رئیس جمهور تونس با اشاره به روابط دیپلماتیک کشورش با سوریه، حضور بشار اسد را مشکل این کشور ندانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روزنامه الشروق تونس، الباجی قائد سبسی، رئیس جمهور تونس، گفت: مشکل سوریه در شرایط کنونی ریاست بشار اسد نیست، بلکه مشکل اصلی این کشور احیای نقش منطقه‌ای و بین‌المللی آن است.

وی در مصاحبه با روزنامه الشروق تونس تصریح کرد: تونس با سوریه روابط دیپلماتیک دارد و کنسولگری تونس در دمشق فعال است.

رئیس جمهور تونس گفت: به عقیده من مهم این است که ما از جنبه مذهبی و قومی با سوریه تعامل نداشته باشیم، اما نباید فراموش کنیم که سوریه در رویارویی با اسرائیل نقش داشته است.

وی افزود: در هر صورت، آنچه که ما امروزه خواهان آن هستیم این است که سوریه از تنگنای بحران کنونی خارج شود و وضعیت آن بهبود یابد.

سبسی در پاسخ به این پرسش که آیا رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور  مهندس "محمد زواری"، متخصص ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، دست داشته یا خیر، گفت: شبهاتی در اینباره وجود دارد اما مسئله ای که در این حادثه ثابت شده ، دست داشتن عوامل خارجی در روند ترور وی است. هم اکنون دلیل قانع کننده‌ای مبنی بر دست داشتن اسرائیل در این حادثه وجود ندارد. ما پیگیر پرنده وی هستیم و اگر دلایلی مبنی بر این دخالت پیدا کنیم بدون شک پرونده را به سازمان ملل ارجاع می دهیم.

وی درباره برگزاری نشست سه جانبه سران تونس، مصر و الجزائر و گفتگو درباره حل بحران لیبی گفت: تاکنون تصمیم قطعی برای برگزاری این نشست اتخاذ نشده است، اما آنچه در ابتدا مهم است آمادگی و تمایل لیبی برای حل بحران کشورش است.

رئیس جمهور تونس افزود: مشکل کنونی لیبی این است که این حکومت به گروه های شبه نظامی مسلحی تبدیل شده است که هر یک می پندارند خود حکومت رسمی هستند و این بزرگترین مشکل ما در تعامل با این کشور است.

وی در ادامه گفت: 500 کیلومتر از مرز مشترک ما با لیبی باز است و تاکنون خسارات و مشکلات بسیاری به علت بستن بخشی از مرزها و تلاش تروریست های تونسی برای نفوذ به کشور متحمل شده‌ایم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار