یک مقام انگلیسی در مصاحبه‌ای اظهار کرد تعدادی از دیپلمات های این کشور به صورت مخفیانه در تلاش برای توقف برکسیت هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: دیپلمات های انگلیسی در بروکسل مخفیانه در تلاش برای مذاکره به منظور بازگرداندن این کشور به اتحادیه اروپا هستند. این در حالی است که "ایوان راجرز" به عنوان سفیر انگلیس در اتحادیه اروپا روز سه شنبه استعفا کرد.

در این گزارش به قلم تام بچلر آمده است: یک وزیر سابق کابینه انگلیس ادعا کرده است دیپلمات های انگلیسی به طور مخفیانه در تلاش برای مذاکره به منظور بازگرداندن انگلیس به اتحادیه اروپا می باشند. "پیتر لیلی" گفت مقاماتی که وظیفه شان مذاکره برای چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست، ممکن است در واقع در تلاش برای حفظ این کشور در بلوک بیست و هشت عضوی اتحادیه اروپا باشند.

لیلی در بحبوجه استعفای ایوان راجرز به عنوان سفیر انگلیس در اتحادیه اروپا، در اظهاراتی تأکید کرد:‌ «بسیاری از دیپلمات ها و مقامات اتحادیه اروپا در واقع در تلاش برای مذاکره به منظور یافتن راهی برای بازگرداندن (انگلیس) هستند تا آن که بخواهند روند خروج ما را از این اتحادیه تنظیم کنند.»

او در گفتگو با رادیو بی بی سی و با متهم کردن ایوان به «طور دیگر نشان دادن اوضاع» گفت: «چرا او این دوره را طولانی می کند،‌ نامه هزار و چهارصد کلمه ای می نویسد که نیمی از آن همانند روزمه است. این کار من است. من شخص باهوشی هستم و این موضوع را درک می کنم. نیم دیگر نامه به نظر می رسد حاوی مطالب مبتنی بر تحقیر است و احتمالا سطحی از عدم  تفاهم بین او و وزرا وجود دارد یا در واقع نوعی نگرانی در ارتباط با فعالیت وزرا وجود دارد. داشتن فردی در یک تیم که در واقع به ترک (اتحادیه اروپا) متعهد نیست، عجیب است.» 

او افزود:‌ «و این احساس وجود دارد که بسیاری از دیپلمات ها، مقامات اتحادیه اروپا در واقع در تلاش برای مذاکره برای یافتن راهی برای بازگشت به این اتحادیه هستند تا آن که بخواهند به خارج کردن ما از آن متعهد باشند. »

لیلی خاطرنشان کرد اگر انگلیس نتواند به توافقی خوب دست یابد، فرد جایگزین سفیر باید از مذاکرات «کنار بکشد.»

او افزود: «این احتمال وجود دارد که اصلا هیچ گونه توافق نامه تجاری در کار نباشد. و ما باید برای کنار کشیدن از این روند آماده شویم. و ما باید فردی را داشته باشیم که برای کنار کشیدن از این روند به اندازه کافی سخت گیر باشد.»

او همچنین گفت: «مطمئن نیستم افراد زیادی در وزارت امور خارجه این رویکرد را داشته باشند که در صورت عدم دست یابی به یک توافق، آماده کنار کشیدن از مذاکرات هستند.»

او تصریح کرد:‌ «و تنها در صورتی که ما فردی را در اختیار داشته باشیم که رویکرد سخت گیرانه دارد، می توانیم بگوییم احتمال دست یابی به بهترین توافق ممکن وجود دارد. در غیر این صورت، ما به سریع ترین توافق ممکن که انگلیس بدان نیاز دارد، دست نخواهیم یافت.»

اقدام عجیب ایوان راجرز پس از آن انجام شد که او با هشدار دادن به دولت در این باره که نهایی شدن توافق نامه تجاری مربوط به دوران پس از خروج از برکسیت یک دهه به طول خواهد انجامید، سبب بروز جنجال شد.

دفتر نخست وزیری انگلیس تلاش کرد موضوع استعفای راجرز را کم اهمیت جلوه دهد و گفت او تنها «چند ماه زودتر» سمتش را ترک کرد، اما مقامات مخالف اعلام کردند اوضاع «هشدار دهنده» است.

یک سخنگوی دولت گفت: «ایوان راجرز چند ماه زودتر به عنوان نماینده دایم انگلیس در اتحادیه اروپا استعفا کرد.»

او همچنین گفت:‌ «ایوان راجرز اکنون این تصمیم را گرفت تا بتوان جانشینش را قبل از آن که انگلیس موضوع ماده پنجاه را قبل از پایان ماه مارس مطرح کند، منصوب کرد. ما از اقدامات و تعهد او طی سه سال گذشته سپاسگزاریم.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار