شهرکرد؛

مال کَنون عشایر بختیاری ثبت ملی شد

کوچ عشایر بختیاری با عنوان «مال کَنون» در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شد
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: کوچ عشایر بختیاری استان با عنوان «مال کَنون» در 2 گروه عادت و رسوم اجتماعی و آیین ها و جشن ها، 6 دی ماه جاری و به عنوان یک اثر میراث ناملموس، به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد. 

بهمن عسگری افزود: قوم بختیاری از 2 ایل اصلی چهار لنگ و هفت لنگ تشکیل شده که با وجود یک جانشین شدن بخش اعظم طوایف این قوم، هنوز کوچ تاریخی آنان در استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان و بخش هایی از استان های اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویر احمد جریان دارد.

وی با بیان واگذاری بررسی این پرونده از سوی سازمان مرکزی به سه استان چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان اضافه کرد: پس از تهیه پرونده و بررسی های کارشناسی انجام شده از سال 93 در چهارمحال و بختیاری و ارسال به اداره کل ثبت آثار سازمان، نهایتاً به نام این استان ثبت ملی شد.

به گفته عسگری؛ در همین تاریخ و بر اساس مصوبه شورای عالی سیاستگذاری ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «فنون تهیه سیاه چادر (بُهون)»، «فنون ساخت شیر سنگی» و «آیین شاهنامه خوانی» استان چهارمحال و بختیاری نیز به عنوان 3 میراث ناملموس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

استان چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس دومین استان عشایر نشین کشور است.

جمعیت عشایری این استان، حدود 62.10 درصد جمعیت عشایری کشور و 5.10 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار