رییس سازمان نظام پزشکی گفت: مداخله دولت در تعیین تعرفه‌ها نه تنها بازتاب و نتایج مثبتی نداشته بلکه سبب شکل‌گیری تعرفه های غیر رسمی و دلزدگی در جامعه پزشکی شده است.


علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: تاخیر و تعلل در اعلام تعرفه ها یکی از مشکلات فساد برانگیزی بود که ما در سال های گذشته با آن مواجه بودیم و متاسفانه زمانی این مسئله ایجاد شد که تعرفه را از سازمان نظام پزشکی سلب کردیم و در داخل شورای عالی بیمه به تصویب هیات وزیران رساندیم.

وی ادامه داد: این دور از شان وزیران است که مثلا بخواهند درباره آزمایش ادرار ساده، اظهار نظر کنند و باید برای قیمت گذاری یک آزمایش ساده وزیران کشور دور هم بنشینند. هیئت وزیران و دولت باید در حوزه‌های کلان کشور و سیاست گذاری‌های کلی ورود کنند. بررسی و مطالعات تطبیقی ما نشان می دهد که اساسا دولت ها در زمینه های بسیار کوچک که در شان دولت نیست، وارد نمی شوند.

رییس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: متاسفانه از زمانی که تعرفه ها از نظام پزشکی سلب شد در بخش خصوصی و دولت مشکلات متعدد ایجاد شد به طوری که نهادهای مختلفی در تعرفه اظهار نظر می کنند و در واقع کار ما را پیچیده می کنند. این امر باعث شده تعلل و تاخیر افزایش پیدا کند و اساسا رسیدن به قیمت واقعی تعرفه ها با مشکل مواجه شود.

زالی تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد که سلب اخیار تعرفه گذاری از سازمان نظام پزشکی هیچ دستاوردی نداشته و وجود و مداخله دولت در تعیین تعرفه ها نه تنها بازتاب و نتایج مثبتی در بر ندارد بلکه با ایجاد تشتت، تاخیر و تعلل در نظام تعرفه ای، سبب شکلگیری تعرفه های غیر رسمی، دلزدگی و یاس در جامعه پزشکی و ورشکستگی بخش های خصوصی شده است.

وی تاکید کرد: امیدوار هستیم که با نامه ای که به مجلس فرستاده شد، مجددا این حق قانونی به سازمان نظام پزشکی بازگردد. کارنامه ما در تعیین تعرفه ها در سال های گذشته حاکی از این است که در تمام طول سالیانی که نظام پزشکی تعرفه ها را در اختیار خود داشت تقریبا تعرفه ها از یک رشد منطقی و متوازن برخوردار بود.

رییس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: امروز شاهد این هستیم که تقریبا تمام گروه های مختلف پزشکی از مکانیسم تعرفه گذاری ناراضی هستند. اگر نتیجه کاری این باشد که بالاجبار عددی را به بخش خصوصی تحمیل کنیم و نظر کسی تامین نشود، این روش اداره مناسب نیست و اینکه فکر کنیم با تحمیل یک عدد غیر منطقی می توانیم به بقای با کیفیت رشته های مختلف پزشکی کمک کنیم، حرف موهومی است.

زالی اضافه کرد: در حال حاضر فشاری که به بخش خصوصی در زمینه تعرفه ها وارد می کنند، اجازه نمی دهد که منطق حاکم بر اقتصاد سلامت کشور در حوزه بخش های خصوصی به خوبی تبیین شود.

وی با بیان اینکه ما تمام منابع مورد نیاز را برای تامین مشکلات مردم داریم، عنوان کرد: در بیمه های پایه و تکمیلی در شورای عالی بیمه کشور که اکنون وجود دارد، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت به عنوان خریداران اصلی خدمت حداقل رای را دارند که چنین فضاییی کاملا غیر متوازن و نا عادلانه است چرا که که ما باید نقش بیشتری را به عنوان ارائه کننده خدمت ایفا کنیم.

رییس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: در شورای عالی بیمه ما حداقل رای را داریم و به راحتی رای توسط خریداران خدمت و مشتریان اصلی دریافت خرید خدمت در بخش دولتی و خصوصی تعیین می شود. شورای عالی بیمه باید تغییر کند و به نظر ما این شورا با این شرایط از مسیر تعیین عادلانه و منصفانه تعرفه ها دور است.

زالی افزود: در شروع سال 93 دولت یک حرکت قابل تحسین را شروع کرد و آن این بود که اجازه داد ساز و کارهای کشور در تعرفه گذاری به سمتی حرکت کند که ما بعد از گذشت 3 الی 5 سال بتوانیم به تعرفه مطلوب برسیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه از ابتدای سال 94 این فرآیند اختلال پیدا کرد و دچار خدشه شد و نسبت به سال 93 که بین قیمت واقعی خدمات و تعرفه هایی که دولت به سیستم نظام پزشکی و بهداشت و درمان در بخش خصوصی تحمیل می کند فاصله زیادتر شده است و این فاصله تا به امروز رشد داشته است.

رییس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: در حال حاضر این شرایط مطلوب نیست و به این دلیل درخواست بازگشت اختیار تعیین تعرفه را به سازمان نظام پزشکی داریم. البته ما در زمان قانون توسعه پنجم در سازمان نظام پزشکی تمام این چالش ها را پیش بینی می‌کردیم.

وی بیان کرد: ما آمادگی کامل داریم با تمام مبانی کارشناسی که در سال های گذشته فراهم کردیم و با ایجاد یک کار تیمی همگرایانه بین وزارت بهداشت، نظام پزشکی و وزات رفاه در حوزه تعرفه گذاری نقش فعال تری را ایفا کنیم.

وی افزود: اگرچه به ناحق تعرفه گذاری از ما سلب شد اما در سال های گذشته سعی کردیم تا حدی نقش خود را در این زمینه کمرنگ نکنیم، اما این کافی نیست و بازگشت به قانون و اجرای بند ک ماده 3 منطقی ترین مسیر است.

زالی یادآور شد: حتما همکاران ما در نظام پزشکی هم توجهی به تلرانس اقتصادی کشور خواهند داشت. اگر اکنون این گونه باشد که تمام فرآیند تعرفه ای به خریداران خدمت و مشتریان جامعه پزشکی سپرده شود، از آنجا که به طور طبیعی دغدغه‌شان نخواهد بود، بنابراین تعرفه کماکان انجماد پیدا خواهد کرد و سرکوب غیر منطقی و غیر علمی تعرفه ها را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار