وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم توجه به فرهنگ و ادبیات بومی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در همایش ملی نیما، زبان و شعر طبری در دانشگاه آزاد نور گفت: نیما یوشیج پدر شعر نو ایران، در شکوفایی زبان و فرهنگ طبری، نقش بسزایی داشت.

وی افزود : نیما با سرودن اشعار طبری در مجموعه دیوان روجا و ضرب المثل های مازندرانی ، آیین ها و فرهنگ طبری را شکوفا ساخت که همه نشان از دلدادگی نیما به زبان مادری اش دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: نیما با اشعارش ، مردم زمان خود را بیدار کرد تا حق خود را از اربابان زمانه بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : مازندران از دیرباز دارای فرهنگ غنی و نویسندگان ، شاعران و فرهیختگان زیادی بود که هر کدام به نوعی فرهنگ خود را به دنیا معرفی کردند و دیوان اشعار امیر پازواری نیز نمونه ای از این نوع است.

 صالحی امیری با اشاره به اینکه این همایش پیام روشنی دارد افزود : مازندران دیار علویان و دیار فرهنگیان است و علاقه دیرین مردم این سرزمین به اهل بیت ، روحانیت ، دیانت و تمدن ، نشان از فرهنگ والای مردم این سرزمین دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : با تدبیر رهبری ، تلاش دولت و اقتدار نیروهای مسلح ، ایران به قدرتی بزرگ در منطقه و دنیا تبدیل شده که همه کشورها به دنبال ارتباط بیشتر با کشورمان هستند.

صالحی امیری افزود : در یکسال گذشته حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران انجام شد و این نشان دهنده آن است که دنیا به دنبال قرارداد تفاهم همکاری با کشور ماست.

وی گفت: اگر امریکا نقض برجام کند اروپا به دنبال ارتباط بیشتر با ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنهایی که دولت را مورد تهاجم قرار می دهند بدانند که دولت منتخب مردم است و اگر دولت را مقابل نظام بدانند دچار انحراف تحلیل شده اند.

صالحی امیری افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه منابع انسانی داریم تا بتوانیم بستر فرهنگی را شکل بدهیم.

وی با اشاره به اینکه دوران انگ زنی،تهمت و شایعه به سر آمده و امروز دوران معرفت جویی و اخلاق مداری است افزود : ذخایر فرهنگی کشور ، بیشتر از ذخایر نفتی است بنابراین توسعه را باید در بستر فرهنگی آغاز کنیم .

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج در ۲۱ آبان ۱۲۷۴ در دهکده یوش، از بخش بلده توابع شهرستان نور استان مازندران به دنیا آمد و در ۱۳ دی ۱۳۳۸ در شمیران تهران از دنیا رفت. نیما یوشیج از شاعران به نام معاصر ایران و ملقب به پدر شعر نوی فارسی است. همایش یک روزه ملی نیما ، زبان و شعر طبری با گرامیداشت سالروز وفات نیما برگزار شد که 22 مقاله به زبان طبری به دبیرخانه این همایش ارسال شد که 8 اثر برگزیده و از صاحبان آنها قدردانی می شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.