به نیاز جامعه،صرفا در صدد تامین پرستیژ و جایگاه اجتماعی می باشند،در صورتی که این موضوع نه تنها کشور را با هزینه های سنگینی مواجه می سازد،بلکه باعث ناکارآمد نیروی انسانی و کاهش نقش آفرینی نیروهای تحصیل کرده نیز می شود.
حاجی بابایی عنوان کرد:به واقع،برخی رشته های دانشگاهی،علیرغم بی نام و نشان بودن،اما از کار آمدی و خروجی بسیار سازنده ای برخوردار هستند.
وی در تشریح رشته هایی که در صورت انتخاب از سوی متقاضیان تحصیل،از بازار کاری تضمین شده تری(حداقل در شرایط موجود)برخورادرند،عنوان کرد:آشپزی،هتلداری،کودک یاری،بهداشت مواد غذایی،تولید نان،طراحی دوخت و...از نمونه رشته هایی است که انتخاب آن،ضریب دستیابی و حصول موفقیت بالاتری را در مقایسه با رشته ها و عناوین پرطمطراق اما فاقد کارآیی در پی خواهد داشت.
*شایسته سالاری، از تسریع فرآیند توسعه تا بهبود وضعیت اشتغال
ناهید رضایی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با
خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،ضمن تایید نقش سازنده انتخاب رشته مبتنی بر نیاز جامعه در برخورداری از اشتغالی مناسب گفت: در کنار این مولفه اساسی که هیچگونه شک و شبهه ای در نقش و تاثیر آن در موفقیت متقاضیان عرصه اشتغال وجود ندارد،اما شایسته سالاری و تلاش برای ارتقا و تقویت هر چه بیشتر آن در انتصاب ها و بکارگیری افراد در پست ها و مشاغل دولتی و غیر دولتی،نیز از ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود:قطعا هر آنچه برای حصول این امر تلاش بیشتری شود،انگیزه نقش آفرینی مثبت در فضایی سالم و رقابتی نیز تقویت خواهد شد که خروجی آن در توسعه،پیشرفت و بالندگی مضاعف و فزاینده جامعه مثمر ثمر خواهد بود.
رضایی گفت:فرهنگ سازی و آموزش لازم برای حصول نگاه منطقی به نیازهای جامعه و لزوم تامین نگرش اجتماعی مثبت در قضاوت ها بر اساس کارآمدی و نقش آفرینی افراد در پیشبرد امور جامعه و پرهیز از قضاوت های سطحی و ظاهری از دیگر اولویت هایی است که با تحقق آن،ملاحظات جوانان و نوجوانان متقاضی تحصیل در دانشگاه به نحو منطقی و معقولانه تری(متناسب با نیازهای جامعه)لحاظ می شود.
فریده مظفری،یکی از کارشناسان مراکز کاریابی فعال در استان تهران در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،ضمن انتقاد از برخی ذهنیت ها در میان جوانان و خانوارها مبنی بر لزوم اشتغال در مراکز و دستگاه های دولتی گفت:امروزه در کشورهای توسعه یافته،کمترین میل و رغبت به فعالیت در مشاغل دولتی مشاهده می شود و به واقع بخش قابل توجهی از اقشار و گروه های اجتماعی تلاش می کنند در مشاغل غیر دولتی به فعالیت بپردازند.
وی افزود:البته حصول چنین امری نیازمند تامین پیش نیازهای خاص به خود است که بخشی از آن منوط به تضمین ثبات شغلی،فرهنگ سازی در جامعه و آگاهی بخشی هر چه بیشتر در القاء واقع بینانه این ذهنیت که موفقیت اقتصادی یا اجتماعی فرد،صرفا به فعالیت در مراکز دولتی خلاصه نمی شود و مضافا بر آن بستر سازی برای جذب و مشارکت سرمایه های بخش خصوصی،از ضروریاتی است که با اتکای به آن،بخش قابل توجهی از نارسایی های مرتبط با حوزه اشتغال مرتفع خواهد شد.
مظفری در خاتمه یادآور شد:خروجی سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی به تولید و افزایش فرصت های شغلی منتهی می شود که ثمره آن در ابعاد و عرصه های گوناگون همچون کاهش آسیب های اجتماعی و تنش های روحی و روانی در میان جوانان،رونق و شکوفایی هر چه بیشتر جامعه از حیث اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و حتی سیاسی ملموس و برجسته خواهد بود.
انتهای پیام/
علم و ثروت قابل قیاس با هم نیستن مث اینه که بپرسی شرافتتو چند میفروشی
ولی درکنار ثروت علم هم باید باشد
بقیش اضافیه
دانش از مال دنيا بهتر است زيرا دانش نگهبان توست ولى مال را تو بايد نگهبانى كنى؛ مال دنيا با بخشش كاسته مي شود ولى دانش بر اثر بخشش رشد و فزونى مى يابد؛ و آنچه با مال دنيا ساخته و پرداخته شده و بدست آمده با تمام شدن مال از بين مي رود.
کامل فرموده حضرت را در حکمت 147 حتما مطالعه فرمایید.موفق باشید
علم اگه در معنای واقعیش پیاده میشد، حالا اینقد فارغ التحصیل بیکار تو کشور نداشتیم و چشمشون به مسئولان نبود.
ثروت همه چيز رو به زانو درمياره حتي علم..حتي تفاهم.الان پول نداشته باشي کسي بهت نميگه سلام.پول داشته باشي سيکلم باشي بهت ميگن مهندس.
اون معلمي که مارو مجبور ميکرد علم رو قبول کنيم الان بايد جوابگو باشه.دير افتاديم دنبال ثروت ولي بازم ماهي رو هروقت از آب بگيري تازست.
من خودم ۴ ساله دانشجوان. به خدا هم کلاسیام.صبح تا شب بیرونن. شبم تا صبح تو اینترنت. اگرم معدل خوبی دارن در حد, جز استاده نه بیشتر .
دوم ثروت
سوم ثروت
حالا شاید چهارم عــــــللللل...... نه! چهارمم همون ثروت
اصلا فقط ثروت