اضافه شدن شرکت ملی نفت چین به مناقصه توسعه میادین نفتی ایران

شرکت ملی نفت چین نیز به جمع 28 شرکت بین‌المللی حاضر در مناقصه میادین نفتی "یادآوران" و "آزادگان شمالی" ایران پیوست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فور تریدرز؛ شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) در مناقصه توسعه میادین نفتی جنوب ایران شامل "یادآوران" و "آزادگان شمالی" همراه با 28 شرکت خارجی دیگر حضور خواهد یافت. 

درپی امضای توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌های اقتصادی ایران، این کشور برای توسعه میادین نفت و گاز و به روز رسانی صنایع انرژی خود از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت به عمل آورد.

شرکت ملی نفت چین در کنار توتال فرانسه، رویال داچ شل هلند و گازپروم روسیه از جمله بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های حاضر در مناقصه پروژه‌های نفتی ایران هستند. اگر شرکت چینی موفق به برنده شدن در مناقصه شود، به نفع هر دو طرف خواهد بود. در زمانیکه ایران تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار داشت، شرکت‌های نفتی چین در ایران باقی ماندند. این کشور به عنوان دومین قطب بزرگ اقتصادی در جهان نیاز فراوانی به منابع انرژی دارد و ایران می‌تواند درصورت واگذاری پروژه‌های "یادآوران" و "آزادگان شمالی" به شرکت ملی نفت چین، از سود بلندمدت آن اطمینان خاطر داشته باشد. نیاز طولانی مدت چین به منابع انرژی این اطمینان را برای ایران بوجود می‌آورد که همواره مشتری خود را برای فروش نفت و گاز در اختیار خواهد داشت.

با این حال، کارشناس نفتی "سیتی گروپ"، سومین بانک بزرگ آمریکا، هشدار داد سرمایه‌گذاران خارجی نباید برای ورود به بازار انرژی ایران عجله کنند. با توجه به ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار توافق هسته‌ای این کشور است.

ایران در سال 2015 روزانه 500 تا 600 هزار بشکه نفت به چین صادر کرد و به تازگی قراردادی به ارزش 4.8 میلیارد دلار برای توسعه میدان گازی خود با شرکت ملی نفت چین و توتال فرانسه امضا کرده است.

ایران قصد دارد با جذب بالغ بر 100 میلیارد دلار سرمایه‌‎گذاری خارجی، بخش انرژی کشور را توسعه دهد. پس از اجرایی شدن برجام، تولیدات نفتی ایران در سال 2016، 870 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به روزانه 3.67 میلیون بشکه رسید. ایران تلاش می‌کند تا طی یک دهه آینده حجم تولیدات نفتی را به 5.7 میلیون بشکه در روز برساند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار